Dagad a légzsák-botrány. Az Ön autója is érintett? Most kiderítjük – percről percre

2015.05.22. 11:13

Kulminál a Takata légzsák-botrány. A történelem legnagyobb visszahívási akciójában eddig 34 millió autó érintett (idén bővült a lista és az NHTSA vizsgálata még tart) és ez könnyen a cég végét jelentheti, amely eddig próbált hárítani, de védelmük a hét elején összeomlott és elismerték a hibát. Rátapadunk a telefonra, és felhívunk minden érintett hazai importőrt. Senki ne rohanjon sehová!

10:24

Itt egy lista az érintett típusokról. A visszahívási akció nem csak az amerikai piacra érvényes, a visszahívás globális. Amint tudunk valami pontosabbat a hazai importőröktől, azonnal közzétesszük. Pista nem enged el senkit a vonal túl végén.

10:31

Közben az importőrök tájékoztatásából kiderült, hogy a lista nem mindig tartalmazza az európai modelleket, de gyűlik a jegyzék, közzé fogjuk tenni.

10:55

Lexus/Toyota: A többi - eddig megkeresett - importőrrel ellentétben a Toyota naprakész. Felhívták a figyelmet arra, hogy az eddig ismert listában (katt és letöltheti) nem szerepel minden érintett típus. A hazai piacon a Yaris, RAV 4 és az ukrán ill. orosz piacra gyártott Camry mellett a Corolla is érintett. Eddig összesen 10 800 autót javítottak meg ill. értesítették ki a tulajdonosaikat, várhatóan még 19 700-at kell. Felhívták a figyelmet arra is, hogy az új vizsgálati eredmények Ismételt visszahívást eredményeznek, így azok is kaphatnak erről értesítőt, akiket első körben megnyugtattak, hogy nem szükséges. A használtautók tulajdonosait is kiemelten kezelik, számukra két lehetőség kínálkozik: megvárják, míg a Toyota honlapján elérhető lesz az alvázszám alapján működő on-line lekérdező (VIN-check), ami június/július mezsgyéjén várható, de ha nincs türelmük, akkor bármelyik márkaszervizben alvázszám alapján képesek lekérdezni, hogy érintett-e az adott típus. A lekérdező fejlesztése korántsem olyan egyszerű, hiszen előfordulhat, hogy egyazon évjárat mondjuk február közepétől március közepéig nem, ellenben utána már érintett az ügyben. Ha ez kiderül a márkaszervizben és meggyőződnek róla, akkor természetesen cserélik a légzsákot, amilyen gyorsan csak lehet, de nem tudják garantálni az azonnali cserét, mivel a Takata jelenleg megpróbálja ellátni az egész világot a javított légzsákokkal és a kapacitása nagyon le van kötve. Tudnak a problémáról, képesek kezelni és kellően átérzik a gond mélységét, viszont felhívták a figyelmet arra, hogy leginkább a magas páratartalmú országok érintettek. Dícséretes.

11:14

A BMW központját délben tudja elérni a hazai képviselet. Tőlük csak ezután lesz infó.

11:15

A Honda is ígért választ, de mint mondták, rajta vannak, képesek kezelni a problémát.

11:22

Amíg megjön a következő válasz, kiszámoltuk, hogy egyperces szintidővel meddig tartana kicserélni 34 millió légzsákot. 64 évig! Az egyperces szintidő persze baromság, de nem is egy állomáson zajlik majd a csere. Egy biztos: a világ autószervizeiben a következő években rutinból megy majd a légzsák-csere.

11:42

Itt a Honda-reakciója is! Kiderült, hogy már igyekeztek elébe menni a problémának. Az eddigi légzsák-gyújtópatron cserék alapján, illetve további véletlenszerű tesztek alapján ugyanis úgy látta a Honda helyesnek, hogy a teljesség kedvéért, preventív jelleggel inkább jelentősen kibővíti a visszahívások körét és olyan járművekben is cseréli a gyújtópatronokat, amelyeknél semmilyen problémás eset nem merült fel. Tehát most a héten nincs még egy újabb visszahívási kampány, a Takata által hibásnak nevezett szerkezetek legnagyobb része (feltehetően mind) már érintett valamelyik korábbi körben.

