Rossi dobogón, de Marquez visszatért

2015.04.13. 09:39

Marc Marquez lassan megkapja a Ewing farmot, western csizmát húz, és vásárol egy pick-up terepjárót. Texas királya egyértelműen a címvédő, s ha egyszer visszavonul, lassan megérdemli, hogy róla nevezzék el a pályát.

Noha kiderült, mégsem az ex-Top Gear-es Jeremy Clarkson fogja helyettesíteni Dani Pedrosát a MotoGP világbajnokság amerikai, és argentin futamán, maradtak halvány foltok az üggyel kapcsolatban. A fenti feltételezést egyébként nem egy bélyegzabálós álom váltotta ki belőlem, hanem egy angol vicc-sorozat, mely szerint Clarkson felülhetne a Hondára, Stoner vezetné a Top Gear-t, Guy Martin, TT-versenyző, akit állítólag szóba hoztak a televíziós műsorral, pedig elmenne horgászni Stoner helyett.

A történet ettől egyszerűbben zárult, a kézműtétből lábadozó spanyolt végül a Honda tesztversenyzője, Aojama Hirosi igyekezett pótolni. A dolgok tisztázása végett viszont érdemes ismertetni néhány pontot.

Casey Stoner idén végre úgy döntött, ismét motorversenyezésre adja a fejét, ezúttal a szuzukai nyolc órás futamon áll rajthoz egy Hondával.

Pedrosa, kézműtétről szóló, váratlan bejelentését követően azonnal megindultak a találgatások, vajon mennyi esélye lenne egy esetleges Stoner visszatérésnek?

A Honda csapatfőnöke, Livio Suppo viszont mogorván hárította az idegesítő újságírókat, odaböffentve valami olyat, hogy Stoner kismilliószor elmondta, többé nem akar versenyezni a MotoGP-ben. Többen hittek neki, mégiscsak Stoner egykori barátjáról van szó, ő vitte a Ducatihoz, később pedig a Hondához. Ezúttal viszont kár volt, ő is csak egy menedzser, féltette az állását, és egyébként is kavarógép hírében áll.

A hazugság Stoner egyik twitter posztjából derült ki, amelyben az ausztrál sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy nem helyettesítheti Pedrosát, annak ellenére, hogy megtisztelő lett volna számára a felkérés.

Ha belegondolunk, kísértetiesen hasonlít az eset Troy Bayliss, Superbike legenda, Ducatival megesett iszapbirkózására, amikor az olaszok azt hirdették, hogy Bayliss már nem kíván motorra ülni, miközben az ausztrál szintén twitteren üzengetett egykori kenyéradójának, hogy lesz szíves nem hazudozni.

Közte és a Ducati között a dolgok kisimultak, és idén végül bekövetkezett a nagy visszatérés, amikor két futam erejéig ismét „ringbe” szállt.

Stoner reakciójára a Honda kicsit okosabban válaszolt, és egy sajtóközleményben töredelmesen bevallotta, hogy bár nagyon örültek volna egykori világbajnok versenyzőjüknek, nem akartak Marquezre felesleges nyomást gyakorolni, ezért döntöttek úgy, mégsem őt választják. Ezt persze megtuningolták még valami felesleges maszlaggal, mely a pálya ismeretéről szól, de akkor már mindenki csak köpött egy izmosat, és rájött, hogy ismét a szponzorok és a diplomácia döntött. Pontosan az a két elem, melyek miatt Stoner néhány éve úgy döntött, felhagy a professzionális motorversenyzéssel, mert hányingere van az egészet körülvevő pénzközpontúságtól.

Érdekes szálat boncolgatott egyébként az amerikai sajtó is Pedrosa helyettesítésével kapcsolatban. Sokan feltették a kérdést, ha ennyire fontos volt a HRC-nek, hogy angol versenyzőknek adjon gyári támogatást a szatellit csapatokban, miért nem Cal Crutchlow-t ültetik a Repsol Hondára? Volt már ilyen a történelemben, anno Sete Gibernau-ra figyelt fel a fél világ, amikor a kéthengeres Hondáról átülhetett Doohan gyári, négyhengeres járgányára, igaz, ők akkor azonos csapatban mentek, csak különböző motorral.

A válasz feltehetőleg sokkal egyszerűbb, mint gondolnánk. Néhányan szponzor-béli érdekkülönbségeket látnak a választás mögött, hiszen Cal Crutchlow személyes szponzora a Monster. Állítólag még a Ducati idény alatt is voltak ebből problémái, mert a Ducati reklámfelületeit birtokló Philip Morris dohányipari vállalat nem nézte jó szemmel Crutchlow, Monster iránti elkötelezettségét, többször próbálták emiatt megfenyíteni. Az angol, feltehetőleg a Monster tulaj, Rod Sacks-szal kialakult személyes barátságának köszönhetően, nagy ívben tojt ezekre a kérésekre. És mivel a gyári Honda csapat második legnagyobb szponzora a Red Bull, Crutchlow minden bizonnyal addig nem ülhet Respol Hondára, míg szörnyes szörpöt iszik.

