Ki kell rúgni az albérlőt. Elég szóban vagy kell az írás is?
2017. március 07. írta: MeNa

Ki kell rúgni az albérlőt. Elég szóban vagy kell az írás is?

A minap jött egy levél, szerzője azt írta, hogy - kisebb bérleti díj elmaradás miatt - szerinte jogszerűtlenül akarja az utcára tenni őt a lakást kiadó tulajdonos. Viszont csak szóban fenyegette meg, papír nem született róla. Megkérdeztük jogi szakértőnket, mi ilyenkor a helyzet, íme a válasz.

Valahogy előkeríthette volna a pénzt, mert akkor időt nyerhetett volna. Ugyanakkor nem teljesen reménytelen az ügy, ugyanis számtalan "kötelezettsége" van a bérbeadónak ahhoz, hogy jogszerűen mondjon fel akár úgynevezett rendes, vagy rendkívüli  (szankciós) felmondással. Most sorra vesszük ezeket:

hand-65688_1280.jpg
Önkormányzati lakás rendes (normális) felmondásánál a határozatlan időre szóló szerződés esetén a bérlő részére cserelakást kell felajánlani ugyanazon a településen, persze írásban kell benyújtani ezt a felmondást, ami legalább három hónapos átmeneti időt ad a bérlőnek.(Kivétel, ha a bérlőnek ezen a településen saját lakása van, vagyis elvileg van hová költöznie).

Nemrég még a határozatlan idejű bérlet rendes felmondását úgy szabályozta a törvény: ha a bérbeadó sima magánszemély (vagy cég, de lényeg, hogy nem önkormányzat), és ő, azaz a bérbeadó mondott fel, akkor neki is fel kellett ajánlania megfelelő cserelakást a bérlőnek, hacsak nem kötötték ki a felek a szerződésben, hogy ez a jogosultság a bérlőnek nem biztosított.

Ez kikerült a törvényből, így ezen szerződéses kikötés nélkül is is fel lehet mondani – a meglehetősen piacidegen –, cserelakás biztosítása nélkül. Egyébként erről a cserelakásos lehetőségről a legtöbb bérlő (sőt bérbeadó sem, hiszen akkor kizárta volna a szerződésben) nem is tudott, aminek talán az a fő oka, hogy az emberek túlnyomó része úgy gondolja, a lakásbérletet a Polgári törvénykönyv szabályozza. Nem egészen, a Ptk pusztán mögöttes szabály, azonban egy speciális törvény, a lakások és helyiségek bérléséről és az elidegenítésük egyes szabályairól szóló 1993. évi LXXVIII. tv. szerint kell eljárni.   

Tehát, mint fentebb írtuk, külön történet az önkormányzati lakás, nyilván  nem erről van szó az Ön esetében.

Az önkormányzati lakásoknál főszabályként a rendes felmondás csak akkor lehetséges, ha az adott lakást szeretnék átalakítani, korszerűsíteni, netán lebontani, ekkor pedig megfelelő cserelakást (hasonló méret és komfortfokozat, de például  Budapesten belül nem kötelező azonos kerületben lennie a csere lakásnak).

Önre  az egyéb kategória vonatkozik, vagyis a rendes felmondásnak nem előfeltétele a cserelakás felajánlása.

Itt térek ki a másik felmondási típusra, az úgynevezett szankciós kategóriára, vagyis a rendkívüli felmondásra. A különbség, hogy a rendes felmondást nem kell indokolni, míg a rendkívüli felmondást igen. Rendkívüli felmondási ok lehet akár a lakbér kifizetésének az elmulasztása, de akár a károkozás a lakásban, a házirendbe ütköző hangos bulizás stb. Érdemes megnézni, hogy a szerződésben mit nevesítettek esetleg külön rendkívüli felmondási okként, mert akár a törvényben megadottaktól azt szigorúbban is szabályozhatták. Eléggé elterjedt például, hogy a bérbeadó megtiltja a lakáson belüli dohányzást (nem akarja vállalni a bútorokba, függönyökbe, tapétába stb. beszívódott dohányfüst miatti többlet állagromlást) vagy kisállattartást és ha ezt a bérlő megszegi, akkor az a szerződés szerint rendkívüli felmondással is szankcionálható. 