Összefoglalva eddig:
A) Utasoldali, első légzsák-gyújtópatron cseréje
Összesen 5 körben jelentett be eddig a Honda visszahívást.
Az Európában érintett járművek száma (időrendi sorrendben 2010 szeptemberétől): 5 400 + 64 000 + 154 000 + 103 000 + 610 000
Idehaza a múlt heti, legutolsó visszahívási kör 8 798 járművet érint. (A korábbi körökben kevesebb mint 1 500 autó volt érintett.)

B) Vezetőoldali, első légzsák gyújtópatron
Összesen 4 körben jelentett be eddig a Honda visszahívást.
Az Európában érintett járművek száma (időrendben): 1 300 + 800 + 31 000 + 310 000
Idehaza a múlt heti, legutolsó visszahívási kör 4 958 járművet érint.

De! Ez nem jelent teljes biztonságot, ezért a Honda arra kér mindenkit - és nem tesz különbséget első- vagy másodkézből vásárolt autók tulajdonosai között (!) -, hogy keressék fel a legközelebbi márkaszervizt, ahol alvázszám (VIN) alapján kiderül, érintett-e a járműve a visszahívásban!

Természetesen a Honda hazai adatbázisában szereplő (és még nem javított, de érintett) tulajdonosokat kiértesítik, valamint a KEKH-val együttműködve a használt Honda-tulajdonosokkal is felveszik a kapcsolatot. Ettől függetlenül a márkaszervizeik már várják az érintett típusok tulajdonosait. (A listát itt, feljebb találják.)

11:53

A Nissan/Infiniti korai visszahívást ígért.

12:00

Pista most a Mazdával van vonalban.

12:01

Sztahanovista tempóban telt a délelőtt, de még csak most jön a java
Sztahanovista tempóban telt a délelőtt, de még csak most jön a java

12:24

Megjött a válasz a Nissantól és a Mazdától is, de mielőtt még bárki rossz következtetésekre jutna, azt tudnia kell, hogy a gyártó (Takata) adja közzé az egyes márkák felé azt a VIN-listát, amely tartalmazza az érintett gépjárműveket. Magyarán ők tudják, hogy melyik alvázszámú autó részére szállították a potenciálisan meghibásodható légzsákot. Azonban a fokozatosság elvét követve először azokat a gyártókat értesítik, melyeknek a legtöbbet szállítottak. Ezért van az, hogy a Toyota és a Honda már folyamatosan foglalkozhat a dologgal, mivel sokkal kevesebb Mazda és Nissan modell érintett. Hamarosan jönnek az infók onnan is, pillanat.

12:38

Nissan. A márka képviselője megerősítette, hogy folyamatban van a visszahívási akció, melyben mintegy 4500 hazai autó érintett. Jellemzően a 2004-2008 között gyártott modellek azok, és szinte csak és kizárólag az utasoldali légzsákok miatt. Bár elmondása szerint a végleges adatbázisra még várni kell egy-két hetet (a fent írt okokból), de olvasónktól tudjuk, hogy vannak már olyanok, akiket kiértesítettek. A módszer ugyanaz, mint a Toyota/Honda esetében: saját adatbázis ill. a KEKH-segítsét igénybe véve az ő adataik alapján adják a használt Nissan-tulajdonosok tudtára, hogy be kéne fáradni.

Figyelem! Ettől függetlenül elképzelhető, hogy mégsem érnek el minden érintettet, így arra kérik az érintett évjáratú Nissanok tulajdonsait, hogy keressék fel a márkaszervizt, ahol alvázszám alapján leellenőrzik a konkrét autót. De mivel - elmondásuk szerint - az alvázszám-adatbázis nincs még a kezükben, ezért legalább 1-2 hét kell ahhoz, hogy ez a visszahívási kampány hivatalosan beinduljon. Az persze kérdés marad, hogyan értesítették ki már most olvasónkat, de elképzelhető, hogy egyes típusoknál már biztosan tudható, hogy érintettek, ezért a szervizek elébe mennek a nagy rohamnak.

