A MotoGP rohadt izgalmas lesz, a Superbike viszont nem

2015.11.30. 16:22

Éppen Jerezben tesztelnek a versenycsapatok, a különlegesség, hogy egyszerre vannak jelen a MotoGP és a Superbike versenyzői ugyanazon a helyen. Így egymás mellett láthatjuk a köridőket - amik nagyon közel esnek egymáshoz.

A köridőket nézegetve, a legdöbbenetesebb, hogy a tíz leggyorsabb körből hat a Ducatié. A legjobb időt Scott Redding mente a GP15-tel, 1:38,96-ot - idén Lorenzo 137,9-cel, vagyis egy másodperccel jobbal szerezte meg a pole pozíciót.

A második legjobb időt Marc Márquez hozta a Hondájával (1:39,17), harmadikat pedig Danilo Petrucci a Ducatival (1:39,20). Mégsem ők az igazán érdekesek, hanem a negyedik és az ötödik legjobb idő, amit a Superbike-os Kawasaki ZX10-R-ek hozott el Tom Sykes (1:39,31) és Johnathan Rea (1:39,52) - nincs igazán hiteles összehasonlítási alap, de gyanús, hogy a MotoGP és a Superbike motorok soha nem álltak ilyen közel egymáshoz.

De érdemes megnézni a teljes listát.

1. Scott Redding (Ducati/MotoGP) 1:38.96
2. Marc Márquez (Honda/MotoGP) 1:39.17
3. Danilo Petrucci (Ducati/MotoGP) 1:39.20
4. Tom Sykes (Kawasaki/SBK) 1:39.31
5. Jonathan Rea (Kawasaki/SBK) 1:39.52
6. Andrea Iannone (Ducati/MotoGP) 1:39.60
7. Andrea Dovizioso (Ducati/MotoGP) 1:39.70
8. Hector Barbera (Ducati/MotoGP) 1:39.90
9. Dani Pedrosa (Honda/MotoGP) 1:39.93
10. Xavi Fores (Ducati/SBK) 1:40.14
11. Nicky Hayden (Honda/SBK) 1:40.19
12. Loris Baz (Ducati/MotoGP) 1:40.20
13. Chaz Davies (Ducati/SBK) 1:40.77
14. Davide Giugliano (Ducati/SBK) 1:41.15
15. Leon Camier (MV Agusta/SBK) 1:41.21
16. PJ Jacobsen (Honda/WSS) 1:42.292

A hatodik, hetedik és nyolcadik helyen MotoGP Ducatik állnak, Pedrosa a kilencedik, illetve a Top 10 végére még felfért egy SBK Ducati Panigale - plusz poén, hogy ha verseny lenne, éppen lecsúszott volna a pontszerzésről PJ Jacobsen a hatszázas (!) szupersport Hondával.

A kérdés, már csak az, hogy jelent-e ez bármit is?

Nyilván nem.

Például a Yamaha nem volt ott a teszten, tehát nem tudjuk, hogy Lorenzo és Rossi mennyire rendezte volna át a mezőnyt. Másrészt a Superbike-kal ellentétben a MotoGP-ben komoly változások történnek. Az egyik a gumikat érinti, a Bridgestone helyett jövőre már Michelinnel megy a mezőny, a másik pedig az egységes Magnetti Marelli elektronika.

És éppen ez utóbbi az, ami miatt erősen a Ducatinak lejt a pálya, hiszen ők eddig is az olasz gyártóét használták, vagyis nem nulláról kell kezdeni a programozást és a rendszerek összehangolását. Emiatt már egyébként jelentős mennyiségű sírás látott napvilágot a többi csapattól.

Annyit viszont leszűrhetünk, hogy a Superbike-ban jövőre is nagyon erős Kawasaki dominancia várható, míg a MotoGP-ben elég alaposan újrakeverik a paklit. Ezt csak némileg árnyékolja be, hogy a Dorna csökkentené a sebességet.

Sebességet csökkenteni? A GYORSASÁGI világbajnokságon???

Úgy néz ki, hogy igen. Az F1-ben már meglépték, és úgy tűnik, a MotoGP sem kerülheti ezt el. Hogy miként érik el a szervezők, az még rejtély, de tény, hogy a most használt versenypályák a tovább növekvő tempónál már nem feltétlenül biztonságosak, már most olyan gyorsak a pilóták, hogy lényegében lehetetlen kicsit esni - már így is túlságosan veszélyesek futamok, csoda, hogy beférnek a vasárnap délutáni műsorsávba. És még nem is volt szó arról, hogy a gumik beszállítója mennyire tud a teljesítménnyel és a kanyarsebességgel lépést tartani - ez egy újabb ismeretlen a végtelen hosszú egyenletben.

Amúgy is túl sok az ismeretlen, hiszen nem tudjuk, mennyire gyorsak a 2016-os motorok, arról pedig egyáltalán nincs elképzelésünk, idővel mennyit tudnak kihozni belőlük, mi az a tempó, ami fizikailag még lehetséges.

A cikk megírásában sokat segített kiváló MotoGP szakírónk, Guld Péter.