Amerika példát statuál a Volkswagennel

2016.06.28. 17:57

Eddig is valószínűnek tűnt, hogy az Egyesült Államok nem veszi félvállról a Volkswagen csaló dízelmotorjainak ügyét, amely ezúttal arról szól, hogy megmutassák minden autógyártónak, mennyire komolyan veszik a szabályok betartatását. Ezt mutatja az EPA és a VW közt létrejött megállapodás, amely akár 14,7 milliárd dollárba is kerülhet a Volkswagennek.

Hogy helyére tegyük az összeget, ez nagyjából Jamaica teljes bruttó nemzeti össztermékének (GDP) felel meg egy jobb évben, de kisebb autógyártókat is kapni ennyiért. Az összeg nagyobb része abból adódik, hogy a megállapodás szerint a VW minden, EA189-es sorozatú kétliteres TDI motorral felszerelt autó tulajdonosának köteles felajánlani, hogy a 2015 szeptemberében érvényes áron visszavásárolja az autóját. A másik lehetőség, amit az autótulajdonos választhat, hogy kijavítják az autóját, bár egyelőre nem tudunk olyan módszerről, amelyet az EPA elfogadott volna, más pedig szóba sem jöhet. Aki hitelt fizet az autó után, annak a 2015 szeptemberi piaci értéknek legfeljebb a 130%-át köteles téríteni a Volkswagen, aki pedig lízingeli az autóját, az simán felmondhatja a szerződését, minden további fizetési kötelezettség nélkül, és a felmerülő költségek itt is a VW-t terhelik.

Ahogy már korábban hallani lehetett, a visszavásárlási kötelezettségen túl további terheket rótt a Volkswagenre. Ahelyett, hogy bírságként szedne be a hatóság egy nagyobb összeget, a német gyártó maga költ majd 2,7 milliárd dollárt a nitrogén-oxid-kibocsátás csökkentését célzó projektekre az Egyesült Államokban. Emellett a null-emmissziós járművek, és a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésére – ami alighanem a töltőhálózat bővítését jelenti – is el kell költeniük 2 milliárd dollárt tíz év alatt.

Úgy tűnhet, hogy a Volkswagen ezzel túl van a nehezén Észak-Amerikában, de ez nem feltétlen igaz. A 3 literes dízelmotorokkal kapcsolatban még vizsgálódnak az amerikai hatóságok, és biztosan hátra van még több kisebb per. Ezen felül az a durván 10,5 millió autó, amelyeket a világ más országaiban adtak el, hasonló, a környezetvédelmi méréseket meghamisító TDI motorokkal. Van egy olyan érzésünk, hogy az ügy kezelésére eddig félretett 16,2 milliárd euró – átszámítva mintegy 18 milliárd dollár – nem lesz elegendő.