Ennyiért ez jár

Teszt: Mio MiVue M510 és M560

2017.07.05. 06:24 Módosítva: 2017.07.05. 08:52

A motoros sokkal könnyebben keveredik olyan helyzetbe, amikor jobb lenne, ha lenne róla felvétel. A minősége a youtube-os követőidnek megfelel, de a motoros kamerák (ennyiért) nem a műsorszolgáltatást szolgálják, hanem a biztonságot.

Ennél egyszerűbb már nem lehet egy kamera: egyetlen gombja van, ezzel lehet ki-be kapcsolgatni, ha hosszan nyomod. Ha pedig röviden, elindul vagy megáll a felvétel. Mi tud még? Semmit, a kínai webshopoknál kapható, hasonló külsejű csőkamerák akár kétszer ennyi gombot nyújtanak, viszont marhára nem Sony képérzékelő szenzor van bennük.

A Mio MiVue M560 vagy M510 néven árult készülékekben viszont az van. A két eltérő típusszám senkit se tévesszen meg, maga a kamera azonos, csupán a csomagban vannak más tartozékok. Az M560 a tépőzáras tartóval a sisakra tehető verzió, az M510-hez viszont egy bilincset adnak, amivel valamilyen csőhöz fogatható, vagy bármilyen más, Gopro-kompatibilis talpba is bepattintható. Jár még egy vízmentesen csatlakoztatható tápkábel is – de mint kiderült, akkuval is elég jól boldogul a kamera: 2,5 órát ígérnek egy feltöltéssel, és ezt tudja is.

Egyetlen egy bibi van csupán: a kis, 3 centi átmérőjű, 9 centi hosszú hengeren nincs hely monitornak, wifi sincs a készülékben, hogy egy mobilos app segítségével állítsuk be a képet. Saccperkábé alapon kell felpattintani, majd letölteni az eredményt, és korrigálni a beállítást. Első alkalommal én is főleg az aszfaltot rögzítettem, nem a forgalmat.

A kamera látószöge egyébként elég nagy, a gyártó hivatalosan 130 fokot állít, ami manapság nullának tűnik a sok 170 fokos látószögű kínai gagyihoz képest. Aztán az ember a kettőt egymás mellé rakja, és kiderül, hogy lényegében azonos a két látószög. Legalábbis az én kínai gagyim 170 foka semmivel sem nagyobb a Mio 130 fokánál.

A kamera full HD-ben rögzít, másodpercenként 30 képet – egyben ez a legnagyobb hátránya is: a motor vibrál, gyorsan megy, rázkódik, amitől az egész kép hullámzásba kezd ilyen képfrissítés mellett, nagyon kéne rá a másodpercenkénti 60 képkocka. Képstabilizálást nem kapott a kamera, vagyis a motor kormányára rögzítve nem sok jóra lehet számítani. Sturcz Anti kollégánk kipróbálta biciklin is, a végeredmény hasonló: a rázkódás miatt elmosódik, behullámosodik a kép, pláne, ha erdőben, kevesebb fény mellett megy gyorsan. Ami igazán semmi egy gyors motor tempójához képest.

Az ember talán a legjobb rezgéscsillapító, én városi robogózás közben teszteltem a sisakomra téve, és így nem voltam vele elégedetlen. A képe kicsit túlszínezett, és határozottan túltolták az élesítést, látszanak a tömörítés blokkjai is az aszfalton, de egy biztos: a forgalomban a rendszámok nagy biztonsággal leolvashatók a kimerevített képről. Igyekszik egy kis HDR-hatással visszahozni az égbolt kiégő részeit, de nem képes csodákra; ilyen dinamikához kicsi ez a szenzor, hiába a Sony gyártja. Nem is ez a cél: tévéadást nem ilyennel kell forgatni, hanem valami újabb Gopróval. A kis csőkamera inkább bizonyítékként használható felvételekre alkalmas, de arra annál inkább. Meglepett, de este is egészen használható képminőséget ad, sőt, a rendszámok egy része is leolvasható az esti felvételen és a képzaj sem vészes.