12:58

A BMW-től még nem jött válasz, viszont van új - és hasznos - infó Honda-vonalon. A fent említett dolgok valósak, viszont könnyen lehet, hogy aki mondjuk egy évvel ezelőtt rákérdezett (mint volt kollégánk Tóth Zoli) az akkor és ott azt az információt kapta, hogy nem érintett, viszont azóta megnőtt a visszahívott autók halmaza és könnyen lehet, hogy mostanra már igen. Szóval inkább kétszer ellenőrizzenek, mint egyszer koppanjanak, csak ezt tudjuk javasolni.

13:01

A mai nap rohanását tökéletesen jellemi ez a remek Allman Brothers-dal a nemrégiben elhunyt Hang előadásában.

13:19

A Honda Őrmező Kft. úgy látszik nem tud semmit arról, amit a márkaimportőr állított, az egyik ügyfelük az előbb telefonált és elmondása szerint 30 másodpercen belül elhajtották, név és cím a szerkesztőségben.

13:26

Mazda és BMW-válasz is van már betárazva. Hívjuk az Emil Frey-t (Mitsubishi, Subaru).

13:28

Ford. Magyarországon nem adtak el a visszahívásban érintett autók közül egyet sem hivatalosan. Aki mégis másodkézből és/vagy szürkeimporttal jutott hozzá egy-egy 2004-2008 között gyártott Mustanghoz vagy GT-hez, annak fél órán belül közzétesszük azt a VIN-ellenőrzőt, amely úgy Amerikai mint az Európai piacon árult autókat ie lekérdezi a központi rendszerből és jelzi, ha hiba van. Ettől függetlenül jó ötlet lehet felkeresni a márkaszervizt, Mustang-tulajok.

13:50

Próbálom elérni a Subaru/Mitsubishi helyi importőrét (Emil Frey-en belül), de miután egyszer már sikerült kapcsolatba kerülni a központtal, többet már nem veszi a telefont, a szervizben pedig csak annyit tudtak mondani, hogy a Toyotánál fut az akció (Toyotákkal is kereskednek), de a Subaru/Mitsubishiről ők nem hallottak.

14:07

Közben kiderült, hogy mi okozza azt az anomáliát, hogy valakit már visszahívtak, másokat még nem. Amikor anno kipattant ez a botrány (kb. két évvel ezelőtt) és kiderült első körben, hogy mely típusokról van szó, akkor már sok importőr- és márka elrendelt (sokszor nem is egy) viszahívást. De mivel azóta a vizsgálatok még több típust találtak érintettnek, ezért most újabb hullámra kerül sor. Így lehet, hogy valaki még egy régebbi hullámba esett, ezért őt már nem érinti a dolog, mivel autójában kicserélték a kérdéses alkatrészt (jellemzően a piropatront).

14:14

Mazda. A jó hír az, hogy idehaza kevesebb, mint 1000 autó érintett jelenleg. A Mazda elmondása szerint a fent belinkelt lista pontos, a Mazda 6, RX8, MPV és B-pickupok említett évjárataira vonatkozik a visszahívás. Az adatbázist egy héten belül megkapják és minden tulajdonost kiértesítenek, a használt Mazdások elérhetőségét ugyanúgy a KEKH szolgáltatja nekik is. Ugyanaz érvényes, mint a többi esetben. Ha pár héten belül nem kap levelet, akkor keresse fel a legközelebbi márkeszervizt és ellenőriztesse le alvázszám alapján!

