Szar a volvós navi? Így készülhetett

2015.07.28. 15:55

A múltkori Égéstérrel talán kicsit igazságtalanok voltunk a programozókkal/fejlesztőkkel, hisz ők csak azt programozzák le, amit a megrendelő kért. Ha hülyeséget kért, hát azt. Íme egy rakció, első kézből:

Feladó: Ádám

Dátum: 2015. július 27. 20:05

Tárgy: Audit vagy Volvot? - fedelzeti szoftverek fejlesztese

Címzett: Stump András

Kedves Totalcar Szerkesztőség!

Annyit hallottam a mostani Égéstér adásban (Audit vagy Volvót?) hogy "a programozók más világban élnek..." vagy " a programozók másképp gondolkodnak, nem average user szemével latjak a dolgokat..." stb. hogy gondoltam leírom, hogy milyen állomásai vannak egy ilyen szoftver előállításának.
Egy ilyen szoftvert előlegesen a megrendelő (általában egy vezetőségi tag, aki felelős az adott részlegért) és egy dedikált UX/UI tervező vagy designer közreműködésével indul. Miután összeszedik hogy mit szeretnének belepakolni a fedélzeti számítógépbe, azaz milyen hardware adottsagok vannak, kezdődik a stílus létrehozása. Ezt nagyobb rendszerek esetén egy kis csapat végzi egyetlen személy vezetésével de kissebb projecteknél a designer feladata. Közben folyamatosan egyeztetnek a megrendelővel, aki egy esetleges kétes kérdésnél kimondja az utolsó szót. Általában ekkor készül el az, amit a felhasználó lát.
A kész wireframe (mockup & user flow és még sok érdekes kifejezés) kerül a project manager-hez, aki utána konzultál a fejlesztőkkel és átnézik azt, majd visszajelez, ha valami hardware-es korlát áll fent. Amit utána átdolgoznak és ez a folyamat addig cirkulál, amíg van akadály.
Egy szó mint száz: a fejlesztő (alias programozó) általában már csak a kész specifikáciot kapja meg (mérnök kollégak ismerik a kifejezest) és nekik már nincs jogosultságuk módosítani, csak implementálni ("lefejleszteni") azt.
Programozói hiba pl. ha egy rendszer megáll egy adott ponton, ha lassú (bár ez lehet a gyenge hardware miatt is) vagy mobilok esetén ha sok energiát fogyaszt. Ezt a tesztélesi fázisban kell(ene) javítani. Ha valaki(k)re lehet ujjal mutogatni, az általában a UX/UI (felhasználó élményért/felhasználói felületért felelős) egyen(ek) és/vagy a megrendelő.

Üdvözlettel,
Ádám
(A csávó aki félcipőre húzható kalucsnit visel a bal lában motorozas közben 132. Égéstér | Drága móka a használt dízel, olcsó a motoros papucs! - 5:11, ezúton is üdvözlöm Winkler Róbertet és gratulálok a művészi alkotásához a Danubius utcában)