Ki a tököm ez a nő?

A legjobb nő a Dakaron

2015.01.14. 17:28 Módosítva: 2015.01.14. 17:36

Laia Sanz a Dakar legnehezebb napján szénné alázta a mezőnyt. A félisten férfiak csak néztek, ki ez a csaj. És mi is csak nézünk, és keressük az állunkat.

David Casteu tíz éve meghatározó alakja a Dakarnak, 2007-ben Cyril Despres mögött második lett, tudja miről beszél. Az idei nyolcadik szakasz után, amikor a legjobbak is elvéreztek, a következőt nyilatkozta: „Ez a legnehezebb verseny a világon, és látszott, hogy hiába van egy nagyon tehetséges, iszonyatosan jól motorozó generáció, ma kiderült, hogy a tapasztalat is nagyon sokat számít. A tankolásoknál szinte csak öreg rókákat láttam, leszámítva a fiatal hölgyet, aki úgy otthagyott minket, hogy csak néztünk."


Laia Sanz Pla-Giribertről beszélt. Katalán név, Laia a keresztneve, Sanz az apja családneve, a Pla-Giribert pedig az édesanyjáé, ugyanez a logika Joan Barreda Bort esetében is. Negyedjére vett részt a Dakaron, az első napokon tizennegyedik-tizenhetedik hely környékén motorozott, ami önmagában is csodálatos teljesítmény.

A lényeg a pihenőnap után, az úgynevezett maratoni szakaszon történt. A maratoni lényege, hogy a motorosokat nem követi a szervizcsapat, és csak magukra számíthatnak, a nap végén nekik kell elvégezni a szükséges karbantartásokat, segítség és pótalkatrész nélkül. Aztán másnap még egy extrém hosszú távot kell legyűrniük, a maguk által felkészített motorral. Idén ráadásul különösen nehéz körülmények között, magashegyi környezetben fulldokolva, dermesztő hidegben, ködben, folyamatos esőben kellett mindezt teljesíteniük. Ez az, ami például nem sikerült Barredának, ő ezen bukta el az első helyét.


A 29 éves Laia viszont kettesével ugorta át a teljes mezőnyt, sőt, egy ideig a harmadik helyen haladt, míg végül aztán a homokdűnéken két motokrosszból érkezett vagány el nem húzott mellette. A krosszosok raliban piszok gyorsnak számítanak, de míg nem szedik össze a kellő tapasztalatot, rosszul osztják be az erejüket, feleslegesen vállalnak be szituációkat – ezeken szoktak elbukni. Laia viszont nem a motokrossz világából érkezett.
Hétévesen szállt be a triál világába, öt évvel később, 1997-ben már nyert a fiúk uralta mezőnyben, és onnantól nem lehetett megállítani. 2000-től nemzetközi ligában játszott, 2004-től pedig leigazolt a Montesa gyári csapatába, olyan nevek mellé, mint a tizenhatszoros világbajnok Toni Bou, vagy Takahisa Fujinami, aki már rég legenda lenne, ha Bou mellett bármit meg lehetne nyerni.
A triál nagyon jó alapokat adott Laiának – ebben a műfajban kötelező a tökéletes egyensúlyérzék és a fékek művészi kezelése, úgy játszanak a motorok kezelőszervein, mint Liszt Ferenc a zongoráján. A sokszoros Erzberg Rodeó győztes és stunt világbajnok Chris Pfeiffer is triállal kezdte, és a MotoGP aktuális sztárja, Marc Márquez is szokott edzés jelleggel triálozni.


Laia lényegében mindent elért a sportágban, amit lehetett, a női mezőnyben háromszoros világ- és tízszeres európabajnok, ráadásul csapatban ötször hozták el a Nemzetek Triálja első helyét.
A csúcsra érve elkezdett új utakat keresni. Régóta álmodozott a Dakarról, és az egykori ralilegenda, Jordi Arcarons vette a szárnyai alá. 2010-ben még felkészülés címszóval elindult a női enduró világbajnokságon, ahol nemcsak sikeresen végigment, hanem egyből harmadik lett. Szomorú éppen nem volt, mert triálban spanyol-, európa- és világbajnok lett mindeközben. Ezzel eldőlt a 2011-es dakaros indulása. Egy Honda CRF450X-szel állt rajthoz, és nagyon egyenletes teljesítménnyel a 39. lett. Amúgy abban az évben mellékesen továbbra is részt vett a női enduró VB összes futamán, ahol összesítésben a második lett, és a triálos karrierjét sem adta fel, és a csapatvilágbajnokságról aranyéremmel tért haza.


2012-ben ismét ott volt a Dakaron, egy Gas Gas nyergében húzta a gázt. A negyedik napon viszont nagyot esett, és megsérült a keze, a motor tankja is súlyosan behorpadt. De felkelt, és beért a célba. Csapattársa, Marc Guasch szerencsétlenebb volt, ő a nyolcadik etapon szenvedett súlyos balesetet, négy bordája eltört, sérült a tüdeje és károsodott a lépe. Laia így segítő nélkül ment végig, és ismét a 39. helyen szerezte meg. Abban az évben ő volt az egyetlen nő, aki teljesítette a teljes távot. 2013-ban kevéssé jött ki a lépés, 93. lett, ami után szakított a Gas Gas-szal és visszatért a Hondához, ami remek döntésnek bizonyult. A KH-7 csapat által felkészített CRF450 Rally nyergében 16. lett, felhívva magára a világ, és a gyári HRC figyelmét. Ja, egyébként 2012-ben és 2013-ban az endurót is kimaxolta, kétszer egymás után nyerte meg a női világbajnokságot.
Ami ez után következett, az már ismert: idén már gyári pilótaként indult, és úgy megy, hogy arra nincsenek szavak. Az eddigi legzúzósabb napon ötödik lett, jelenleg a nyolcadik helyen áll. A triálos múltja miatt elsősorban a technikás, lassú szakaszok fekszenek neki. Minél nehezebb, minél extrémebb, ő annál jobban otthon érzi magát.
Ha ő törné meg a KTM hegemóniáját, istenem, mennyire boldog lennék.