Mi kell idén a magyar bringásnak?

2015.03.08. 06:39

A kerékpározás manapság újra virágkorát éli, menő bringával közlekedni. A Bringaexpón összegyűlt minden cég, akinek bármilyen kötődése van biciklikhez. Megnéztük hol tartanak a kerékpár- és kiegészítő-trendek.

Tíz-tizenöt éve a mountain bike jelentette a biciklit szinte mindenkinek. Volt pár versenybicikli a sportolóknak és postásbiciklik a nagyszülőknek, boltba járni, vidéken. Aztán a futárvilágból hirtelen berobbantak a fixik, vagyis az örökhajtós bringák és mindenki színes, egyszerű, minimál kerékpárokra kezdett vágyni. Előkerültek a pincében porosodó országútik és átfaragták őket, a tehetősebbek pedig vettek egy csilli-villi márkás egysebességest, ami mellett büszkén lehetett feszíteni. Divat lett a városi biciklizés, minden korábbinál többen kezdtek el tekerni. El kellett telnie néhány évnek, hogy előtérbe kerüljenek a praktikus gépek, amit a Bringaexpón tett látogatás abszolút alátámaszt: újra a nagyi bringája a menő. Persze színesben.

Mire is vágyik a városi kerékpáros? Legyen a bringa egyszerű, kényelmes, igénytelen, praktikus és persze divatos. Nincs szükség a behajolós koskormányra, a soksebességes váltókra, pattogós felni-gumi kombinációra. A hollandok ezt már régóta tudják, nem véletlenül külön kategória a holland bicikli. A főbb ismérvei az agyváltó, a kényelmes üléspozíció, széles nyereg és a csomagtartó. De a hollander nem fogja meghódítani a világot, mert egyedi méreteket használ és mivel nagyon strapabíró, drága is. Nem kell marketing pápának lenni, hogy rájöjjünk a megoldásra: olcsón kell előállítani hasonló, személyre szabható biciklit. Igen, ez a nagyi bringája színesben.

Megérkeztek. Mindenki imádja őket. A selyemcukorkák összes színében, fonott kosárral, színes gumival és óriáspalacsintányi csengővel. És ebben semmi kivetnivaló sincs. A közlekedés sokkal nyugodtabb velük, a látványuk pedig bármilyen városképet feldob. Tehetünk rá csomagtartót előre, hátra, és van helye a lámpának is. Persze minőségben és árban az egyszerű városi gépek közt is van szórás. Hatvanezer forint körül indulnak, a patinásnak tűnő dél-európai márkák példányai pedig már a százezres lélektani határ másik oldaláról kacsingatnak ránk. Van egy olyan érzésem, hogy ugyanazokon a gyártósorokon készülnek mind, csak Luigi Milánó főterén kávézgatva, két Facebook-poszt között jobban beérezte a színválasztást és a kiegészítőket.

A fixik azért nem tűntek el, mégy így is rengeteg forgalmazó és gyártó volt kint, a Csepel standnak a felét még mindig a Royalok uralták. Megjegyezném, talán itt volt a legprofibb a körítés, a színes alkatrészekkel megterített étkezőasztal nagyot ütött élőben. Más standokon is szinte bármilyen színben találhattunk apró-cseprő kiegészítőket, például nyeregszorítót. Hogy a látványnál maradjunk, elmebeteg módon magas peremes felni is volt dögivel. Szóval aggodalomra semmi ok, ha színparádét szeretnénk a fixinkre.

Korábban nagy szám volt egy-egy pedelec, azaz villanyos hajtásrásegítős kerékpár, most viszont kezdenek beúszni a klasszikus biciklik kínálatába. Több gyártó is bővített ebbe az irányba az elmúlt években, például a KTM is, és kifejezetten ilyen bicikliket gyártó cégek is voltak az expón. A rásegítéses bicikli nagyon jó móka, ráadásul praktikus is, de még mindig egy jobb használt autó árában mozognak.

A mountaunbike korszak szerencsés túlélői a DH, teljes nevükön downhill biciklik. Ezek azok a drabális építmények, amikkel veszett tempóban csapatnak lefelé az őrültek a hegyekről. A versenybiciklik mellett itt a legdinamikusabb a fejlődés. A hatalmas rugóutak és a törhetetlen vázak szerelmesei bőven találtak kedvükre valót, ez a műfaj ráadásul sosem arról volt híres, hogy aprópénzért osztogatják az alkatrészeket.

A biciklizés köré épült ágazatok is képviseltették magukat: több szerviz is kint volt, kerékpártartó forgalmazók és ruhamárkák is. Egyedül Ausztria standját nem tudtam fejben hova tenni, az inkább úgy tűnt, hogy a szomszéd pavilonban folyó utazáskiállításról szökött meg, mivel bicikli nem szerepelt rajta. Hogy kerékpárt vennék-e ilyen rendezvényen, azt nem állítom, de mindenki, aki kicsit is fogékony a bringákra, talál érdekes, szép dolgokat. Ráadásul remek családi program: volt gyerek futóbicikli verseny, történelmi bemutató, bringás mutatványosok, akik mellett nem lehetett nem elidőzni.