Egyszerre Harcosok klubja, Menő Manó és A baba első lexikonja
További Mémeskút cikkek
Exploitable; ezzel az angol melléknévvel jelölik azokat a mémeket, amikben nincs karakteres főszereplő, de a mondanivalójukat könnyű reprodukálni. Az angol nyelvterületen Be Like Bill (Legyél olyan, mint Bill) néven ismert mém nem is a főszereplőről szól, hanem az általa közvetített üzenetről. A főszereplőt hívhatják Billnek, Josénak, Sanyinak; nem az fontos, hogy ki csinálja, hanem hogy mit csinál.
Bill, José és Sanyi jó fiúk. Nem trollkodnak az interneten, átadják a helyüket a vonaton, és úgy általában rendes, jogkövető polgárként viselkednek. A felhasználó ebből annyit lát, hogy egy pálcikafigura csinál valamit, és ha közben kísértésbe is esik, hogy köcsög legyen, végül mégsem lesz az. Az üzenet egyértelmű: jó példát mutatni mindenki másnak. Néhány példa:
-
20Galéria: Egyszerre Harcosok klubja, Menő Manó és A baba első lexikonja
- Bill rokkantparkolót lát, de nem parkol be, mert nem rokkant, úgyhogy keres magának egy másik parkolóhelyet. Bill okos. Legyél olyan, mint Bill.
- Bill fent van a Facebookon, de nem osztja meg a hétéves emlékeit, mert tudja, hogy mindenki leszarja. Bill okos. Legyél olyan, mint Bill.
- Bill nem szokik rá fiatalkorában a fűre, hanem programozást tanul, és Paullal később szoftvercéget alapítanak. Bill okos. Legyél olyan, mint Bill.
És így tovább. Az egészhez csak egy pálcikaember kell, meg pár sor szöveg: egy általános igazságnak hangzó didaktikus kijelentés. Más mémekkel ellentétben, amik egy kicsit több kreativitást, humorérzéket, esetleg photoshopos alapismereteket is megkövetelnek, a Be Like Bill-mémeket egy hülye is meg tudja csinálni. És mostanában minden hülye megcsinálja.
Az internet magyar nyelvű régióit is elözönlötték a pálcikaemberek. Sanyi és Józsi ilyen, Sanyi és Józsi olyan. Legyél olyan okos, mint Józsi és Sanyi. A Facebook mostanában úgy fest, mintha a Menő Manó kidobott képkockáival próbálnák meg eladni A baba első lexikonját, a netező meg úgy érzi, hogy ő apu fortyogó epéje a Harcosok klubjából.
Hogy Bill figuráját ki találta ki, az már a feledés homályába vész. 2010 márciusában volt egy hasonló ábrázolás egy pálcikafigurával, Timmel, aki épeszű ember lévén nem áll le degeneráltakkal vitatkozni az interneten. A képet a Joyreactor oldalára töltötte fel egy ismeretlen felhasználó.
Hogy ez volt-e az ihletforrás egy ausztrál vasúttársaság vasúti etikettre oktató plakátjaihoz, az sem világos, de a hasonlóság szembetűnő. Szerencsére arra is akadt néhány troll, aki nem volt olyan, mint Bill, és csinált pár fergeteges feldolgozást; ezek közül említésre méltó Jade, a transzszexuális sztorija.
Jade transzszexuális. Az ölében tartja a táskáját, hogy leplezze a kőkemény erekcióját.
Jól csinálod, Jade.
Vasúti illemtan – annyira egyszerű!
De ezek régi történetek. A Bill-mánia tavaly októberben tört ki, amikor a Funnyjunk és a Reddit ismét felkapta a mémet; az exploitable karakterek sorsa már csak ilyen. Az üzenet egyszerű volt: ha Bill számára sértő dolgot lát az interneten, továbblép, mert Bill okos.
Tavaly decemberben egy olasz Facebook-oldal újabb lökést adott a dolognak, amikor elindították a Sii come Billt; ez gyakorlatilag az eredeti verzió olasz nyelvű verziója volt. Nem telt el három hét, és 226 000 lájkot gyűjtöttek. A spanyol verzió, a Sé como José csak január elején indult, de a lájkok száma mostanra már 400 000 fölött jár. Ehhez nyilván sokat hozzátett, hogy a spanyol nyelvű sajtó is foglalkozott a témával, mint 2016 első virális mémjével.
Szóval a spanyol és olasz internetezőknek, az ausztrál vasúttársaságot meghekkelő trolloknak, a Redditnek és egy 2010-es fórumbejegyzésnek köszönhetjük a pálcikaembereket a hülye dumájukkal. Ja, nem: azt a minden baromságra rárepülő biomasszának, ami ész nélkül sokszorosítja a romlott alapanyagot. Emberek, legyenek olyan okosak, mint Uma Thurman, és ne árasszák el szeméttel az internetet!
Rovataink a Facebookon