Vannak sportos, megbízható, praktikus és takarékos robogók, a listán szereplőek ebből legalább kettőt tudnak. De inkább hármat.
Honda Dio ZX: Megadom, a ZX-et az érzelmi szálak tolták fel a listára, de hát hogy a fenébe ne lenne neki hely, amikor a konténer aljából előhúzott, éppen csak átnézett példánnyal két Totalbike24-et is végignyomtunk a blokk megbontása nélkül, és azóta is rendületlenül szolgál? Több robogóellenest megtérített, Karotta kommentháborút is vállal, hogy bebizonyítsa, hogy a világ legjobb robogója, és azt még az olaszok is elismerik, hogy a Dio ZX membránkialakítása a legoptimálisabb - ezért is tud olyan veszettül menni. És ott van még a tárcsafék, az olajos teló, a jó váz - imádjuk ezt a betyár rakétát.
Piaggio Liberty 50 2T: A léghűtéses Piaggio blokk megalkotásakor nem a csúcsteljesítményt hajkurászták, hanem a megbízhatóságot. A Liberty logikus választás a közlekedőknek, a nagy kerekeivel egyszerre kezes, és jól veszi az úthibákat.
Malaguti F12 Phantom: Az F12-t jó alkatrészekből rakták össze, a blokk Minarelli (volt levegős és vizes változatban is, 2007-től viszont a CPI a beszállító), az első futómű Paioli, a fék Grimeca, ráadásul elöl-hátul tárcsa. Vagányul néz ki, megbízható, olcsón felújítható - a Minarelli blokkhoz van minden, olcsó silánytól az elfogadható árú tisztességes minőségűn át a méregdrága csúcscuccokig minden.
Fotó: Zomborácz Iván / Totalbike
Yamaha Aerox 50: A Yamaha az Aeroxszal indult 1997-ben a sportrobogók mezőnyében. A Minarelli legerősebb, vízhűtéses blokkját építették bele, jó vázzal és fékekkel. Ha valamit lehet kritizálni, akkor az a futóműve - az sem rossz, de az olaszok jobban megoldották a sajátjaiknál, de az Aerox ettől függetlenül is az egyik legjobb sportos ötvenes.
Fotó: Éder Szilveszter
Yamaha Jog ZR: A Jog sportváltozatának hiába hitványabb a váza, mint a nagyon hasonló felépítésű Honda Dio ZX-é, mégiscsak ilyennel nyerték meg kétszer a Totalbike24-et, ráadásul a fekvőhengeres, levegős Minarelli blokk felújítása sokkal simább és olcsóbb történet. Tárcsafék, olajos első villa, gáztartályos rugóstag, pille súly és penge teljesítmény - határozottan az ajánlott kategóriába tartozik.
Aprilia SR50 (Minarelli): Ez nem azért van a listán, mert szerkesztőségi robogóként megszerettük, hanem eleve azért lett szerkesztőségi versenygép, mert tudtuk, hogy jó. Az SR50 1999-ig Minarelli blokkal készült, ezeket a lengővilla elé szerelt légszűrőházról lehet legegyszerűbben felismerni. Megbízható, jól tuningolható robogó, a léghűtéses és a vízhűtéses változat egyaránt ajánlott. 1999 és 2004 között volt egy sötét korszak, az akkoriakat Franco Morini (Suzuki) blokkal szerelték - nem törvényszerű, hogy a Morini-blokkosak rosszak, de jellemzően betegek, és ha van hozzájuk alkatrész, az bizony rendkívül silány. A minarellis viszont vehető, a fék és a futómű penge, kellően erős, jól tuningolható, és megbízható.
Yamaha XF3: Ha nem rémlik a név, nem véletlen, az XF50 a gyári kód, Észak-Amerikában C3-nak hívják, Japánban Vox, nálunk Giggle, a lényeg viszont ugyanaz: érdekes formájú, aranyos robogó, aminek az idomai alatt a Yamaha háromszelepes, négyütemű, vízhűtéses blokkja dolgozik - ugyanaz, amit a Gearbe is szerelnek, és a tartóstesztünk végén mindenki az állát keresgélte, annyira tartós és végiggondolt szerkezetnek bizonyult. Van szebb, gyorsabb és viccesebb robogó is, megbízhatóbb és takarékosabb viszont nem jut eszembe egy sem.
Aprilia SR50 (Piaggio): 2004-ben jelent meg a vízhűtéses Piaggio blokkos SR50, amely nem csak modernebb és szebb, mint a korábbiak, de műszakilag még azoknál is jobb: a Piaggio mérnökei rengeteg olyan apróságra figyeltek, amik a teljesítménynek és a tartósságnak egyaránt jót tesznek.
Honda Super Cub: Még egy körváltós régi gyötrelem is felkerülhet a listára, ha műszakilag annyira finom tárgy, mint a Honda Super Cub. Kultusza hatalmas, nálunk viszont akkora punkság ilyet választani egy normális robogó helyett, hogy Csikós Zsolt egész flottányi öreg, 50-es Hondát rejteget otthon. A Cub tette kerékre egész Ázsiát, hatvanmillió ember nem tévedhet.
Fotó: Csikós Zsolt
Piaggio Zip SP2: Igazából az első két helyet kellett volna megkapnia a Piaggio Zip SP-nek, hiszen két generáció volt belőle, az SP1 és az SP2. Az alap Ziptől alaposan eltérnek, elöl egykarú a futómű, a blokk pedig a Piaggio legerősebb vízhűtéses ötvenese. Nem véletlen, hogy a legnépszerűbb versenyrobogó-alap, a tuningcégek végtelen mennyiségű alkatrészt gyártanak hozzá, de szériában is a legpengébb robogó - az első gátlót lehet fikázni, de az is könnyen és olcsón tuningolható, hiszen nem kell szerelni és szelepelni, a gyári helyére egyszerűen becsavarható egy jobb minőségű, utángyártott rugóstag.
Fotó: Zomborácz Iván / Totalbike