A jó megoldás: inkább ne csináld!

2015.02.24. 13:47

feladó: András

címzett: tcszerk

dátum: 2015. február 4.

tárgy: Típusidegen blokk


Tisztelt Totalbike!

Elkacérkodtam azzal a gondolattal, hogy a 350/638-as Jawám blokkját kicserélném egy négyüteműre.
Nem akarok sebességhatárokat döntögetni, inkább a hosszabb távú túrázást kedvelem, viszonylag kedvezőbb fogyasztással, mint egy 2 ütemű motornál.
Ezért is gondolkodom, ha sikerülne hivatalos úton szereznem egy Suzuki DR350 blokkot, pontosan mi lenne a menete az engedélyeztetésnek, illetve anyagilag mire számítsak (a blokk árán kívül)?

A válaszukat előre is köszönöm!
András 

Kedves András!

Szomorú hírt kell közölnöm: ez egy rossz ötlet. Meg lehet csinálni, de az Magyarországon soha nem lesz lepapírozva. Épített motornál típusazonos egységeket sem lehet keresztülvinni, egy ilyen idegen elemekből álló munkánál még az elméleti lehetőségek sem adottak. Szóval ha elkészíted, legfeljebb abban reménykedhetsz, hogy nem állít meg a rendőr. A másik rész, hogy azt hiszed, hogy ezzel olcsóbban kijössz, mintha vennél egy modern, négyütemű motort. Hát nem.


Suzuki DR350 blokkot még fogsz tudni venni jó áron – 40-50 ezerből már lehet találni, még ha nem is egyszerű – de onnantól még rengeteg dolog kelleni fog. Gyújtás, karburátor, kipufogó, olajtartály, bovdenek, rudazatok, stb... Meg eleve, miért csusszanna be a kéthengeres helyére csak úgy? Például tudod most fejből mondani, hogyan hidalod át, hogy másik oldalon van a két blokknál a lánckerékhez a kihajtás? Ugye, és ez egy elég triviális dolog, ennél sokkal durvább buktatók lesznek közben. Elkezdődik a szenvedés, egyedi alkatrészek, közdarabok legyártása, a végén lesz egy baromi sok pénzből gányolt Jawád, ami sehogyan sem lesz jó. És ott tartasz majd, hogy annyi pénzed van benne, amiből már vehettél volna egy 1990 utáni, négyütemű japán motort, aminek minden egysége jobb, megbízhatóbb és igényesebb, mint bármelyik szocialista motoré. Biztosan kell ez neked?

Üdv:
Zomborácz Iván