Mivel az Ön elmondása szerint a bérbeadó csak szóban "fenyegette" meg Önt, így álláspontom szerint nem jogszerűen járt el.

Nem láttam az Önök bérleti szerződését, de jó ha tudja, hogy nem csupán az elmaradt bérleti díjra hivatkozhat a bérbeadó. Például arra is, hogy Ön nem teljesített valamilyen vállalt, lényeges kötelezettséget. Ilyen lehet az, hogy helyreállítja a lakás műszaki állapotát, ha abban az Ön ott tartózkodása alatt (a bérleti szerződés ideje alatt) és Önnek felróható módon valamilyen kár keletkezik.

Azt javaslom, alaposan olvassa át a bérleti szerződést, a mellékletet is, ha van. Amennyiben tényleg nincs írásos felszólítás, akkor könnyebb a dolga, de ez természetesen nem mentesíti a teljes bérleti díj kifizetése alól, vagyis az esetleges pár tízezer forintos elmaradásokat is rendezni kell.

A vendégei viselkedése szintén aggasztó és a túlságosan is "ereszd al a hajamat"-típusú bulik rendkívüli felmondásra is okot szolgálhatnak. A társasház többi lakója természetesen a tulajdonost (az Ön bérbeadóját) veszi elő, ő pedig előbb-utóbb meg fogja tenni az írásos felszólítást, felsorolva az indokokat, amelyek közé nem csak a lakás rendeltetésszerű használata, hanem a közös tulajdonban álló épületrészeké, vagyis a lépcsőházé is betartozik.

Ott falfirkáknak, taccskidobásnak, dorbézolásnak helye nincs. Önnel, mint bérlővel szemben léphet fel a bérbeadója, hiszen Önnel áll jogviszonyban, az Ön felelőssége, hogy ha házibulit szervez, akkor ügyelnie kell a csendre és a szalonképes vendégekre.

A bejegyzés trackback címe:

https://alberlet.blog.hu/api/trackback/id/tr6712309539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beowulf... 2017.03.07. 20:02:07

Azért nem fizet a bérlő, mert sorosgyörgy...

Putyinpárti Gyorsnaszád · http://ideogliaiszivcsakrahirjei.blog.hu/ 2017.03.07. 23:34:34

@Beowulf...: @Boka1: igen a migránsok nagy probléma meg a rohadék soros de a mi miniszterelnökünk megvédi az embereket ezektől és viszaálíttya a GDP-t!!!

illiberalisberlo · http://illiberalisberlo.blog.hu/ 2017.03.08. 01:54:08

Szupi, hogy ötleteket adtok. Egy szemétdombot csináltok az országból szerintem.

holysmoke0523 2017.03.08. 05:33:30

Én szóban mondtam fel. Elsőre sikerült. Igaz a pályaudvaron is megrezzent a tábla,olyan hangerővel. Miután a berlőm kiokosodott ilyen és ehhez hasonló blogokon,már majdnem ügyvédasszonynak hivtam. Marc.15-re adtam 3honap haladekot. De mivel olcson adtam ki,eszük ágában sem volt keresni. Nekem pedig akkortól szükségem volt a lakásra.
Itt hagytak a lakasban dolgokat,amiket szintén 3honapig kerülgettem, aztán sokadik telefonhivasra sem reagáltak,kidobtam a lomtalanitáson.
Idén januárban megjelent a fickó,hogy akkor jött a kanapéjáért. Mondtam neki mi a helyzet,erre elkezdett ugatni,hogy mire fel de btam ki a holmijait. Raktár vagyok? Nem! Szoltam? Nem is egyszer. Ez van. Azt akarta fizessem ki. Mondtam ok,de a vételárat betudjuk a tárolási dijba,tehát akkor nem is az övé volt már,mire szemétbe került. Ezt az érvemet nem tudta támadni.
Aztán megjelent valami nagydarab fickóval amikor nem voltam otthon és a feleségem fenyegette. 20 perc alatt derítettem ki hol laknak most és a kapuban megvártam. Elmagyaráztam neki,hogy ha még egyszer,ha csak az utcában is meglátom,minden csontját apró darabokra töröm.
Nem jön.
Talán megértette.

