Végül kiderült az igazság a Toyota-ügyben

2018.07.21. 08:05 Módosítva: 2018.07.21. 18:41

Mi sem gondoltuk, hogy az olajzabáló Toyota esete ennyi, a szerkesztőségünkben landoló levelet fog generálni. Volt, aki a Toyotát hibáztatta, más a szervizeket, de az tisztán látszott, hogy nehéz lesz kideríteni az igazságot.

A Toyota ezt az 1NR-FE kódú motort több modellbe is beépítette. Európában találkozhatunk vele a Yarisban, az Aurisban, a Corollában is. 2008-ban jelent meg. A konstrukció és a tervezés fő sarokpontjai az alacsony károsanyag-kibocsátás, illetve a kedvező fogyasztás voltak. Ennek érdekében aztán számos új technológiai megoldást alkalmaztak, mint a kis súrlódású felületek, a különleges dugattyúkiképzés, a nagyon keskeny dugattyúgyűrűk, a start-stop rendszer és a dupla, tehát mind a szívó-, mind a kipufogóoldalon változtatható vezérlési idők. Az 1,33 literes motor lánccal hajtott dupla vezérműtengellyel készült, melyek tizenhat szelepet mozgatnak. A hengerfejet számítógéppel optimalizálták a megfelelő áramlási viszonyok és egyenletes keverékeloszlás érdekében.

Ezek a tények. A gyakorlat alátámasztja: nagyszerű motor. Már ránézésre is az a nagyon szép felületű kompressziós öntvény motorblokk, a nem megmunkált felületek simasága és az illesztett felületek pontossága gyönyörű látvány. A teljes motorkoncepció azonban nem áll meg a tervezési mesterfogásoknál, az üzemeltetési körülmények is pontosan definiáltak. Nem lehet RON 95-ösnél kisebb oktánszámú benzint tankolni bele, valamint SAE 0W20-as olajjal kell használni.

Mi a fene az a SAE 0W20-as olaj?

toyota0W20

A SAE (Society of Automotive Engineers - Járműmérnökök egyesülete) által meghatározott kenőolaj viszkozitási osztályok egyik leghígabb olaja a 0W20-as jelölésű olaj. A hidegoldali viszkozitását, tehát a folyással szembeni ellenállását mutatja a 0W, ez az egyik leghígabb olaj 20 Celsius fokon, a meleg oldali viszkozitását 100 C-on mutatja a 20-as szám, ami szintén könnyű folyású olajra utal. Jellemzően ezek az olajok már szintetikus alapolajból állnak, ezt adalékolják a járműgyártók igényeinek megfelelően.

A képzeletbeli skála másik végén a SAE 20W50-es, általában ásványolaj-bázisú motorolaj áll, amely hidegen is elég sűrű, és melegen is megtartja ezen tulajdonságát. Nehéz azt mondani, hogy az egyik olaj jobb, mint a másik, mert egyszerűen más felhasználásra, más illesztésre és más motorokhoz készültek. A legtöbb esetben a két olaj nem cserélhető fel, mert hosszabb vagy rövidebb távon biztos motorkárosodás lenne az eredmény.

Nem véletlen, hogy a Toyota ezt a nagyon könnyű futású, híg olajat írja elő ehhez a motorhoz, hiszen ezzel lehet a gyors indíthatóságot (start-stop rendszer) és a kis belső veszteségeket biztosítani. A kezelési könyv ki is tér az olajhasználatra, a szövegben egyértelműen megfogalmazzák, hogy a SAE 0W20-as olajat javasolják az 1,33-as motorhoz, és bár a táblázat szerint bele lehet tölteni a SAE 5W30-ast is, a szöveges utasítás egyértelműen rendelkezik, hogy a legközelebbi alkalommal térjünk vissza a hígabb olajra.

Nem véletlenül. A motor illesztései, az alkatrészek egymáshoz való viszonya lehetővé teszi a meglehetősen híg olaj használatát. Másrészt ha elkezdünk sűrűbb olajat használni, bizonyos helyeken probléma léphet fel, ezért kérik , hogy térjünk vissza a SAE 0W20-asra a következő cserénél.

Nyilvánvalóan nem arról van szó, hogy egyszer beletesszük az 5W30-ast, máris teljesen bekokszolódik a Toyota kis benzinmotorjának gyűrűje, és megnő az olajfogyasztás, de a motor érzékenyebb lesz erre, és ha az üzemi körülmények nem optimálisak, ez be is fog következni, ahogy számos olvasónk ezt meg is írta nekünk.

