Egy jó mérnök + Kiss Norbi = siker a legmélyebbről

ETRC-körkép a magyar forduló előtt

2016.07.25. 18:01

Egy jó mérnök és egy jó sofőr kell, hogy egy tökutolsó csapat fél szezon alatt odaérjen az élmezőnybe. Amit Kiss Norbi művelt idén, annak már örökre nyoma marad a csapatvezető karján, de az semmi: ez a néhány dobogó talán még a Mercedest is meggyőzni majd, hogy beszálljon az MAN ellen. Helyzetjelentés és körkép egy hónappal a magyar forduló előtt.

Nem tudom, a technikai sportokban hány címvédő Európa-bajnokkal fordult már elő, hogy szűk két hónappal a szezonkezdés előtt csapat nélkül malmozott otthon, míg mások teszteltek és készültek a szezonra. Kiss Norbival idén így volt. Hiába nyerte meg brutális fölénnyel a tavalyi szezont (már azt az évet folyamatos pénzhiányban küzdötte végig az OXXO Racinggel), egy jókor megeresztett márciusi telefonig úgy tűnt, négy nagyon sikeres év után elköszönhet a kamionsporttól.

Tavasszal történt, hogy a neten szembejött Norbinak egy kép, amin Stefan Honens a Tankpool 24 kamionján munkálkodik. Utóbbiról azt kell tudni, hogy hagyományosan a kamion Európa-bajnokság egyik, ha nem a leggyengébb csapata, míg Honens egy mérnökzseni, a kamionsport Adrien Newey-ja. Ebből a képből lett aztán egy telefonhívás, amiből egyrészt kiderült, hogy Honens átigazolt Norbi tán legnagyobb ellenfelétől, Jochen Hahntól ehhez a gyengécske csapathoz az idei szezonra, másrészt, hogy egy jó pilótának volna náluk hely.

Villámgyorsan pörögtek az események, aminek végére Norbi egy nagyon kiforrott kamionból és egy bizonytalan lábakon álló, ám nagyon erős csapatból ült át a sereghajtó, de stabil csapathoz. Az eredményekkel kapcsolatban egy komoly kapaszkodója volt, Honens személye, aki azokat a kamionokat építette, amikkel Hahn három, Norbi pedig két bajnoki címet nyert. Kemény lépés, nagyon mélyről kezdték az évet, ám mostanra, egy hónappal a magyar forduló előtt kezd újra úgy tekinteni a mezőny Norbira, mint élpilótára.

A rohamtempóban levezényelt csapatalakítás ellenére, ezzel a frissen épített és folyamatosan reszelgetett Mercedesszel hamar jönni kezdtek az eredmények. Miközben a Tankpool 24-féle kamionnal a két pilóta tavaly összesen 12 pontot szerzett, az idei második versenyhétvégén Norbi már dobogóra állt, egy fordulóval később, Nogaróban pedig futamot nyert. Nürburgban a négy futamból kétszer harmadik volt, és fél lépésre a szezon felétől, 98 ponttal az összetett negyedik helyén áll. Az eredményekre persze a Mercedes is felkapta a fejét, jártak is a csapatnál az utolsó fordulón, de még nincs konkrét ígéret semmiről. Ha jönne valamennyi gyári segítség az nagyban meggyorsítaná a három évesre tervezett felzárkózást, mert egyelőre ennél mélyebben nem is lehetne motorügyben a kamion, amiről bővebben Norbi mesél a videóban:     

Majdnem kimaradt: ő itt Markus Bauer, a Tankpool csapatfőnöke, az pedig ott egy igazi tattoo, amit a nogarói győzelem után varratott. 

A kamionsport Adrien Newey-ja

Huszadik éve már, hogy Stefan Honens, a zseniális tervező neve elválaszthatatlan a kamionsporttól. Honenes autószerelőből lett kamionszerelő, majd kamionsport-rajongóból a sportág legismertebb, legjobbnak tartott mérnöke. 1996-ban történt, hogy egy futamon fogta magát, a paddockban végigsétálva kiszórta a csapatoknak az önéletrajzát, és hirtelen az általa bálványozott Gerd Körben csapatában, a Bickel Tuningban találta magát. Innen már gyors volt az útja felfelé.

Stefan belülről nézte végig, ahogy az aranykornak tartott SuperTruck-korszak lezárult; ahogy az Európa-kupából Európa-bajnokság lett, és ezalatt ő dolgozott mindennel a Mercedes-től a DAF-on át az MAN-ig. Egy rövid kitérője volt a DTM-ben is, majd a kétezres évek elején visszatért, és azóta megkerülhetetlen szereplője a kamionsportnak. A Európa-bajnokság elmúlt öt évét domináló MAN, amivel Jochen Hahn három, Norbi két bajnoki címet nyert is az ő szülötte volt, így annyira talán nem meglepő, amikor Norbi optimistán beszél a következő időszakról a Mercedes-nél. 

