Eladod az autód? Ezek a legfontosabb lépések

2017.06.23. 13:57

Szeretne egy újabbat, biztonságosabbat, gazdaságosabbat? Vagy csak megunta, hogy egy romba öli a keresetét? Mindegy, hogy milyen indokból, de előbb vagy utóbb valószínű, hogy el fogja adni autóját. Megmutatjuk, mik az autó eladás legfontosabb kulcsmomentumai.

Minden adat számít

Ha nem ismerősnek adja el az autót, nyilvánvaló, hogy egy hirdetés feladásával kezdődik a történet. Mondanunk sem kell, hogy az interneten, regisztrációval együtt, percek alatt össze lehet állítani egy eladási ajánlatot. Persze nem a legjobbat, hiszen ahhoz, hogy valóban vonzó is legyen a hirdetés, mindenképpen érdemes legalább egy órát rászánni az adatok pontos kitöltésére.

Nem érdemes szűkmarkúan bánni az adatokkal, hiszen a különböző hirdetőportálok hosszú évek tapasztalatai alapján válogatták össze az eladáshoz szükséges lehetséges információkat. Ne felejtsük el megemlíteni az autó tulajdonlása során nálunk felhalmozódott pótalkatrészeket, várhatóan feleslegessé váló téli/nyárigumi szettet, utólagosan beépített hifit. Egy részletesen kitöltött adatlap rengeteg felesleges telefonhívástól mentheti meg az embert.

Képek

Természetesen érdemes az autó minden oldalát lefotózni, külön képen szerepeltetni a sérüléseket, hiszen azok úgyis kiderülnek a helyszínen. Nem kell műtermi fotókra gondolni. Elég, ha a szokásos külső-belső takarítás után készít egy-egy fotót az autó minden oldaláról és a beltérről, ügyelve a semleges háttérre és arra, hogy ne ellenfényben készítse a képeket. Ma már egy középkategóriás okostelefon is értékelhető minőségű fotókat tud készíteni és a teljes képkollekcióval feltöltött hirdetés erősen bizalomnövelő. 

Érdemes a hirdetésben szereplő állításokat szintén fotóval alátámasztani. A sérülésnyomokon kívül ilyenek lehetnek a korróziós nyomok, a kilométeróra állása, a gumiabroncs profilmélységének szemléltetése (akár egy pénzérmével) vagy az utólagos átalakítások. Az utastérről készített képek legalább ennyire lényegesek, hiszen a kárpitok, a kormánykerék és a pedálok állapota, a kapcsolók épsége és a teljes beltér tisztasága sokat elmond az autó eladójáról. Ahol van rá lehetőség, töltsünk fel képeket az autónk gyári papírjairól, szervizkönyvéről, szervizszámláiról is.

Hibák, javítanivalók

A hirdetésben is érdemes felsorolni az autó mechanikai hibáit és a várható javításokat, mert sem a vevő sem az eladó nem szeretne feleslegesen tárgyalni egy autóról, amelyet végül nem vásárol meg, illetve nem ad el. Mindez még fontosabb a szerződéskötéskor, hiszen ha abban nem soroljuk fel az autó ismert hibáit, azokra hivatkozva joggal reklamálhat később a vevő. A törvény szerint bizonyos könnyen észlelhető hibák nem képezhetik reklamáció tárgyát, más esetekben viszont egy bírósági eljárás abból fog kiindulni, hogy rejtett hibáról van szó és egy darabig az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba nem állt fenn amikor még nála volt az autó. Akár szervizben, illetve márkaszervizben is érdemes bevizsgáltatni az autónkat, mert az erről készült jegyzőkönyv bizalomgerjesztő, és mi is pontosabb képet kaphatunk arról, hogy végül is mit is árulunk.  

Ha kikerült a hirdetés...

Valószínűleg azonnal csörögni fog a telefonja. Ez azért van, mert sokan (főként nepperek) külön értesítőt állítanak be, amint egy-egy – számukra érdekes – típus felkerül az oldalra. Ilyenkor előfordulhat, hogy néhány nevetségesen komolytalan, telefonos alkudozóval fog beszélni. Ne dőljön be, ezek az emberek nagyjából fel tudják mérni, hogy mekkora haszonnal fognak tudni tovább adni egy autót. Átlagosan az elérhető piaci ár nyolcvan százalékát, vagy még kevesebbet kínálnak a kereskedők, akik szintén pénzt akarnak csinálni, amikor továbbadják az autót. Önnek jó esetben nincs szüksége azonnal a pénzre, ráér megvárni a komoly érdeklődőket. Őket onnan ismeri majd meg, hogy céltudatosan kérdeznek, és hamar rátérnek a tárgyra: a találkozó időpontjára.

Az eladás pillanatai

Ha valaki eljön megnézni az autót, érdemes előre meghatározni magunkban azt, hogy mennyi az a minimális ár, amennyiért túladnánk rajta, mivel egy ilyen szituációban sokunk képes elhamarkodott (vagy elkeseredett) döntést hozni. Ha nincs alku, azt érdemes már a hirdetésben és a telefonbeszélgetéskor is hangsúlyozni. Íratlan szabály, hogy az alku mértéke egyenesen arányos azzal, hogy mennyire fedik a valóságot a hirdetésben leírtak. Egyébként pedig, ahogy az a Nepperpercekből is kiderült: fő, hogy a vevő és az eladó is jó hangulatban kösse meg az üzletet.

Ha minden rendben megy, a leendő tulajdonosnak a következőket kell átadnia az autó eladásakor:

  • adás-vételi szerződés (2-2 példány)
  • a jármű törzskönyve
  • a jármű forgalmi engedélye
  • a jármű kulcsai
  • szervizkönyv (ha van)

Az adás-vételit hivatalosan ki lehet előre is tölteni, de az általában nem túl bizalomgerjesztő, így szánjuk rá az időt, hogy az eladóval közösen töltjük ki a papírokat. Legyen nagyon figyelmes mindkét fél, hiszen egy-egy szám elírása is óriási szívással járhat a későbbiekben. A szerződéshez mintát ide kattintva talál. Fontos órára és percre pontosan rögzíteni az eladás és az átadás időpontját, ugyanis később, ha a vevő még a hazaúton szabálysértően vezet vagy nem fizet úthasználati díjat, csak egy pontosan kitöltött szerződés birtokában lehet esélye az eladónak, hogy tisztázza magát. 

Teendők eladás után

Ha megköttetett az üzlet, még nincsen minden elintézve. Az adás-vételi szerződést 8 napon belül be kell mutatni egy Kormányablakban vagy a Nyilvántartó oldalán beszkennelve, így jelezve, hogy az autó tulajdonjogában változás állt be. Ezzel mentesül a gépjárműadó fizetése alól.

Ugyanígy jelezni kell az eladás tényét a biztosítónak is, amely így (érdekmúlás miatt) visszafizeti az esetlegesen előre befizetett biztosítási díj maradék részét. Ezzel minden kötelezettségét letudta, többet nem tehet, csak reménykedhet, hogy a vevő szintén eleget tesz átíratási kötelezettségének és hivatalosan is lekerül a nevéről az eladott autó. 

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.