14:22

BMW. A legfontosabb - és ezt már fent is írtuk -, hogy nem kell pánikba esni: idehaza - sőt, Európában sem - történt még egyetlen baleset sem a meghibásodott piropatron miatt. A jelenelgi visszahívás 483 darab autót érint (de tudjuk, hogy naponta csaknem 13 darab korabeli hármast helyeznek idehaza forgalomba, szóval mire végigolvassa ezt a mondatot, már könnyen lehet, hogy 485-öt). A 2003-2004 között gyártott E46-os BMW-tulajdonosokat értesítik ki a márkaszervizek (figyelem, nem az importőr!), használtautós vonalon ugyanúgy a KEKH adatbázisára támaszkodnak. Valószínűsíthető, hogy ez már nem a visszahívások első köre a márkánál, az előzőleg már javított autók tulajdonosai nyugodtan alhatnak.

14:46

Ford-update (most kaptam frissiben a márka műszaki igazgatójától):

Az ügyfeleket érintő akciók értesítési rendje a megszokott módon, hosszú idő óta a következőképpen alakul:

Az Európában eladott (és ezáltal típusbizonyítvánnyal ellátott és természetesen erre a piacra készített) autók szervizfüzetében megtalálható egy webcím ahol az autók bármilyen akcióban való érintettségét megtalálhatják. Alapvetően az eladáskor rögzített és új tulajdonos esetén módosítható, Fordos adatbázis alapján 2 alkalommal küld az akcióról értesítést az ügyfeleknek a Ford.

Ez itt egy egészen elképesztően jó VIN-check, még hírszerkesztőnk öreg Escortjáról is mindent megtalált.

Itt több nem európai akciót is meg lehet találni, de az elsődleges célja az erre a piacra készített autók azonosítása.

Az amerikai piacra készült autókat ezen a linken lehet ellenőrizni.

A Takata ügyben európai érintettségről nem tudunk a tegnapi adatok alapján, aki a fenti VIN-ellenőrzés után mégis úgy látja, hogy érintett autóval rendelkezik, az keresse fel a legközelebbi márkaszervizünket.

14:54

Ki hiányzik még? Ja a Subaru/Mitsubishi és a Chrysler/Dodge (de utóbbiaktól legalább ígéretet kaptunk, hogy rákérdeznek, mi legyen a néhai Daimler/Chrysler éra alatti 300C-tulajokkal. Az Emil Frey-nél nem sikerült elérni sem a Subaru, sem a Mitsubishi képviselőjét. Hátha jelentkeznek még estig. Zene nélkül csak a zaj van, erre illene reagálnia mindenkinek.

15:15

Friss sms a Nissantól: ezekben a pillanatokban kapják meg a márkaszervizek a VIN-listát, úgyhogy mostantól (elméletileg) bármelyik Nissan-márkaszerviz meg tudja mondani, érintett-e az ön autója vagy sem.

15:29

Úgy látszik, lassan a végére érünk mai nyomozásunknak és szerencsére elmondható, hogy szinte minden hazai importőr felkészültnek tűnik és jó eséllyel sikerül elérni minden érintett tulajdonost. Most, hogy pénteken (ami már sok helyen nem munkanap) megszondáztuk őket azért jó volt regisztrálni, hogy nem bújnak ki a válaszadás alól sőt! Ez mindenképpen dícséretes.

Mindazonáltal maradtak olyanok, akiket nem lehetett elérni (Mitsubishi/Subaru), ezen autók tulajdonosainak azt javasoljuk, hogy keressék fel a márkaszervizt és kérdezzenek nyugodtan, ez nem egy jótékonysági buli, hanem kőkeményen megkövetelt, ukázba adott visszahívás, a márkaszerviznek/munkafelvevőnek itt nincs mérlegelési jogköre: ha autója alvázszám alapján érintett, akkor cserélni/ellenőrizni kell a hibás alkatrészt és pont. A listát ide kattintva továbbra is letöltheti.

Reméljük, hogy segítettünk egy kicsit és azt is, hogy minden tényleg úgy történik majd, ahogy azt az importőrök szeretnék (várjuk észrevételeiket, leveleiket). Az már Európa lenne. Hétvégi indítónak és felvidítónak pedig fogadják szeretettel ezeket a táncos csimótákat!