Honens egyébiránt ösztönös zseni. Egy interjúban nemrég azt mondta, a mai napig nem használ 3D-s tervezőprogramokat, és ennyi év tapasztalattal, ismerve a beszállítók alkatrészeit sokszor elég neki egy négyzetrácsos papír a tervezéshez. Márpedig a kamionépítés mindenkinek a nulláról indul, a gyári segítség itt legfeljebb a hajtáshoz jön. Leegyszerűsítve az egész úgy kezdődik, hogy bejön pár tonnányi fém és néhány zsák csavar, amiből aztán összeáll a versenykamion kilencven százaléka. A két alvázsín, amit szorosan kötnek a szabályok, ezt külső forrásból szerzik be, máskülönben a vázak, keretek full kézműves munkák. 

A cseh csőrösöktől az angol sittesig – a többiek

Már a 18 fokban, a nürburgi paddock közepén felállított medencében retrópopra pancsoló nénik és bácsik láttán megérthettem volna, hogy ez kicsit más közeg, mint Le Mans-ban vagy bármely DTM-en. De a német néplélek valamiért elbírja, sőt, igényli az efféle performanszokat, így csak a sokadik kalapos, bőrmellényes, szükreszakállas, szivaros forma után csapott arcon a kelet-német nosztalgia. Bizony, az NDK nem tűnt el nyomtalanul, egy hétvégére a Nürburgring paddockjában született újjá. Aki megnézné, milyen egy kamionos paddock a széttárt szárnyú sasos pulóver hazájában, annak ajánlom a galéria első néhány fotóját. Alább viszont a bajnokság szempontjából releváns tartalom, körkép Norbi riválisaival.  

Annyira azért mégsem meglepő, hogy az NDK-retrójegyekkel amúgy is szoros viszonyt ápoló kamionos kultúra képviselte magát nagy számban a nürbergi paddockban. Gerd Körber, Fritz Kreutzpointner Makus Oestreich - a németek rendesen el vannak eresztve kamionos sztárokkal a múltból, és az elmúlt években elkezdték ismét eluralni a sportágat. Ott van maga Jochen Hahn, aki a Honens-féle MAN-nel három bajnoki címet hozott össze 2011 és 2014 között. A paddock talán legextrovertáltabb karaktere ő, akit csak Kiss Norbi tudott megállítani, hogy zsinórban a negyedik címét szerezze 2014-ben. Honens távozása egyelőre nem tükröződik az eredményein, a magyar forduló előtt egy pontra van az élen álló Adam Lackotól. 

Lacko a cseh kamionsport egy erős nevű csapatának, a Buggyra Racingnek nagy reménye. Nem mellesleg évek óta állandó résztvevője a csapat a Dakar-ralinak, a kamionos pályaversenyzésben pedig hosszú évek óta megkerülhetetlen a Buggyra. David Vrsecky-vel két bajnoki címet is behúztak 2010 előtt, azóta ezzel a 31 éves sráccal voltak többször is közel a címhez. Jelenleg ők az egyetlenek a mezőnyben, akik csőrössel indulnak. A kamion papíron Freightliner, amit ez a 12,5 literes, 1050 lóerős GYRTECH-féle motor hajt.

Az idei szezon eddig leginkább Hahn ás Lacko különversenyéről szólt. Az eddigi tizenhat futamból tizenkettőt ők nyertek, és öt fordulóval a vége előtt Lacko vezet egy ponttal a német előtt. Messze még a vége, de rég volt ennyire közel az MAN ahhoz, hogy elbukja az egyéni címet.  

A három élversenyzőtől lefelé MAN-es versenyzők adják a szóra érdemes mezőny javát. Ott van például René Reinert, a Reinert Logistic szállítmányozási óriáscég feje, aki nem csak kőgazdag, de jól is vezet:  idén a bajnokság stabil harmadikja. Az ő csapatában megy Stephanie Halm is, akinek épp a tavalyi magyar fordulón sikerült először futamot nyernie, ami ráadásul az első női győzelem volt a sorozatban. A másodikon épp most, Nürbergben esett túl, amivel fel is jött a pontverseny hatodik helyére.

Töltelék csapatból/versenyzőből van itt pár, egyvalaki viszont kitűnik közülük, még ha egyelőre inkább belemenős stílusa, mintsem az eredményei miatt látni sokat a közvetítések alatt. Ez a mosolygós srác itt Ryan Smith, OXXO idei versenyzője. Boxutcai pletykák szerint a zord külső zord múltat takar, és a Che-tatoo meg a fémfog mellett sittes múltja is van a brit srácnak. Smith Race By Race-pilóta, azaz nem minden fordulón szerepel, inkább az angol bajnokságban aktív (azt mellesleg vezeti is). A hungaroringi forduló hétvégéje pedig: augusztus 27-28.