Netuddki. 2017.03.08. 08:06:04

A levélíró nem fizette a bérleti díjat. Akkor mi a kérdés?

titantoma 2017.03.08. 08:25:28

Inkább arra lennék kíváncsi, hogy ha rendkívüli felmondással megszüntetem az albérleti szerződést, akkor egyből ki lehet dobni, vagy van valami idő, amennyit adni kell, hogy lépjen le. Na meg mi van, ha nem akar lelépni? Akkor milyen opcióim vannak kitenni?

Buchhalter 2017.03.08. 08:31:46

@Tibi !: oh az afránya szövegértelmezés drága Tib!! Benne van a szövegben hogy egy részét nem tudta kifizetni! Neked sose legyen albérlőd ,mert te a végén az eszed miatt börtönben kötnél ki annyira idióta megoldást tennél.Került már főbérkő börtönbe mert huzakodott a nem fizető albérlőjével@titantoma: .Írásban felszólítod ha nem megy közjegyző által írásban és hivatalos kilakoltatás amit kiszámlázni a delikvensnek.Általában ezt a többség kihagyja ,mert ha nem fizet le kell ülnie .Igaz macerás és pár hónapig eltarthat,de a közjegyzői hivatalso levélre a többség inkább szedi a sátorfáját

guy 2017.03.08. 08:38:29

@Buchhalter: nem, egyáltalán nem kell leülnie,

titantoma 2017.03.08. 08:39:35

@Buchhalter: Thx, erre lettem volna kíváncsi. Gondoltam, hogy odamegyek lecserélni a zárat nem épp jogszerű, úgyhogy jó tudni, mi a hivatalos útja.

szemi90 2017.03.08. 08:39:37

@Putyinpárti Gyorsnaszád: Pont ez a baj, hogy visszaállítja a GDP-t. Növelni kellene, nem visszaállítani. ;)

Buchhalter 2017.03.08. 08:45:50

@guy: 2 éve volt egy ilyen eset a Kékfényben ,de bizony ülnie kellett.És még fizethette a több százezres bűnügyi költséget is! Sokszor a főbérlők is elég megkérdőjelezhető módon viselkednek.Magyarország még mindig gyerekcipőben jár az albérlet kultúra terén.

Buchhalter 2017.03.08. 08:50:34

@titantoma: ne tedd! Egy exkollégám megtette .Az albérlő feljelentette és a rendőrök elvitték rabosítani.Sajnos ez van. Bírósági végzéssel szabadult a jól szituált hölgytől 4-5 hónap után.De megtudta szívatni : volt leltár a bútorokról amiket a hölgy eladott .A lakás átvétele után feljelentette sikkasztás miatt a lotyó most már egyezkedne az eset után 3 évvel.Ha a srác nyer a nő megnézheti magát. Perköltség és kártérítés.Állítólag a nőnek van egy másik ügye szintén albérlet miatt.

Aranyi Gábor 2017.03.08. 09:06:13

Hülye volt. A nem fizető, esetleg kárt okozó albérlőt azonnali hatállyal és páros lábbal kell kirúgni. Nem árt megmutatni at okostelőt, és megkérdezni tőle, hogy 4 órán belül az 1. vagy a 2. sz. rendőrjárőrkocsit hívjam közvetlenül, vagy a fegyverszakértő jó vadász ismerősömet a triplacsövű kilakoltatóval... Ha a pofája helyén golyó v. puskatus ütötte lyuk van, nem hiszem, hogy bárhol fel tud jelenteni...

Palma de... 2017.03.08. 09:09:39

Ebből a cikkből semmi nem derült ki! DE: amennyiben a bérleti szerződés közjegyző előtt köttetik, akkor szó nélkül ki lehet tenni az albérlőt, úgy hogy nem kell lakáskiürítési pert indítani ellene, ha nem fizet. A másik ötlet: a tulajdonos a zárat ugyan nem cserélheti le, hiszen a bérlő van birtokban. A bejárati ajtót, az ablakokat viszont leemelheti, hiszen az az ő tulajdona (épp most kezdi felújítani a lakást!). Garantáltan egy órán belül már nem laknak ott, ha nincsenek nyílászárók!

