Az átvert vevő legyőzte az autókereskedést

2016.09.27. 11:43 Módosítva: 2016.09.27. 14:36

Vesztésre áll a magyar közigazgatás a használtautó-vásárlók átverése elleni harcban, elsősorban a laza jogszabályok, és a sosem volt büntetések miatt. Most jöhet a fordulópont, miután egy olvasónk beperelte a budapesti autókereskedést, ahol egy éve rejtett hibáktól hemzsegő Mercedest adtak el neki, amelynek több mint százezerrel visszatekerték a kilométer-számlálóját is. Az átvert vevő nyert, az ítélet jogerős. Évente tízezrek tanulhatnak a példájából.

Évente közel félmillió használt autót adnak el Magyarországon, és idén további 160 ezer, kintről behozott példányt honosítanak majd. Hogy hány vásárlót vernek át óránként? Senki nem tudja, mert nemcsak a használtautó-piac növekszik hihetetlen mértékben, de egyre több a csalás is, melyek közül a leggyakoribb az autók kilométer-számlálójának meghamisítása, vagyis az óratekerés.

A csalók ezzel az egy módszerrel milliós károkat okozhatnak a vevőknek, akik talán sosem tudják meg, miért döglik be folyton az összes félretett pénzükből, keveset futottként vásárolt jármű. Mit lehet tenni? Harcolni, de ehhez sok energia, utánajárás, kötélidegek, valamint pénz és ügyvéd kell.

Olvasónk, akinek nevét kérésére Péterre változtattuk, februárban keresett meg, miután kiderült, tavaly májusban vásárolt Mercedes CLK kupéja hemzseg a rejtett hibáktól. Ráadásul a műszerfalon olvasható 168 ezer kilométeres óraállás is hamis, pedig éppen ezért választotta ezt az autót. A 2004-es Mercedes valójában már a vásárlás pillanatában sem ért 2 millió 250 ezer forintot, amennyit a budapesti Átrium Autó kereskedésben fizetett érte, és rengeteg pénzt kéne rákölteni, hogy egyáltalán használható legyen, hiszen alig négyszáz kilométerrel az átvétel után nem indult többé.

Amint azt korábbi cikkünkben megírtuk, a turbódízel CLK-t Olaszországból hozta be a kereskedés, majd Péter nevére helyezték forgalomba. A vásárláskor részletes állapotlapot is adtak hozzá. Eszerint a tizenkét éves kupé műszaki állapota jó, így nem kell azonnali kiadásokra számítani. Péter először két független autószervizbe trélereztette a lerobbant autót, majd miután az egyikben mozgásképessé tették, a Pappas Autó márkaszervizhez fordult.

Kiderült, hogy nagyobb a baj, mint eleinte gondolta, mert a műszerfalon olvasható, és az adásvételi szerződésben is szereplő 168 ezer kilométernél lényegesen többet, 302 ezer kilométert futott a Mercedes, így eleve nem ér annyit, amennyiért vette. A váltó javításra szorult, a dízelmotor porlasztócsúcsai tönkrementek. A helyreállítást több mint egymillió forintért vállalta volna a Pappas, de ebben még csak a legszükségesebb tételek szerepeltek.

Péter már az első gyanús jel után vissza akart fizettetni 500 ezer forintot a kereskedéssel, ahol az első cikk írásakor azt mondták nekünk, hogy a vásárlás előtt szóltak Péternek, hogy az autó előélete bizonytalan. Péter szerint ez nem így történt. Amikor pedig mindent megtudott az autó múltjáról, ügyvédhez fordult, és úgy döntött, inkább bepereli az Átrium Autót, ha nem vásárolja vissza a tekert órás Mercedest. A kereskedés nemet mondott, így tavasszal a bíróságon folytatódott az ügy.

Dr. Méhes Dávid, Péter ügyvédje az első cikk megjelenésekor még úgy látta, a sok tárgyalási forduló miatt akár két évig is elhúzódhat a pereskedés, mert bár az óratekerést, illetve a méregdrágán javítható hibákat a márkaszerviz szakvéleménye bizonyítja, az Átrium Autó is előállhat saját verziójával. Nyáron szünetel a bíróságok működése, ősszel jöhetnek a szakértők, az újabb bizonyítási körök, majd az első fok után a másodfok, ráadásul a magyar bíróságok leterheltsége miatt előfordulhat, hogy a bizonyítás sem halad. Pontosan ez az, ami miatt rengetegen beletörődnek manapság a hasonló ügyekbe, és meg sem próbálják megtéríttettni a kárukat.

A bírósági eljárás kezdetekor úgy tűnt, a másodfokú ítélet megszületéséig egy forintot sem lát a pénzéből az átvert vásárló, ráadásul jobban teszi, ha egy métert sem megy a Mercedesszel, hiszen ki tudja, mi derülne még ki róla. Ezért bérelt is egy fedett parkolóhelyet, hiszen a nála lévő autó állapotromlásáért ő a felelős. 

Az Átrium Autó igyekezett bebiztosítani magát, hiszen már a Mercedes adásvételi szerződésében is kikötötték, az esetleges hibákért semmilyen felelősséget nem vállalnak. Ez a mai adás-vételikben gyakran szereplő mondat elvileg azt jelentené, hogy bármi derül is ki egy autóról, a vevő utólag nem kaphat kártérítést. Pétert egyszerűen lemondatták minden szavatossági jogáról, és utólag azt állították, hogy cserébe olcsóbb is volt a Mercedes.

