Mobiltelefonból és játékkonzolból merít ötletet a Honda

2016.04.28. 15:27

Amikor már motorokban is van aktív futómű, kanyarfényszóró és holttér érzékelő, felmerül a kérdés, hogy mi lesz a következő érdekes fejlesztés.  Az autóknál már tudni, hogy az önvezetés a jövő, motorkerékpároknál viszont nem ezt az utat kutatják, hanem a nehezen lefordítható haptic feedback-et. Ezt jobb híján tapintás visszajelzésnek nevezhetjük, de sokkal könnyebb példával elmagyarázni, mintsem körülírni. Ugyanis naponta használunk ilyen eszközöket, legalábbis akinek okostelefonja vagy játékkonzolja van, az egészen biztosan.  

Amikor a telefonunk rezgőn van, vagy egy zizzenéssel nyugtázza a virtuális gombok megnyomását, esetleg a kontroller a kezünknek jelzi, hogy éppen hátba lőnek Halo3-ban, akkor ilyen haptic feedback-et, azaz a tapintásunkra ható visszajelzést kapunk.

Elsőre hülyeségnek tűnik, de elég hamar szükség lesz rá, például amikor már annyira kifinomultak lesznek az ABS-ek és kipörgésgátlók, hogy egyébként nem lenne tudomásunk róla, hogy éppen miattuk nem estünk el, és egy kicsit vissza kéne venni.

A tapintásalapú visszajelzés nem ma pattant ki a fejlesztők fejéből, állítólag már a MotoGP-ben a 800 köbcentis korszakban is foglalkoztak vele, akkor az üzemanyagszint-visszajelzésre használták volna, de azóta merült már fel olyan is, hogy a versenypályán a hátulról érkező támadást jelezné a rendszer, vagyis a pilóta a tenyerén tudná, hogy valaki megpróbálja jobbról vagy balról előzni.

A Honda már dolgozik ezek közúti adaptálásán, ahol a biztonsági funkciókat látna el a vibráló markolat - például pont a holttér figyelést lehetne így jól megoldani, hiszen a motoros látótere már így is nagyon terhelt, simán lehet jobb megoldás, ha nem vizuális csatornán figyelmeztet a rendszer.