Putyinpárti Gyorsnaszád · http://ideogliaiszivcsakrahirjei.blog.hu/ 2017.03.08. 09:30:24

@szemi90: növeli!!!! Magyarországon a legnagyobb a Gdp növekedés köszönhetően a zseniális onortoxdox gazdaságpolitikának és a zseniális Matolcsy ÚR nak aki feltalálta eszt a soha sem látott móccert ami meglepte a zsidó soros féléket ezért is ellenkesznek ellene!!!!

titantoma 2017.03.08. 09:54:26

nem lehetne orbánozni/gyurcsányozni a tematikus blogokon? itt kicsit másról lenne szó

GöTi 2017.03.08. 10:08:54

Az élősködő, együttélésre alkalmatlan bérlőket védő becstelen szabályok nélkül több és olcsóbb albérleti kínálat lenne.
Nyilvánosan listázni kellene a díjhátralékot, közműtartozást hátrahagyó, lakást tönkretevő - nagy nehezen kirúgott - élősködőket. De nekik jogaik vannak - szemben a becsületes emberekkel.
A trógervédelemmel kockázatossá teszik a bérbeadást, csökkentik a kínálatot, drágítják az árakat.
A becsületes bérlőkel is kitolnak.

apro_marosan_petergabor 2017.03.08. 10:41:25

A bélővel a szerződést közjegyző bevonásával kell elkészíteni, az okiratba bevenni, hogy felmondás esetén pl. 1(2) héten belül kiköltözik. Ennek az az előnye, hogy a közjegyzői okirat végrehajtható, nem lehet a bírósági pert hosszan húzni. Tehát ha lejárt a szerződés, vagy előállt a felmondási ok(nemfizetés) nem kell pereskedni, végrehajtási eljárás keretében kirakják a bérlőt gyorsan.

Putyinpárti Gyorsnaszád · http://ideogliaiszivcsakrahirjei.blog.hu/ 2017.03.08. 11:04:42

@csentecsa: hogy lenne savanyú libsikém? Nő a gazdaság nagy a jólét elégedett a nép!!

DFK 2017.03.08. 13:11:07

1. szigorú és közjegyző előtti szerződés kell.
2. ha nem fizet páros lábbal kell kirúgni

Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.03.08. 13:29:44

A lakások és helyiségek bérléséről és az elidegenítésük egyes szabályairól szóló 1993. évi LXXVIII. tv. egy szocialista őskövület, nem is értem, hogy magántulajdonú lakások bérletére miért kell alkalmazni.

Lakásbérleti szerződést csak határozott időtartamra, végrehajtható okiratként, közjegyzőnél szabad kötni oly módon, hogy a bérlő kilakoltatás esetére szóló befogadó nyilatkozatot ad és természetesen 3 havi kauciót letesz. Pontosan meg kell határozni, hogy ki jogosult a lakás használatára és rögzíteni kell, hogy 22 óra és reggel 6 óra között csak és kizárólag a lakás használatára szerződés alapján jogosult személyek tartózkodhatnak a lakásban. Rögzíteni kell azt is, hogy ha a bérlő kiürítési kötelezettségének nem tesz eleget, a cuccai raktározásáért mennyi raktározási díjat köteles fizetni.
A rendkívüli felmondási okokat pontosan kell listázni: közösségi együttélést zavaró magatartás, bérleti díj fizetésével késedelembe esés, közüzemi díjak fizetésével késedelembe esés és jogosulatlan személyek általi lakáshasználat mindenképpen legyen benne.

11 évig laktam magánszemélytől bérelt lakásban, de soha nem késtem a lakbér és a rezsi fizetésével.

Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.03.08. 13:37:30

DE!!! Ha a lakásban csőtörés van, elromlik a bojler, betörik az ablak, leszakad a redőny, stb, akkor a bérbeadó legyen olyan jó és emelje fel a seggét, ezeket haladéktalanul javíttassa meg, mert a bérlő egy zavartalanul használható lakásért fizeti a bérleti díjat. A kedves bérbeadó azt is vegye tudomásul, hogy a normál lakáshasználat látható nyomokkal jár. ne gondolja azt, hogy a bérlő évek múltán érintetlenül fogja visszaadni a lakását.