Arra gondoltam, összevetem egy kínai gagyi akciókamerával, elvégre mégiscsak 50 ezres cuccról van szó, míg az ellenfél, az Elecam Explore Elite (szinén Sony szenzorral) kevéssel húszezer alatt jön meg Kínából. A hasonló szintű kamerák itthoni forgalmazóknál 25-30 ezer táján kaphatók. Ám már a fizikai összehasonlítás a Mio javára dönt: a tépőzáras tartóval sem nehezebb 100 grammnál, és ő már ahogy van, vízálló. Az akciókamerát még vízálló tokba kell tenni, csavaros toldókkal kell csatlakoztatni hozzájuk a bepattintós adaptert, ami egy odaragasztható talpba illeszkedik.

Az egész így már 160 gramm, lényegesen nehezebb, szerencsétlenebb formájú és nagyobb tempónál lehet zavaró a légellenállása is. Az akciókamera képminőségét alapvetően rontja a vízálló tok, legalábbis az olcsókét biztos: elhelyez egy finom fátylat az egész képen, pláne ellenfényben. Készítettem pár összehasonlító videót, és a Mio egyértelműen jobb, pláne éjjel – ilyenkor bármelyik olcsó kínai akciókamera értékelhetetlen videót készít.

Azért vannak dolgok, amin meglepődtem: adott egy készülék egyetlen gombbal, vajon hogyan lehet rajta beállítani bármit? Az ősi programozási módszerek kedvelői előnyt élveznek, mert a setting.txt fájlt lehet kitúrni a kamerán, ha csatlakoztatjuk a számítógéphez, íme a tartalma:

M560-V1.0.00.02 IQ:5.0

UPDATE:N

FORMAT

LightFrequency:0

TimeStamp:1

CycleRecord:1

MicVolume:1

RecordingTime:0

Bitrate:13

BatteryLevel:100 (Voltage:4160mV)

-------------------------------

LightFrequency

0 ~ 1, def:0, 0:60Hz 1:50Hz

TimeStamp

0 ~ 1, def:1, 0:Off 1:On

CycleRecord

0 ~ 1, def:1, 0:Off 1:On

MicVolume

0 ~ 1, def:1, 0:Off 1:On

RecordingTime

0 ~ 1, def:0, 0:1Min 1:3Min

Bitrate

8 ~ 13, def:13 Mbps

BatteryLevel

0 ~ 100, def:Read-only percentage

Ez azért így kicsit ütős, nem? Be lehet állítani, hogy 1 vagy 3 perces szeletekre nyiszálja a videókat, vegyen-e fel hangot (elég gyér minőségben, de nem is kell jobb), ciklikusan felülírja-e a régi fájlokat, és hasonlók. Az egyetlen nélkülözhetetlen beállítás a fényforrások frekvenciája, alapból 60 Hz-re állítva kaptuk a készüléket, és így az összes esti felvételen rettenetesen vibrál a közvilágítás, ezt a paramétert mindenképpen át kell állítani 1-re, vagyis 50 Hz-re. Mindezt mondjuk WordPad-ben kell átszövegszerkeszteni, az Update-hez Y-t beírni, és akkor frissíti a beállításokat a kamera. A legszomorúbb, hogy a pontos időt is ugyanígy lehet állítani, a Time.txt fájl átszerkesztésével. Annak persze ez nem okozhat gondot, aki már látott már közelről HT1080Z típusú személyi számítógépet a Híradástechnika Szövetkezet tolmácsolásában. Még jó, hogy nem lyukkártyával kell felparaméterezni.

A masszív és könnyű kamera M560-as verzióban 52 ezerért, a kormányra rögzíthető M510 42 ezerért kapható. Én a drágább, sisakkamera-csomagot választanám, mert a járművön rögzítve nem az igazi, a másik mellett szólhat viszont a Gopro-tartozékokkal való kompatibilitás. Az M560 sisakon viszont értékelhető, közepes képminőségű videót készít városi közlekedésben, még éjjel is, vagyis alapvető funkcióját tudja. Elsőre húzósnak tűnik az ára, de ha megnézzük, hogy egy olcsóbb Sony akciókamera stabilizátorral 70 rugó (HDR-AS50), amin pedig már wifi is van, azt 80 fölött árulják, szóval minőség szempontjából kábé reális az ára. Messze nem tökéletes, de a célnak megfelel, ennyiért nem is várnék többet, maximum valami felhasználóbarátabb beállítási módszert.