Ötvenes robogó, ami odébb tud állni

2016.10.25. 17:15

Kedves Nepperűző!

Budapesttől kb. 30 kilométerre élek, két autóm is van, viszont a kisebb bevásárlásokat, ide-oda ugrálásokat 50-es robogóval szeretném megoldani. Mivel a témában nem vagyok szakértő, ebben kérnék tanácsot, útbaigazítást. A kitétel egy dinamikus, és ránézésre olyan robogó, amit 50 évesen sem gáz leállni egy vendéglő előtt, valamint a zsámbéki medencéből a Budakeszi emelkedőt érintve be lehet jönni a városba.

A fogyasztás nem mérvadó, a dinamika a lényeg, ha 50-esben ez lehetetlen, továbbgondolok a 125-ös kategóriára.

Köszi: Artúr

Kedves Artúr!

Sajnos nem tudom megmondani, hogy 50 évesen mivel lehet odaállni az étterem elé, viszont ha 50-es robogóval a dinamika a lényeg, akkor elég jól be lehet lőni, hogy mire van szükséged.

Mostanra vannak nagyon jó négyütemű ötvenesek, amik tartósak és takarékosak, de dinamikában még a tizenéves kétüteműektől is nagyon messze vannak. Tehát ha dinamikát akarsz, akkor kétütemű kell neked.

Persze, elfogultak vagyunk, de a Berzerker több kolléga véleményét is átformálta a robogózásról
Persze, elfogultak vagyunk, de a Berzerker több kolléga véleményét is átformálta a robogózásról

A japánok nagyon jók és megbízhatók, de ami tuning nélkül is robbanékonyan megindul, és viszonylag jó a végsebessége is, azok jellemzően a kistestű robogók. Lehet minket elfogultsággal vádolni, de a szerkesztőségi Honda Dio ZX-ünk, a Berzerker elég jól lép, a 70 km/h körüli végsebessége pedig a legtöbb helyzetben elég. De simán nagyon jó még a tárcsafékes Yamaha Jog ZR - a 24 órás versenyünket mindkét alkalommal ilyennel nyerték meg. Tippem szerint ezek viszont nem férnek bele az éttermes kitételedbe.

A Big Hero 4 csapat kétszer nyerte meg a 24 órás Totalbike 24 órás versenyét, a Jog ZR-rel soha nem volt gondjuk
A Big Hero 4 csapat kétszer nyerte meg a 24 órás Totalbike 24 órás versenyét, a Jog ZR-rel soha nem volt gondjuk

Dinamikában egyébként általában az olasz robogók a jobbak, illetve ezek féke és futóműve is rendre minőségibb a japánoknál. Az olaszországi robogós kupák fő aduásza a Piaggio Zip SP2 például már szériában elég komoly gép, és nagyon jól tuningolható - nem csak teljesítményben, hanem futómű és fék terén is.

Piaggio Zip SP2 - az olasz kupákban szinte egyeduralkodó. A Zip SP1 sem ügyetlen dolog
Piaggio Zip SP2 - az olasz kupákban szinte egyeduralkodó. A Zip SP1 sem ügyetlen dolog

Szintén a Totalbike24 a bizonyíték, hogy az Aprilia SR50 mennyire ütős robogó, nagyon sok csapat döntött mellette, és rendre jól szerepeltek. Az SR-ek a viszonylag nagy test ellenére is gyorsak. A közhiedelemmel ellenben nem megbízhatatlan patkányfészkek. A DiTech SR50-ekkel akadtak gondok, ráadásul nagyon drágán javítható gondok, azok viszont a felhasználó hibájára vezethetők vissza - ha az injektor megmakkan, akkor előreköszön a szervizes/bontós. Ha viszont az előírásnak megfelelően 98-as vagy 100-as benzinnel használod, akkor nem lesz költséges betegágy, és az egyik legjobb 50-es: ha óvatosan mész, eljár két literrel, ha tolod neki, simán kifutja a 85-öt (mások szerint 90-et).

Aprilia SR50
Aprilia SR50

Az üzemanyag mellett érdemes az olajra is figyelni, mert meghálálja. Kizárólag szintetikus, Aprilia DFI minősítésű kenőanyagot tölts bele - simán kétszer drágább, mint valami trágya, fűkaszába való lötty, de legalább ritkán kell: a DiTech egy liter olajjal elvan 3500-4000 kilométert!

Arra viszont készülj, hogy bármelyiket is veszed meg, előbb-utóbb szembesülni fogsz vele, hogy országúton 50-essel robogózni valójában hülye hobbi. Onnan két út marad: vagy hülyeségnek könyveled el az egészet, vagy továbblépsz - szóval vigyázz a robogódra, hogy jó áron el tudd adni, ha eljön az ideje.

Üdv:

Nepperűző