Mit jelent, hogy nem optimálisak az üzemi körülmények? Amikor városban használjuk az autót, és nem, vagy csak nagyon lassan éri el az üzemi hőmérsékletét, az olaj sem melegszik fel kellő mértékben. Ne felejtsük el, a hűtővíznek hosszabb ideig üzemi hőfokon kell lennie, hogy a motorolaj elérje saját üzemi hőfokát, ami biztosítja az alkatrészek, így például a dugattyúgyűrűk öntisztulását. Több olvasónk megírta, és számlával igazolta, hogy a márkaszervizben rendszeresen a SAE 5W30-as olajat tették az autójába, ezért megkérdeztük a Toyota hazai képviseletét, ahonnan az alábbi választ kaptuk.

A gyári ajánlás két helyen jelenik meg dokumentumokban és a kezelési utasítás a következő szerint foglal állást a viszkozitás tekintetében:

kezelesi

A szervizek számára a karbantartási ellenőrző lap ezzel megegyező műszaki tartalommal van ellátva:

kezelesi2

Összefoglalva az álláspontunk nem változott a korábbihoz képest, vagyis amit a gyár is kommunikál, az 1NR-FE motornál az ajánlott motorolaj a 0w-20.  Ha valamilyen okból nem áll rendelkezésre ideiglenesen, akkor 5w-30-val lehet helyettesíteni, de ezt követően ajánlatos visszatérni a 0w-20 olajhoz.

A TCE (Toyota Central Europe Kft.), mint a gyár képviselete, nem fogalmazhat meg szigorúbb elvárásokat, mint amit a gyár tesz.  A gyakorlat a megküldött példalevelek miatt sajnos lehet más is, aminek sok-sok összetevője közül általában a költségek szoktak dominálni, ugyanis a 0w-20 olaj kiskereskedelmi ára érezhetően, 20-30%-kal magasabb az 5w-30-hoz képest.

Abban állást foglalni, hogy kinek és miért áll érdekében olcsóbb árfekvésű olajat használni (adni/kérni) a kérdéses motorhoz, kihasználva azt a lehetőséget, hogy a gyár nem kötelez, hanem ajánlja a megfelelő viszkozitású olajat, arra nem vállalkoznék.  Mivel a motorolaj viszkozitásának kérdése az olajfogyasztás kapcsán merült fel, szeretném kihangsúlyozni azt a tényt, hogy az olajfogyasztás kialakulásánál ez csak az egyik tényező lehet a sok közül, vagyis nem kizárólagosan a viszkozitás ilyen mértékű változása az egyetlen oka az olajfogyasztásnak. Mint legtöbb más meghibásodás esetén is, a használati körülmények talán a leghangsúlyosabb tényezőnek tekinthetők.

Az biztos, hogy a kisebb viszkozitású olaj, mint ahogyan az a cikkben is helyesen szerepelt, egyértelműen jobban megfelel a nem különösebben terhelt, rövid üzemidőkkel közlekedő, esetleg azt is városban megtevő járművekben, míg a nagyobb viszkozitású olaj sem feltétlen működik rosszul a főképpen országúton vagy autópályán nagyobb távolságokat, nagyobb sebességgel megtevő, jobban terhelt gépkocsik motorjában.

Konklúzióként a gyári leírás szerinti (Kezelési utasítás) viszkozitású olaj használatát tarjuk követendőnek.

A Toyota magyarországi importőre korábbi levelében hangsúlyozta, hogy az 1NR-FE motorral Magyarországon körülbelül 9000 darab autót értékesítettek, és csak nagyon kevés példány esetében jeleztek magas olajfogyasztást a tulajdonosok, ami visszavezethető akár nem megfelelő üzemeltetési körülményekre is. Minden egyes esetet a saját körülményeivel kell vizsgálni, általánosságokat ennyi meghibásodásból nem lehet megfogalmazni.

Összefoglalva elmondhatjuk a Toyota hivatalos állásfoglalása, valamint a használati utasítás és a tulajdonosok tapasztalata alapján, hogy a motorhoz a SAE 0W20-as olaj használata javasolt, ettől csak időszakosan szabad eltérni, utána vissza kell térni ismét a 0W20-asra.

A SAE 5W30-as olaj bizonyos üzemi körülmények között igenis okozhat magas olajfogyasztást, ezért ha ezt tapasztalják, érdemes felkeresni egy szervizt, ahol az olajfogyasztás mértékének megfelelően megtalálják a megoldást. Magas olajfogyasztású autóval nem érdemes járni, mert járulékos problémákat okoz, jobban szennyezi a környezetet és az üzemeltetési költségeket is növeli. 

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.