A környezetet óvja, na de minket?

Törésteszt: Opel Ampera-e – 2017.

2017.11.20. 15:16

Az Ampera és amerikai testvére, a Chevrolet Volt 2011-ben jelent meg, tölthető hibridként. 2017-es utódja, az Ampera-e már csak villanymotorral gördül le a gyártószalagról.

Az Ampera-e tágas és kényelmes, az egész család elfér benne. Villanyautóként is kiemelkedő, főleg ár-érték arányával, bár az Opel tulajdonosváltása miatt Európában nem vár rá nagy jövő, hiszen a GM gyártja az Egyesült Államokban. Az Euro NCAP törésteszten viszont csak négy csillagot hozott össze.

A felnőttek védelme nem rossz, 31,5 pontjával 82%-ot kapott. Ez az eredmény azonban a 2017-es felnőttvédelem ranglistáján gyenge, az alsóbb osztályokba sorolja. 2011-es elődjénél is gyengébben teljesített pár százalékkal, azonban ez nem mérvadó, mert az NCAP tesztelési módszerei azóta változtak. A 40%-os átfedésű ütközésnél egyedül a két lábszár, és mellkas védelme miatt vontak le egy-két kósza pontot. Az első utasülésen egyedül a bal lábszára kapott kisebb ütést, de a komoly sérüléstől ez is messze van.

Teljes átfedésű frontális karambolnál a sofőr minden testrésze zöld lett a teszteken, viszont a hátul ülőnek a mellkasa szintén csak sárga – megfelelő - értékelést kapott. Ugyanilyen eredmény született annál a tesztnél, amikor az Amperát egy oszloppal vágták oldalba, szemben azzal, amikor autó kapja el. Utóbbi esetben maximum pontszámot ért el az Opel. Ülésekből kaphatott volna picit merevebbeket, valószínűleg ez a pontokon is meglátszana. Az Ampera-e ülései elöl és hátul is gyenge védelmet nyújtottak az ostorcsapás-szerű mozdulattal szemben.

Gyermekvédelmével szintén az alsó-középosztályt bővíti, márkatársával a Grandland X-el szemben, ami az idei listát vezeti. Nem feltétlen a gyerekek testi épsége miatt kapott alacsony pontszámot az Ampera, inkább a gyerekülés elhelyezhetősége, pontosabban elhelyezhetetlensége miatt. Többfajta gyerekülés nem rögzíthető megfelelően a hátsó üléseken, sőt az első ülésen öves rögzítéssel is voltak problémák. Ugyan nem lett nulla pont, de a légzsák egyértelmű kikapcsolhatósága és kezelése sem volt megfelelő.

Ütközés esetén mindkét gyermek védelme jó értékeléseket kapott. Frontális karambol esetén a hatéves mellkasa, és a tízéves nyakát érik kisebb erők, de egyik sem veszélyes mértékben. Az Ampera vigyáz a gyerekekre – persze csak a megfelelő gyerekülésben. Összteljesítményét 36 ponntal, és 63%-al értékelték, ami nem kiemelkedő.

Az Ampera gyalogosvédelme sem kiugróan jó, bár itt inkább a felső régiót célozza. 75 %-ával tíz százalékkal maradt le a listavezető Volkswagen Arteontól. Az autó orrán lentről fölfelé egyre több esélye van a gyalogosnak sérüléseket szereznie. Míg a lökhárító és az embléma körüli rész elég puha, hogy megvédje a lábakat és a medencecsontot, a motorháztető már egy fokkal keményebb. Az A oszlop és a szélvédő alja veszélyes zónának számít, viszont utána a szélvédő megint kellően puha.

Az Ampera-e már megkapta azokat az elektronikákat, amikkel elkerülheti a fent említett szituációkat. Elektronikája elég fejlett, átlagos városi tempóban időben észreveszi a lassú autókat, vagy a hirtelen úttestre lelépő gyalogosokat. Városban és országúton egyaránt képes elkerülni a balesetet, viszont nagyobb tempónál már csak lassít. Remélhetőleg ez elég, hogy észbe kapjunk.

A biztonsági öv bekötéséért figyelmeztető rendszer természetesen elérhető, de az alapváltozatokban csak az első két ülésre. A sebességhatároló és a sávtartó asszisztens tökéletesen működik, bár utóbbi csak 60 km/h-ás sebességtől kapcsol be automatikusan. Modern társaihoz hasonlóan, első körben csak jelez, de ha kell bele is szól a kormányzásba sávelhagyás esetén – természetesen csak ha kell.