Beszéljünk a típushibákról!

2015.03.05. 09:33 Módosítva: 2015.03.05. 09:33

Tisztelt Totalbike!

Egy 2007 évjáratú, 21 000 km-t futott Kymco Grand Dink 125 tipusú robogó megvásárlását tervezem. Tudnának tanácsot adni, hogy mely elemeket, alkatrészeket kell tüzetesen ellenőrizni, mik a gyengeségei a típusnak? Mennyire megbízható az alakatrészellátása és (akár független) szervízháttere a márkának?

Köszönettel,
Szabolcs

 
 

Kedves Szabolcs!

A Kymco Grand Dink 125 nagyon megbízható robogó, 21 ezer kilométer alaphelyzetben meg sem kottyan neki. Ha a minimum szervizt megkapják, a léghűtéses Kymco blokkok is elmennek nagyobb javítások nélkül százezret, a Grand Dink folyadékhűtésű blokkja pedig még többet is. Ennél a modellnél tehát nem típushibáktól kell rettegni, hanem az elhanyagoltságtól és a sumákságtól.
Kezdjük mindjárt az elsővel, ami felmerült bennem: reális az a 21 ezer kilométer? Ilyenkor mindig érdemes csekkolni a motor előéletét, és ha kiderült, hogy mondjuk Olaszországból hozták be, és hetvenezerről tekerték vissza, akkor egészen máshogy kell hozzáállni. Ha hazai darab, akkor ezt akár vehetjük reálisnak is, robogóknál Magyarországon általában évi 2-3 ezer kilométeres futással, motoroknál évi 5 ezer kilométerrel szoktam számolni, és ha nagyon nem közelít a matek, akkor már érdemes gyanakodni.
A gyanakvást kövesse az olajszint ellenőrzése: ha nagyon alacsony, akkor az előző tulajt egyáltalán nem érdekelte - ha az olaj nincs rendben, a többi karbantartás sem lesz. Ugyanakkor az olaj színéből felesleges bármilyen következtetést levonni, aki ránézésre szakért, az kókler, mint a tévén keresztül gyógyító figura.
Én a szigorú arccal feltett sablonkérdésekben sem hiszek, egyszerűbb ellenőrizni a féktárcsát, mint önellentmondásba kényszeríteni egy dörzsölt eladót. A túlságosan kopott tárcsa ugyanúgy gyanúsra ad okot, mint a makulátlan új: 21 ezernél már kell látszania rajta kopásnak, használattól függően 60-70 százalékosnak kell lennie.
Ezek után érdemes belenézni a hajtásba, a lógó, leharcolt szíj, a szögletesre kopott görgők azonnal jelzik a hanyagságot. Ezekkel, és egy próbakörrel általában fel lehet mérni a fő hibákat, ha viszont nincs elég rutinod ebben, érdemes egyeztetni egy szervizzel, ahol a szakértő szemek kiszúrják az átverést.
A Kymco hazai márkaképviseletét felszámolták, de ez nem jelenti azt, hogy bármit is nehéz lenne beszerezni hozzá. Minden alkatrész rendelhető, ha éppen nincs készleten, akkor is pár napon belül megérkezik az ausztriai raktárból. Szerelői téren sem jelent extra kihívást, hiszen egyszerű a típus, nem kíván különleges modellismeretet, egy átlagosan megbízható és becsületes szerelő minden karbantartást el tud végezni rajta, mindene ugyanott található, mint más robogókon. Illetve akik korábban a szerződött márkaszervizekben praktizáltak, azok továbbra is dolgoznak, és ismerik a modelleket, mint a tenyerüket.
A Kymco Grand Dink 125 karbantartási ciklusáról zavar van a fejekben. A gyári előírás szerint 2000 kilométerenként szükséges az olajcsere (kb. egy liter 15W40 kell bele), négyezrenként pedig olajszűrőt, légszűrőt, gyertyát (DPR7EA-9) és váltóolajat (kb. két deci a SAE 90-ből) is kell cserélni. Ezt viszont a magyar importőr annyival variálta, hogy a kétezrenként javasolt olajcserét hozzácsapták a négyezres szervizhez, ami során mindent elvégeztek, és semmilyen meghibásodást nem tapasztaltak. A gyárilag előírt 2000 km-enkénti szelephézag ellenőrzés is erős túlzás, bőven elég 8000 km-enként rászánni az időt és a pénzt. Vásárlás után viszont a felsoroltak mindegyikét érdemes kapásból megcsinálni, bármit is állít az eladó. A műszerfalon van egy négyzet alakú lámpa, ami kétezer kilométerenként pirosan felvillan, jelezve a szerviz szükségességét, ezt a robogó kulcsával lehet nullázni.

Üdv:
Nepperűző

Motort vagy robogót venne? Kérdezze a Nepperűzőt!