Ötöt zabál, ha kitolod a szemét

Használtteszt: Škoda Fabia Combi 1.4 CR TDI – 2015.

2018.04.25. 06:33 Módosítva: 2018.04.25. 11:05

2015-ös autó ritkán verekszi be magát használttesztbe, hiszen kvázi új. Kivételt jelenthetnek az olyan flottaautók, amelyek a hazai átlag sokszorosát futják meg, jó mintát adva arról, hogyan pusztul a kocsi.

A 2015-ös Fabia Combi a Lease Plan egyik megrendelőjénél töltötte a gyorsított öregedési vizsgálatot. Nem mindenki Passatokban/Insigniákban gyűri a céges kilométereket, annak ellenére, hogy a kisautókat nem feltétlenül erre találták ki.

Pedig a Fabia sokat tud, pláne a kisautós szinthez képest: a legfontosabb tromfja az, hogy kombi, noha mára ez a karosszériaforma lényegében kihalt a kiskocsik körében. Régen volt a Polótól a Peugeot 207-esig egy csomó kombi, ma meg nincs, talán a Renault Cliót említhetném ritka versenytársként. A Fabia egy ötajtós kompakt árából nyújt lényegesen nagyobb csomagtartót: alapból 530 liter, de közel 1400-ra bővíthető.

Hol itt az átverés? Leginkább sehol, a Fabia, mint minden kiskocsi, elég keskeny, szög egyszerű kisautós futóművel, ami nem rabolja a helyet: valójában négy személyre teljesen megfelel, pláne egy családnak, ahol a négyből kettő személy gyermek. A csomagtartója alig kisebb az Octaviáénál (azé 590 literes), ám legyünk őszinték: a Fabia nagyon más életminőség.

A műanyagok nem pont arról a polcról származnak, a kárpitok sem. Átlagos alkatúaknak, testmagasságúaknak nem gond, hogy az ülések kisebbek, de aki bizonyos irányban túlnő egy határon, már lehetnek bajai, függetlenül attól, hogy ez túlsúly, netán plusz magasság, vagy csak egy széles váll. Én 173 centis vagyok, lazán elférek magam mögött a hátsó ülésen.

A Fabiáknak, és általában a német hátterű kisautóknak azért van egy nagy erénye, hogy legalább a vezetőülésen egész magas ember is el tud helyezkedni, mert az ülésmagasság jól szabályozható, a kormány távolsága és az ülésállító sín is elég hosszú. Más kérdés, hogy akkor nem jó mögöttük ülni. A literekben mért csomagtartó sem pont ugyanazt jelenti a gyakorlatban: keskeny, rövid, de elképesztően magas, a roló kábé a hátsó utasok tarkómagasságában van. Szóval ide nehezebb berakni kétajtós szekrényeket és más, termetes dolgokat, mint akár egy Golf/Astra/Focus-kategóriás kombiba, mert ez a fél köbméter nem az a fél köbméter.

Ezeket a kötöttségeket azért el lehet viselni, pláne, hogy nem is annyiba kerül az autó. Ráadásul az egész nem több 1100 kilónál, amihez elég egy 1,4 literes dízelmotor. A vicc az egészben, hogy a Fabiának ez a generációja ma is fut, viszont a dízelt itthon kivették a kínálatból, mert nem vették – úgy tűnik, mifelénk a Fabia a minimálmotorkkal jobban megy. Az is igaz, a benzines TSI-k is elég takarékosak, főleg a háromhengeresek, nagyon sokat kell menni a TDI-vel, hogy megérje.

Vannak cégek, ahol mennek is ennyit, ez a tesztpéldány utasterén meg is látszott, noha mikor átadták, megesküdtek, hogy rengeteget takarították, de első körben ennyire sikerült. Kicsit úgy tűnt, munkaidőben kulcsos autóként használták, aki kapja marja alapon, hétvégente pedig egy gyerekhadat bíztak meg az utastér maradványainak megsemmisítésével. A csomagtartó burkolatait alaposan agyonkaristolta a rakomány, a kormány kopott, de például a vezetőülés még kiülve sincs.

Mivel a műanyagok az utastérben is karcosodnak, és semelyik autó kárpitja nem viseli jól, ha színes löttyöket öntenek rájuk, a Fabia ezen állapotában kicsit rosszabbul fest, mint a valódi műszaki állapota. Ha nepper lennék, de kevésbé becsületes, az ülések újraöltöztetésével és a leglezúzottabb műanyagok cseréjével komoly visszatekerési potenciál lenne a kocsiban. Már ha nem szervizelték volna márkaszervizben, ahol egy pillanat alatt bukna ki a tekerés.

Škoda Fabia 1,4 TDi forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft]
Vagyonszerzési illeték 43 550
Forgalmi 6 000
Törzskönyv 6 000
Eredetiségvizsgálat 18 500
Regadó (2015.) 50 150
Rendszám 8 500
Kötelező biztosítás (47 éves Bp-i férfi, B7, 1 gyerek) 55160 Ft-tól

Így viszont mindent tudunk róla. 20-25 ezrenként cserélték benne az olajat, rugalmas olajcsere-periódus szerint, szélsőséges esetben 30 ezrenként lehetne, de kábé ez a gyakoriság a realitás. Nagyjából a 200 ezer kilométeres koráig az olajcserék, pár ablaktörlő, izzó, gombelem, pollenszűrő, üzemanyagszűrő szerepel a listán, majd a végén jön a vezérműszíj, ékszíjcsere. Mitől lehet rettegni? Néhány Fabiánál voltak vízpumpa-gondok (vezérműszíjjal ez is cserélődik), de ennyi. Azt hallani, hogy már érik a jobb hátsó kerékcsapágy és egy izzó is kiégett hátul, de az autó 233 ezer kilométeres koráig csak kopó alkatrészek cseréjére szorult. És persze tankolásra.

