Kína nyitna a külföldi autógyárak előtt?

2016.06.29. 15:54

Jelenleg külföldi autógyártó csak úgy telepedhet meg Kínában, ha előbb egy helyi céggel alapít vegyes vállalatot, amelynek legalább 50%-ban kínai kézben kell lennie. A legnagyobbak számára sincs kivétel, igaz, a Volkswagen például több helyi partnerrel dolgozik együtt. Ám sokan támogatnák, hogy lazítsanak ezen a korlátozáson, és úgy tűnik, mostanra elérték, hogy az állami vezetők fontolóra vegyék a javaslatot.

A legújabb információ a Nemzeti Fejlesztési és Reform-bizottság elnökétől, Xu Shaoshitól származik, aki néhány napja megemlítette, hogy a kínai kormányzat épp most tárgyal a korlátozás teljes eltörléséről. Ez nyilvánvalóan leegyszerűsítené a külföldi gyártók dolgát, ugyanakkor a változtatás ellenzői szerint komoly veszélybe sodorná a helyi autóipart, amely eddig viszonylag védett helyzetben volt. Úgy néz ki, vannak olyan kínai autógyártók, amelyek támogatnák a változtatásokat: a Geely alapítója, Li Shufu például azt mondja, a korlátozás feloldása intenzívebb versenyt eredményezne, amely ösztönözné a kínai autóipart. A Kínai Autógyártók Szövetsége viszony attól tart, hogy a helyi márkáknak nemigen lenne esélye a multinacionális vállalatokkal szemben, ha nem korlátoznák a terjeszkedésüket.

A képlet ennél persze komplikáltabb. A kínai ipar, amely korábban elsősorban a fegyver- és munkagép-gyártásban jeleskedett, az elmúlt durván másfél évtizedben hatalmas állami támogatásokat kapott az autógyártás fejlesztésének érdekében. Így rengeteg különféle méretű autógyártó jött létre, a TSZ-melléküzemág-szerű, évi néhány száz autót összerakó vállalkozásoktól az évente sokmillió autó előállítására alkalmas nagyvállalatokig. Ezek nagyobb része ráadásul állami vállalat – korábbi traktor-, repülőgép- vagy akár harckocsigyárak, amelyek mostanra legalább részben polgári termelésre álltak át – de van néhány sikeres magáncég is, mint a Geely, amely ma már a Volvo tulajdonosa, vagy épp a Brilliance, amely saját modelljei mellett BMW-ket is gyárt Kínában.

Az intenzívebb verseny és az állami támogatás csökkentése kétségtelenül kitisztítaná a kínai autóipart: elsöpörné az életképtelen cégeket, összeolvadásra késztetné a közepes méretűeket, és néhány olyan nagyobb kínai gyártó jöhetne létre, amely hosszabb távon is versenyképes maradhat, sőt, akár kiléphet a nemzetközi piacra is. Ám ez a folyamat nyilvánvaló áldozatokat követel, ezért is kérdéses, hogy a kínai kormányzat hajlandó-e megtenni az első lépést ebbe az irányba, vagy tovább konzerválja a jelenlegi helyzetet.