‹⊗›
Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért érdemes a Moped blog Facebook-oldalát is lájkolni.
‹⊗›
Korábban már szenteltünk egy leginkább ironikus hangvételű posztot a "kamu 50-esezés" rejtelmeinek, ezúttal megpróbáljuk a komolyabbik végét megfogni a dolognak.
Kezdjük azzal, hogy a motoron a rendszám a motor egyedi hatósági azonosítójele. Ebből sok minden következik, mindenekelőtt az, hogy nem szabad leszerelni, másokkal csereberélni, más motor rendszámát a sajátunkra felszerelni stb. (merthogy ilyenről is hallottam már). Emellett a motor hátulján lehetőség szerint függőlegesen, jól látható módon kell elhelyezni. Nem felhajlítva, nem kétrét hajtva, nem négybe flexelve, nem a kerékjáratba eldugva, nem 90 fokban elforgatva és nem 3 centi sárral betakarva.
Aki nem tud egy rendszámot normálisan felszerelni a motorjára, és háromhetente ronggyal megtörölni, az egyéb disznóságokra is képes, és inkább ne vegyen motort. Vagy ha már megvette, mindenki megelégedésére használja inkább közúti forgalomtól elzárt területen. A trükközések mögött ugyanis gyakran az azonosíthatóság megnehezítésének szándéka áll. És aki azt szeretné, hogy ne lássa őt a rendőr vagy a kamera, az valami nagy disznóságra készül, de minimum gyorshajtásra.
Erre szokás mondani, hogy nice try (forrás: rtl.be)
A segédmotorokat Magyarországon - szinte unikumként Európában - nem kell rendszámmal ellátni. Ez aztán körben forgó érveléssé korcsosul azt illetően, hogy mi is számít tulajdonképpen segédmotornak. Hiszen ha segédmotorra nem kell rendszám, akkor az, amin nincs rendszám, nyilván segédmotor. Itt gyakran a csík tolja a repülőt, a segédmotorként használt eszköz kiválasztásának a kreativitás és a morális skrupulusok szabnak határt. De azért egy 650-es Burgman még bőven jó lehet, ha a jelzésből sikerül a 6-ost lefaragni vagy kitakarni. Vagy egy 180-as Gilera Nexus, hiszen úgyis pont úgy néz ki, mint az 50-es, a gázt húzni meg a hülye is tudja, hát nem mindegy a köcsög rendőrnek, hogy én most 40-nel megyek-e vagy 130-cal? Hogy a kilométerórája miért van 160-ig skálázva? Na ne kössél már bele mindenbe!
A Gilera mellett még a Benelli Velvet nagy jolly joker: 125-östől 400-asig gyártották, de az összes úgy néz ki, mint egy mai közepes testű 50-es robogó. Meg hát a 400-as is csak óvodásoknak való 28 lóerőt tud, bárki simán elvezeti (nem), és igazán nem jelent nagy különbséget egy másfél lóerős Peugeot 103-ashoz képest (de).
Így nem lesz jó (forrás: sebessegoltara.blog.hu)
A rendőrök sokáig nem foglalkoztak azzal, hogy amin nincs rendszám, az most segédmotor, csopper, tank vagy repülőgép-anyahajó-e. Ha nincs rendszám, hát nincs, biztos segédmotor. Egy ideje azonban felröppent és papírsárkányként azóta is lebeg a szélben a hír, hogy a hazai segédmotor-állományt is rendszámoztatni fogják. Ez valószínűleg plusz költségekkel fog járni, de talán lesznek előnyei is: megbízhatóbb műszaki állapot, kisebb lopásveszély, a szabálytalankodók könnyebb azonosíthatósága stb. Ez a legnagyobb érvágást a "kamu 50-es"-sel, "125/50"-sel vagy egyéb "kismotorként használt" csodával közlekedőknek fogja jelenteni. Az ő járműveik ugyanis nagyon rövid úton eladhatatlanokká válnak, és legjobb esetben is csak donorként vagy alkatrészként fogják földi pályafutásukat folytatni.
100-as Honda Lead, a kamu 50-esezők nagy kedvence; apró szépséghiba, hogy 50-est nem is gyártottak belőle (forrás: bikepics.com)
Az orosz rulett sajátosan magyar formája az 50-esnél nagyobb motor használata rendszám és megfelelő jogosítvány nélkül. Ha az ember nem kerül bele egy balesetbe, vagy a rendőr nem szúrja ki, hogy egy segédmotorral hogyan tud a Szentendrein 90-nel kielőzni, akkor sanszos, hogy nem lesz belőle probléma. De azért nem nehéz motorral valami koccanásba vagy elcsúszásba beleszaladni, és főleg akkor, ha a motor a puff után olyan állapotba kerül, hogy nem lehet vele a helyszínről eltiplizni, a rendőrség és a biztosítótársaság is közelebbről szemügyre akarja majd venni. A motorkáról ki fog derülni, hogy hiányzik róla az egyedi hatósági jelzés, nem vett részt műszaki vizsgán, nem lett szabályszerűen forgalomba helyezve, a vezetőnek nincs érvényes jogosítványa rá, és az 50-esként megkötött biztosítás sem érvényes. Ez így együtt azért elég sok lesz a jóból.