Érdekes adat, hogy a számítógép hosszú távú memóriájában 5,1 literes átlagfogyasztást mutat, ez alig tér el a német Spritmonitoron található átlagtól (4,97 l/100 km), bár elég kevés az adat, de megnyugtatásomra ránéztem a 2015 utáni, hasonló motoros VW Polókra is, ott 4,99 jön ki. Tehát ez ennyi, fogadjuk el. És ez nagyon jó érték.

Az ember azt hinné, a háromhengeres TDI igazi büntetés, és vannak pillanatok, amikor így is van. Gyorsítás közben felerősödik a háromhengeres kistraktor, de ahogy elkezdünk vele csak simán haladni, feltűnően elhalkul, és barátságosan mormog. Városban biztos nagyságrendekkel jobb egy benzinest hallgatni, de hosszú utakon nem fáj, még autópályás tempónál sem.

A váltó csak ötfokozatú, a szokásos VW-kapcsolási érzettel, nem ad élményt, de legalább könnyen jár, az áttételezése olyan, hogy autópályán is keveset forogjon a kis motor. Dinamikára a 90 lovas dízel Fabia hozza az átlagos szintet, futásteljesítménye ellenére nem tűnik gyengének. Jellegéből adódóan jobban kell figyelni a fordulatszámra, mint egy nagyobb dízelnél – mármint  nehogy túl mélyre essen. 1500 alatt reménytelen, 2000-3500 között megy igazán, ez elég egy-egy előzéshez, vagy lámpától kilövéshez. Ilyenkor nagy levegőt vesz, és tol pár másodpercig egy nagyot a motor, amely igen tisztességes, 230 Nm nyomatékot tud leadni. A dízeleknél kötelező kettős tömegű lendkerék sem keseríti meg az ember életét, mert az 1.4 TDI ilyet nem tartalmaz, van viszont start-stop, amihez drágább fajta (AGM) aksi fog kelleni, ha bedöglik. De egyelőre nem döglik. Alapjáraton azért érezni, hogy a motortartók nem újak már, hidegen rezeg a motor.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár)
Olajszűrő Mann Filter 3880 Ft
Levegőszűrő Mann Filter 6171 Ft
Pollenszűrő (aktív szenes) Mann Filter 9770 Ft
Vezérműszíj-klt. Contitech 51986 Ft
Első lökhárító ISAM 44993 Ft
Fékbetét első garnitúra TRW 14504 Ft
Kuplungszett LUK 87884 Ft
Motorolaj 5l Total Quartz Ineo Longlife 5w-30 12687 Ft

2015-ös autóról beszélünk, amelyben már nyomokban felfedezhető a mai trend: segíteni akarja a vezetőt, vagyis van benne automatikus vészfékező, start-stop rendszer és hasonlók, fűthető tükrök, sőt érintőképenyős multimédia is, bár a képernyője kicsi, a pixelek meg nagyok rajta – de van. És egész jól kezelhető, igaz, magyarul nem tud. A felszereltség ezen az Ambition szinten jó közepes, van klíma, de csak manuális, ABS, ESP alap, tempomat és erőteljes sötétítés az üvegen a hátsó szekcióban. Viszont a hátsó ablak már kurblis, és a rádiónak csak elöl vannak hangszórói. Biztonság szempontjából a Fabia III. egészen kiváló, 2014-ben a kategória legjobbjaként 5 csillagot kapott az Euro NCAP töréstesztjén.

Luxusautónak nem nevezném, de élményt sem nyújt, érzéketlen kormányzásával, magas, kicsit billegős futóművével igazi magyar utakat is kibíró használati tárgy, aminek még csomagtartója is van. A jellemző motorok itthon a gyengébb TSI-k, amelyek a faceliftig 1,2 literesek, utána már egyliteresek és háromhengeresek. Az alap 75 lóerős, szívó ezres motort inkább a türelmesebb, főleg sík úton közlekedő, keveset cuccoló népeknek ajánlom. A dízel óriási találat, mert használtan szinte kizárólag benzineseket lehet találni. A harmadik generációs Fabia árai jellemzően 2,5-2,7 milliótól indulnak, de ha megnyúznak sem mernék erre a dízel kombira árat tippelni: nyilván még sokat elmegy ezzel a motorral, de a költségmentes időszakból már kevesebb lehet hátra – azért a motorburkolaton látszik, hogy időnként utántöltöttek egy kis olajat. Az mellette szól, hogy annyit ment, hogy kihűlni sem volt ideje a motornak, a belsején pedig egy kozmetika még nagyot segíthet, ez biztos levon a konkrét példány értékéből. De legyen akármelyik verzió, a Fabia kombija egy kompromisszum, méghozzá elég jó kompromisszum, de semmiképp sem a bohémok választása – a Fabiát így szeretjük.

A tesztautót a Lease Plan Zrt.-től kaptuk.

És tessék elhinni, amit itt a képeken látnak, az már a takarítás után ilyen.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.