Miért mindig a motorost szívatják?

2015.02.08. 07:16

Mintha minden intézkedésnek az lenne a vége, hogy tesznek a fejünkre. A kulcsszó a trehányság.

Regisztrációs adó? Az autókét 2011-ben rendbe rakták, és elviselhető mértékűre csökkentették - miközben az egész tervből kimaradtak a motorok. De nem azért, mert nincs piaci súlyuk, ennél sokkal szebb a magyarázat. Vegyenek nagy levegőt: egyszerűen csak trehányságból átsiklottak felette, és az azóta eltelt négy évben sem voltak képesek korrigálni. Most ott tartunk, hogy egy kisautó után fele annyit kell fizetni, mint egy 125-ös robogónál. A 125-ös robogó pedig egyáltalán nem luxuscikk, hanem a motorizált közlekedés belépő szintje, ha nem számítjuk a szürke zónának számító, rendszám nélkül cikázó ötveneseket.

Ráadásul az egész regadó-árazás úgy néz ki, mintha valaki csak úgy a hasára ütött volna: nyolcvan köbcentiig 20 ezer forint, 125-ig 95 ezer, 500-ig 135 ezer, és ez még az ésszerű közlekedés kategóriája. 500-tól 900 köbcentiig már 180 ezret kell kifizetni, míg 900 köbcenti felett 230 ezer az új motor regadója, ami egy használt robogó ára.
És mindez azért, mert valaki trehány módon kezelte a rábízott feladatot. Komolyan, mint egy alternatív Reszkessetek betörők, amiben otthon hagyják Kevint, de amikor a repülőn rájönnek, sikítás helyett rendelnek egy dupla whisky-t jéggel, és hátradőlnek, hogy csak lesz majd valahogy.

Nagyjából hasonlóan készült a megyei autópályarendszer, amit a már reggel sakálrészegen érkező hidegburkoló gondosságával terveztek meg, és a huszadik facelift után is olyan nyomorult, hogy ha polc lenne, egy emlékezetből összedobott vagyonbevallást sem bírna megtartani. A motorosokat nagyvonalúan ebből is kihagyták, hiszen aki a bejelentés időszakában - tehát télen - nincs az utakon, az valószínűleg soha nem is lesz. Ráadásul nem ez volt az első ilyen eset, a magyar kormány már 2006-ban is benézte a motorosokat, és csak 2007-ben vezették be nekik a félárú heti (akkor még négynapos) matricát. Most viszont a sokadik foltozgatás után már egészen biztosak lehetünk, hogy ha ez eddig nem szúrt senkinek szemet, később sem fog.

A rossz érzésem mégis az, hogy valakinek feltűnt, de egyszerűen nem vette a fáradtságot, hogy foglalkozzon vele, mert az állami flottaautó ablakából egy érthetetlen devianciának tűnik a motorozás. Pedig nem az, hanem egy nagyon praktikus alternatívája a közlekedésnek. És ezt egyre többen így gondolják, amit fényesen bizonyítanak a tél közepén is özönlő levelek a Nepperűzőhöz. Egyre többen keresnek robogót vagy ésszerű motort a mindennapokra.

És ezt az egyre növekvő csoportot szívatják folyamatosan a túlzó átírási illetékkel, az autókét messze meghaladó regisztrációs adóval és a teljesen átgondolatlan útdíjrendszerrel. És még így is, hogy látványosan tesznek ránk, talán még mindig jobban járunk. Elvégre az ügyet akár egy fordított Midász király kezébe is adhatnák, akinél szarrá változik minden, amihez hozzáér.