Netuddki. 2017.03.08. 16:07:43

@Buchhalter: Ha azt hiszed, okos vagy, nem vagy.

IQ fájgter! Ez a szöveg: "A minap jött egy levél, szerzője azt írta, hogy - kisebb bérleti díj elmaradás miatt - szerinte jogszerűtlenül akarja az utcára tenni őt a lakást kiadó tulajdonos."

Ezt írtad okoska: "Benne van a szövegben hogy egy részét nem tudta kifizetni!"

NEM, NINCS BENNE.

A kisebb bérleti díj elmaradás azt jelenti, hogy az illető nem fizette ki időre a bérleti díjat.
Na, ki nem tud szöveget értelmezni? Szerintem ne égesd magad!
Ha csöndben maradtál volna... Muhaha!

Buchhalter 2017.03.08. 16:12:47

@Tibi !: szerintem nekem van igazam,de azét csak égesd magad.

Netuddki. 2017.03.08. 16:13:51

@Buchhalter: Qrvára nem érdekelsz. Muhaha!

Buchhalter 2017.03.08. 16:19:03

@Palma de...: a módszereid miatt már mások megszívták! A közjegyzői okirat nem jogosít fel arra ,hogy élve a szavaiddal páros lábbal.Vannak határidők és feltételek stb.A nyílászárok cseréjét írásban kell közölnöd az albérlővel szintén időpont megadásával és indokkal alátámasztva.De ha van esze ügyvéddel ,rendőrrel szintén megakaszthatja a folyamatot.Maradjunk a közjegyző ,határidő és max rendőri karhatalom mellett.Sajnos vannak rosszhiszemű főbérlők is szép számmal ,nem véletlenül olyan a törvény amilyen! Németországban még keményebbek.

Buchhalter 2017.03.08. 16:20:22

@Tibi !: aki így röhög magán kedves Muhaha Tibi az páni gyorsan keresse fel a legközelebbi pszihiátert.

Terézágyú 2017.03.08. 17:23:36

"Benne van a szövegben hogy egy részét nem tudta kifizetni! "

Az ötvenezerből 10 forintot kifizetett!!!!!!

Csak a többi részt nem...

szamaritánus 2017.03.08. 18:07:29

@Je ne suis pas Charlie Hebdo!: akkor 10 es 6 kozott csak a faszat verheti a berlo, dugni nem lehet?

sZulamith 2017.03.08. 19:53:59

Manapság sokan élnek albérletben, elkelne egy szövetség, /ha nincs/ aki érdekeiket védi, és tanácsot ad. Németországban müködik.

ostvan1 2017.03.08. 20:05:18

A commentelőknek, mindnek: Jó nektek, hogy csak olyan bérlővel találkoztatok, akit "két lábbal krúgni". Ha felszólítottuk és elmegy, az síma ügy. Akkor érdekes a dolog, ha nem megy el. Felszólítást nem veszi át, a lakásba nem enged be. ja, és közben a rezsit sem fizeti. Nyilván köztudott, hogy a bérlő által felhalmozott közműtartozást a szolgáltatók ráterhelik az ingatlanra.
Szóval ilyen helyzetre kérek jó tanácsot!

Parajpuding 2017.03.08. 20:59:35

Igazi ingyenes jogi tanács: nesze semmi, fogd meg jól.

anyadmajma 2017.03.08. 22:00:36

@ostvan1: hát, én úgy választottam albérlőt, hogy fele akkor a legyen, mint én.
Sajnos a tulajt a törvények nem igazán védik.
Mire megyek a több éves pereskedéssel, amíg halmozza nekem a rezsitartozást, meg leéli a lakást, aztán havi 30-40ezerrel törleszt, mert letiltani csak a 33%-át lehet a jövedelemnek.
És olyanról még nem hallottam, hogy kijött a rendőr, és kivezette a lakásból, mert bírósági/közjegyzői határozat van arról, hogy ki kell költöznie.
De szó se róla, egyik oldal sem különb, mind a tulajok, mind a bérlők között vannak szemét emberek.
Sajnos ez van, és ez így is fog maradni, amíg nem kap megint mindenki tanácsi lakást alanyi jogon a 18. szülinapjára.