Bevallom, miután Marquez azt állította a futam előtti sajtótájékoztatón, hogy nem hallott a Stoner-féle beugrásról, kissé elkeseredtem, és úgy éreztem, ez a srác bizony hülyének akar nézni mindenkit. Még a téli, Andorrába költözős, adómegtakarításos, végül pityeregve panaszkodó, „engem mindenki csak bánt”, nyilatkozatát lenyeltem egy nagy levegővel, viszont hogy erről ne hallott volna....annak ellenére, hogy naponta többet tweetel, mint én egy év alatt, és Stoner követői között is szerepel.

Savanyúan tekintettem hát a körülötte kialakult csinnadrattára, és arra, hogy az időmérőn néhány perccel a vége előtt megállt alatta a Honda, letámasztotta, átugrott egy bazimagas palánkon, teljes versenyfelszerelésben visszafutott tartalékmotorjáért, és aztán mindenféle finombeállítás nélkül, egy körön belül elkövetett két nagy hibával futott egy akkora pole-t, hogy a ház is beleremegett. Tudom, nem szabad ennyire kritikusnak lennem, belátom. Marquez zsenialitása a futamon végül ott folytatódott, ahol az edzésen abbamaradt, már a rajt után nem sokkal átvette a vezetést Doviziosótól, és kényelmes előnnyel megnyerte a futamot. Marquez-ből nem az újságírók akarnak hőst csinálni, valójában is az, nincs szüksége segítségre. Mikor az edzés után, felhevült lelkiállapotban, a fizikai leterheltségről, s versenyfutásról szót sem ejtve, Hondáját saját maga állította állványra, elfogytak a szavak, alázata és tehetsége megkérdőjelezhetetlen. Marquez szombati futásáról klassz képmontázsok születtek.

A futam rajtja csúszott körülbelül harminc percet, mert a hármas kanyarban egy titokzatos vízfolt jelent meg, mely állítólag a gyalogos hídról lefolyó víz miatt alakult ki. A vizet nagy nehezen eltüntették, de további híreket ezzel kapcsolatban nem osztottak meg, állítólag már a kisebb kategóriák futamain is ott volt, csak azokat eleve váltakozó körülmények között, felszáradó pályán futották, ezért nem volt annyira kirívó.

Aki eddig kételkedett a Ducatit illetően, nyugodtan felhagyhat vele, Andrea Dovizioso fergetegesen motorozott, előbb vezette a versenyt, majd visszacsúszott a harmadik helyre, végül a hajrában visszaszerezte Valentino Rossitól a második helyet, és ott ért célba. A motor bivalyerős, a futómű pontos, és kíméletes. Utóbbit alátámasztja, hogy míg Marquez és Rossi keménykeverékű első gumit használtak, addig Dovizioso a médiumra voksolt. És még így is sokkal gyorsabb tudott lenni, mint a hétvége során mindvégig az első abroncsokra panaszkodó Rossi, melyeket ezen a pályán valamiért nagy étvággyal zabál a Yamaha.

Rossi a futam végén többször elveszítette a motor elejét, és hogy megússza a bukást, lassítania kellett, ezt használta ki honfitársa is. A yamahás csapattársa, Jorge Lorenzo betegen érkezett a futam helyszínére, és ha nem is egészen ilyen versenyről álmodott, az utolsó körökben végül sikerült visszaszereznie a másik ducatistól, Andrea Iannonétól az előkelőbb pozíciót, így végül negyedik lett. A két héttel ezelőtti sisakproblémáról végül kiderült, hogy a belső szivacs lecsúszott, amely zavarta a kilátást. Lorenzo nem nyilatkozott bővebben az esetről, mindössze annyit árult el, hogy személyi hibáról van szó, így nem volt meglepő, ha sisakgyártójának emberei mindvégig ott álltak garázsában, és figyelték kéréseit.

Az álhírekkel ellentétben, egy esetleges Rossi-Lorenzo páros szuzukai, nyolc órás motorversenyen történő indulása az idei évben csaknem elképzelhetetlen. Mindkét fél úgy nyilatkozott, hogy a távoli jövőben nem zárja ki az indulás lehetőségét, de nem idén.

MotoGP Austin 2015
Végeredmény
1. Marc Marquez SPA Repsol Honda Team
2. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team
3. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP
4. Jorge Lorenzo SPA Movistar Yamaha MotoGP
5. Andrea Iannone ITA Ducati Team
6. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech3
7. Cal Crutchlow GBR CWM LCR Honda
8. Aleix Espargaro SPA Team Suzuki Ecstar