A bíróság nem volt kegyes a céghez, amely az összesen két tárgyaláson hárította felelősségét. Tagadták, hogy tudtak a súlyos hibákról, a cég ügyvédje vitatta a márkaszervizben kiderített kilométeróra-állás hitelességét is.  Mivel az évente minimum több tízezer használtautó-vásárlót érintő óratekeréses csalások miatt eddig nem indultak tömegesen perek Magyarországon, több mint valószínű, hogy Péternek óriási szerencséje volt saját ügyével, amely körülbelül egy év alatt alatt fejeződött be azt követően, hogy először kérte a teljes kártalanítását.

Érdemes megjegyezni, hogy nem az óratekerés miatt indult ez a per, hanem mert az autó rossz volt, mellesleg az óraállás sem stimmelt. Így nem büntetőper volt, hanem fogyasztóvédelmi per, hibás teljesítés miatt. Péter egyébként büntető feljelentést is tett az óratekerés miatt ismeretlen tettes ellen, de ezt a nyomozást a rendőrség megszüntette, mondván nem sikerült kideríteni, ki tekert.  A kereskedést első fokon az autó visszavásárlására és teljes kártérítésre kötelezték. Az ítéletben a bíró emlékeztet, hogy a törvény szerint még egy használt autó vásárlóját sem lehet lemondatni a szavatossági jogairól, én is javaslom, hogy ezt és az alábbiakat jól vésse a fejébe mindenki, aki autót vesz vagy ad el.

A vásárlás után hat hónapig az eladónak kell bizonyítania, hogy egy autónak nem volt rejtett hibája, amikor átadta a kulcsokat, és mindenről tájékoztatta a vevőt. Az ezt követő hat hónapban már a vevőnek kell bizonyítania, hogy nem azt kapta, amit az eladó ígért. Ellenkező esetben jöhet a kártérítés.

Az óratekeréses csalásokkal egészen más a helyzet. Ez a bűncselekmény nem gyömöszölhető a hibás teljesítések sorába, hiszen ha egy márkaszerviz műszeres vizsgálatával bizonyítható, hogy az autóban lényegesen több a kilométer, mint amit a műszer mutat, a becsapott vevő akár egy évvel a vásárlás után is kaphat kártérítést, esetleg visszakérheti a pénzét és visszaadathatja az autót. De - szemben a hibás teljesítés miatt indított perrel -, elvileg kézre kéne keríteni az óratekerőt. 

Az elsőfokú ítélet előtt a kereskedés igazságügyi járműszakértő bevonását kérelmezte, de ezt a bíró elutasította, így Péter legalább egy évvel hamarabb jutott a pénzéhez, hiszen a cég nem fellebbezett az ítélet ellen, az harminc napon belül jogerőssé vált. A magyarázat egyszerű: a kereskedés felelős az eladott Mercedes állapotáért és a kilométerszámláló hitelességéért. Teljesen mindegy, hogy nem a cég tekerte meg az órát.

A 2004-es Mercedes CLK ügye tehát hepienddel zárult, Péter visszaadhatta az autót és visszakapta a pénzét, minden költségét a kereskedés fizette. Bár Magyarországon egyetlen bírósági döntés sem teremt precedenst a további óratekeréses, vagy más, használt autós átverések ügyében, most mégis sokat megtudtunk a becsapott autóvásárlók esélyeiről.

Fontos hír, hogy a bíróságon komolyan veszik a hivatalos márkaszervizek szakvéleményét. Ilyen vizsgálatokat csak az autó tulajdonosa rendelhet, és a szervizek az autók szerviztörténetét sem adják ki túl könnyen, mert az adatvédelmi törvény ez ügyben szigorúan a tulajdonos érdekeit védi. Mégis érdemes náluk próbálkozni, mert egy alapos átvizsgáláson kiderülhet, ha egy autó műszeregységét manipulálták, és az is, ha hamarosan súlyos százezreket kell költenünk a javításokra. A régebbi autók mechanikus számlálóját nyom nélkül vissza lehet tekerni, az újabb, ezredforduló után gyártott típusokban viszont sokszor két-három helyen is tárolják a futásteljesítményt és a kevésbé profi óratekerők sokszor csak a műszerfalat manipulálják, a többi periféria saját memóriáját nem.

Péter és az Átrium autó perében nem derült ki, hogy ki tekerte vissza az Olaszországból származó autó kilométer-számlálóját, így teljesen mindegy, hogy az új büntető törvénykönyv külön említi ezt az óratekeréses csalást, vagy, hogy azért börtön jár. A tettes talán sosem kerül elő.

Egy autóvásárlás előtti alapos átvizsgálás legfeljebb néhány tízezer forintba kerülhet, és már az is beszédes, ha az eladó nem hajlandó együttműködni a vevővel. Egy becsapott autóvásárlónak komoly esélye van a kártérítésre, de lehet, hogy ügyvédre és szakvéleményre lesz szüksége. Ha mindez megvan, nem reménytelen az ügy. A Totalcar idén harcot indított az óratekerés ellen, és Péter esete után is folytatjuk ezt a harcot, így várjuk az átvert autósok jelentkezését. 

Az Átrium autó a visszavétel után ismét meghirdette az interneten a tekert órás Mercedest és a hirdetésbe beleírták, hogy a kilométer-számláló állása nem valós. Bár azonnal jelentkeztek a vevőjelöltek, a kereskedés vezetője szerint mégsem tudják eladni a kupét, mert az okmányiroda nem fogadta el a szerződés semmissé tételével kapcsolatos kérésüket. Így az autó mindaddig a kártalanított olvasónk nevén marad, amíg az okmányiroda nem kap hivatalos értesítést a bírósági ítéletről.