A júniusi Mopedmetalról szóló beszámolónk és a körülötte kibontakozó purparlé Sanyit is írásra késztette. Hogy szerinte mi értelme van a mopedezésnek? Íme:
Az egyik cikk alatt kisebb trollháború alakult ki. Sokan vitatják a mopedek létjogosultságát, mondván: 1. a mopedek lassúak, 2. a mopedek környezetszennyezőek.
A mopedek állítólag lassúak és környezetszennyezők. Vagy minden csak viszonyítás kérdése? (forrás: http://energiaoldal.hu/)
Azért abba is érdemes belegondolni, hogy a moped ma gyakorlatilag veterán jármű. Veterán járműveken azért nem kérjük számon a környezetvédelmet, mert olyan ritkán és keveset használják őket, hogy a környezetre gyakorolt hatásuk elenyésző a többi járműhöz képest. Egyszerűen már nem kapni nálunk lábbal is hajtható, végtelenül egyszerű felépítésű segédmotoros kerékpárokat. Talán csak áruházakban, de azok minősége azért elég gyakran nem éri el azt a szintet, hogy ezekkel valaki munkába járjon. Vagy iskolába. Vagy egyáltalán bárhová, ahonnan már rossz hazatolni. Persze ha van ilyened, és jók a tapasztalataid (vagy akár rosszak), talán ide a blogra is felkerülhet.
A mopedek túlnyomó többsége kétütemű, sebességváltójuk nincs. Ezek a motorok tényleg nem korszerűek, nem szabad őket összehasonlítani az akár húsz évvel ezelőtti japán bármilyen kismotorokkal. Akkor mire jók egyáltalán? Belépő szintű motoros jármű, megfizethető veterán kedvenc. Mit jelent a kütyük világában a belépő szint? Arra jó, hogy olcsón eldöntheted, hogy elmerülsz-e az adott hobbiban, vagy köszönöd, nem, ez nem a te világod. Mert hamar kinövöd, de ha mégsem jön be, akkor legalább nem buksz nagy összeget.
"a belépő szint" (forrás: http://www.visualnews.com/)
Számomra ez a moped és az összes SMKP lényege, még akkor is, ha nem másfél, hanem 5-7 lóerővel lehet gazdálkodni. A fékek, a futómű, a váz, a blokk mind gyenge a nagyobb sebességekhez. Egyszerűen is lehet mondani persze: szar. Csak mindig az a kérdés, mihez képest. Volt tíz, tizenöt éve Yamaha Jogom, előtte Champem. Akkor szerettem őket, ma a 108 köbcentis Honda Leadet használom robogónak - és SEMMIT sem tartok jobbnak ezeken az öreg Yamahákon, pedig a Jog akkoriban tényleg etalonnak számított. A modern Leadnél a Jog 50%-kal többet fogyaszt, miközben utazó- és végsebessége is kb. 25%-kal alacsonyabb. Stabilitás, élettartam, megbízhatóság, kényelem, pakolhatóság, stb... Semmi jót nem tudok mondani az 50-es robogókról, egy kilencedliteres vízhűtéses, injektoros gépről nézve, de mégis szépek az emlékeim.
Mire jó akkor még egy ötvenes robogónál is "szarabb" jármű? Arra, hogy belépj a motorosok világába. Nyilván a melléd guruló Ducati-s nem fog neked kollegiálisan inteni, de nem ez a lényeg. Hanem hogy érezd a menetszelet, érzed, milyen, amikor uralsz valamekkora teljesítményt, halld egy motor hangjait, és ehhez elég lehet egy Deák-igazolványt az asztalra csapni, plusz esetleg még egyet.
"a melléd guruló Ducati-s nem fog neked kollegiálisan inteni" (forrás: http://www.motorcycle-usa.com/)
Aztán ha nem jön be, vagy anyád aknamunkája ellehetetleníti a "motorozást", akkor sem buksz sokat. Hasonló összegért simán eladhatod, átírás nem volt. Egy 125-ösnél már maga az átírás vetekszik egy moped vételárával még pluszba, amit sosem kapsz vissza.
Sanyi
ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