A 180-as Runner is nagy favorit, ugyanis kísértetiesen hasonlít az 50-esre; mondjuk 130-ig meg sem áll (forrás: v8forum.club)
A krónikus jogosítványfóbiások körében azonban egy valamivel kevésbé kockázatos módszer is terjed: sima B-s jogsival ülnek rá a 125-ösre, de úgy, hogy a motornak egyébként minden papírja rendben van. Plusz rendszámmal, vizsgával, forgalmival és törzskönyvvel is bír. Csak hát éppen a lovas nem érezte szükségét, hogy 40.000 forintot elköltsön egy kétnapos tanfolyamra, és levizsgázzon. Ilyenkor legfeljebb a kategóriára érvényes jogosítvány hiánya miatt büntethetik meg, ami az előző bekezdésben taglalt esetnél azért enyhébb megítélés alá esik.
Persze én egyik opciót sem javasolnám, inkább amellett törnék lándzsás útifüvet, hogy a kedves olvasó olyan motort tegyen a tompora alá, amire jogosítványa is van. Ha csak B-je van, és nem akar motoros jogosítvánnyal bíbelődni, akkor vegyen egy szép és jó 50-es motort. Városba az is elég jó, de itt a blogon két exkluzív túrabeszámoló (1 és 2) is bizonyította, hogy egy nyamvadék segédmotorral és némi kitartással akár Olaszországig is lehet jutni. Jó, kell hozzá némi vakmerőség és elvetemültség, de azért nem nagyobb, mint a kamu 50-essel való furikázáshoz.
A Puch Maxim - garantáltan 50-es
Csikós Zsolthoz hasonlóan arról győzködném itt a nagyérdeműt, hogy "kamu 50-es" helyett érdemes inkább "igazi 125-öst" választani, és beruházni egy B125-ös jogosítványra. Hogy miért? Mert
- így szabályos (ez mondjuk már sokakat eltántoríthat);
- a jogosítvány gyorsan megszerezhető (ideális esetben egy hétvége alatt);
- a tanfolyam nem drága (kb. 40.000 forint);
- a 125-ös motor sem feltétlenül drága (MZ akad már 100.000 Ft környékén, de 200.000-ért rendszámos robogót is kaphatunk);
- mivel mindenféle hatósági adatbázisban regisztrálva van, a motorunkat valamivel kevésbé vonzó így ellopni;
- mert utast is vihetünk (elugorhatunk a csajunkért, pasinkért a munkába, budapesti párocskák például a vonatjegy árából kétszer is legurulhatnak együtt fürdeni a Velencei-tóra);
- utassal akár külföldre is mehetünk;
- ugyanúgy használhatjuk a buszsávot haladásra, a járdát pedig parkolásra, mint az 50-essel;
- autóútra és autópályára is felhajthatunk;
- a 125-ös fogyasztása és biztosítási díja pedig nem magasabb az 50-esénél.
Ha olcsót akarunk, akkor az ETZ, ha stílusos veteránt, akkor a Trophy jó 125-ös jó választás lehet, de van mindenféle más is (forrás: moto.zombdrive.com/www.sportmotor.hu)
Mindezek fényében, úgy gondolom, a rendszámos, papíros 125-ös és B125-ös jogosítvánnyal rendelkező lovasa ideális párost alkot. Azzal, hogy valaki "kamu 50-est" használ, hosszú távon többet lehet bukni, mint nyerni, meg hát azért idézzük fel, hogy a rendszám nélküli 125-ösözés nem alkotmányos alapjog. Annyira egyszerű egy nyamvadt B125-ös jogsihoz hozzájutni, hogy az már szinte botrány. Vagy van a másik megoldás: akinek nincs nagyobb motorra jogsija, maradjon az 50-esnél. Nekem mondjuk van jogsim, de városban így is 90%-ban a nyamvadt mopedeimet használom.
Ja, és 125-ös motorból is lehet szépet, egyedit és minőségit választani. Aki nem hiszi, itt járjon utána.
‹⊗›
Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért érdemes a Moped blog Facebook-oldalát is lájkolni.
‹⊗›
ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ
Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapesten vagy Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.