ostvan1 2017.03.09. 08:28:52

@anyadmajma: A Lakástörvénynek a bérletekre vonatkozó részét a Rákosi-időszakban fogalmazták meg, azon az alapon, hogy a szegény munkásembert védjék a gaz háztulajdonossal szemben. És ez a szemlélet immár több, mint 60 éve bennemaradt a törvényben. Nagyon szükség lenne a felülvizsgálatára:
- a jogkövető magatartású bérbeadók és bérlők együttműködésének a megfogalmazása
- a tulajdon (és a befektetések elvárható hozamának) a védelme
- a nem jogkövető féllel szembeni fellépés pontosítása, amiben az azonnali (4 órán belüli!) hatósági közreműködéstől a bírósági úton rendezendő eljárásig sokmindenről kellene pontosabb szabályt alkotni,
- a közműszolgáltatók jogainak pontosítása a bérlő éltal felhalmozott tartozások kapcsán.
- stb
Ezeknek a szabályoknak a közismertté tétele!

fifibá55 2017.04.24. 14:39:27

Megkérem Magomedet, kísérjen el, amikor szóban közlöm a felmondást. Szerintem még aznap estére kiüresedik a lakás.

2017.04.26. 01:03:54

@Buchhalter: nem, nincs igazad. A kisebb nem a bérleti díjra, hanem az elmaradásra vonatkoźik. Ugyanis a bérleti díj összege állandó. Tehát az illető megcsúszott a fizetéssel. Most sem tud , vagy akar fizetni, ugyanis szó nincs arról, hogy miután kiegyenlítette tartozását, jogszerů-e a felmondás. Azt kérdezi, hogy mivel szóban történt a felmondás, komolyan kell-e venni, vagy maradhat még, anélkül, hogy fizetne?

2017.04.26. 01:06:15

@ostvan1: kapcsoltasd ki a villanyt.

2017.04.26. 01:09:29

@Terézágyú: dehogy. azt írja, hogy kisebb bérletidíj elmaradás miatt. Vagyis hónapok óta nem fizet.

Döbröntey Mónika 2017.04.26. 12:10:35

Mi magánszemélytől béreltük a lakást. Volt bérleti szerződés meg közjegyzői nyilatkozat is.Történt az még decemberben, hogy tul soknak véltük a rezsit...mertük kérni a csekket,hogy ugyan már hagy lássam ,mégis csak pénzből élünk..persze megtagadta.sose láttam.Fizetési felszólítás ami 8nap.Majd sunyi módón lekapcsolta a fűtést a kazánházba./4.napon/ Azt állította h elromlott a termosztát. Ez ugyan nem igaz mert a zárt kazánházba az órán van egy kapcsoló amivel kedvére játszhat.Melegvizünk sem volt.Kiskorú életének veszélyeztetésére valo tekintettel elhagytuk az ingatlant.Nem elköltöztünk!! A távollétünkben bement a lakásba és önként és dalolva mindenünket bezsákolt ahogy esik ugy landol módjára.Az idöjárási körűlményeknek kitette a cuccainkat a fedetlen teraszra.
Hivatalos felmondási irat nem érkezett meg részemre./további 8 nap lett volna/ Kauciót behúzta. Nagy értékü lopás és halálos fenyegetés is történt.Mindezt egy 8 éves is átélte aznap.Pszhiológus foglalkozik vele. A történetemet megosztottam képekkel bizonyítva egy fb zárt csoportba aminek ők is tagjaik, majd minap kaptam egy kéretlen levelet amiben megfenyegetett. Tanulságot levonva ... csak utalom leközelebb a fizetendő összeget is annak nyoma van és nem tud kijátszani, hogy nem fizetünk.A kp elszivárgott félúton. Azt az illető jol tudja h hibázott.
Ez csak egy tanulságos történet.
süti beállítások módosítása