Csodalámpát mutatott a Mercedes

2016.12.03. 06:58

Digital Light névre hallgat a Mercedes új intelligens fényszóró-rendszere, amely a tervezők szerint a lehető legjobb megvilágítást biztosítja, miközben nem vakítja a szembejövőt. Ám nem ez az egyetlen különleges képessége.

Az új világítási rendszer még tavaly, az F015 jelzésű tanulmányautóban mutatkozott be, de úgy tűnik, mostanra sikerült mindennapi használatra alkalmassá tenni. A fényszóróban itt négy fényforrást helyeztek el, amelyek egyenként 1024 LED-ből állnak össze, ám a rendszer felbontását tovább növelik a mikrotükrök, amelyekből több mint egymillió van. Így egész pontosan szabályozható a fénysugarak mintázata, a gyáriak szerint ilyen szempontból a rendszerük összemérhető az Audi és a BMW által egy ideje már kínált lézeres fényszórókkal, sőt, bizonyos tekintetben túl is szárnyalja azt.

A Mercedes fényszórói a radarszenzorok és kamerák jelzéseit feldolgozva halványítják el a fényt azokon a területeken, ahol az autó a szembejövő járműre világítana, így messzebbre és erősebben világíthatja meg az utat, miközben nem teremt veszélyes helyzetet. Ám direkt rá is világíthat azokra a dolgokra, amelyekről a sofőrnek érdemes tudnia, például az út szélén a gyalogosokra vagy akár a kivilágítatlan kerékpárosra. A Mercedes szerint ez a rendszer erőssége is: intelligensebben dolgozza fel az információt, mint a riválisok megoldásai.

Egy további különleges képessége a Digital Light-nak, hogy képes mintázatokat vetíteni az aszfaltra, például a navigáció és a táblafelismerő jelei alapján jelezheti, hogy az adott kereszteződésre milyen szabályok vonatkoznak, vizuálisan is mutathatja, ha csúszásveszélyes útszakasz következik, de mutathatja azt is, hogy merre kell továbbmenni, vagy festhet ideiglenes zebrát az elengedett gyalogosnak. A felhasználási lehetőségeknek csak a fantázia szab határt.

Egyelőre a demonstrációnál tart a fejlesztés: a Mercedes már felszerelt az új rendszerrel néhány kísérleti járművet, de a gyártásra vonatkozóan egyelőre nem ígértek semmi. Valószínűleg egy ilyen megoldás engedélyeztetése sem feltétlenül egyszerű, hisz a plusz funkciók alkalmazására a hatóságoknak is rá kell bólintaniuk, sőt, egyes piacokon jogszabályi változtatásokra is szükség lesz, mielőtt használhatnák a projektorba oltott reflektort. Ám ezzel együtt valószínű, hogy néhány éven belül széria-Mercedesekben is találkozhatunk majd az aszfaltra rajzoló LED-es fényszórókkal.