Tudod, mit csinál a szelep 14 ezernél?

2016.07.29. 16:39
34 hozzászólás

Most találtam ezt a videót, igaz, nem személyautó-motor, hanem a BMW S1000RR motorjának szelepei láthatók rajta. Belülről. Értelemszerűen a motor nem üzemel, gondolom megtekerték a vezérműtengelyeket. Nem is picit, annyira, amennyire 14 ezres főtengely-fordulatnál pörögnek. Vagyis maga a vezérműtengelyek percenként hétezret forgott, és másodpercenként 116-szor nyitották-zárták a szelepeket. Ezt a kamera már szemmel láthatóan nem tudta követni, egy idő után már az sem látszik, hogy a szelepek egyáltalán kinyílnak. Mégis döbbenetes a látvány, és jól megfigyelhető, hogy nagy fordulaton a szelepek elkezdenek forogni.

Oldalirányból ugyanez szintén összemosódik, de még jobban látszik, hogy a falatnyi himbán keresztül működtetett szelepek elkezdenek forogni – a forgás egyébként önmagában nem káros, hiszen így kopik jól össze a szelepülék a szeleppel. (Ahol közvetlenül működtetett szelepemelő tőkék/csészék vannak, ott a bütyök kicsit féloldalasan dolgozik, pont azért, hogy ez a forgó mozgás létrejöjjön.) Esetünkben a forgás annak az eredménye, hogy ilyen fordulatszámnál már hiába a rugó, a szelep a gyorsulások miatt visszazáráskor egyre kevésbé tudja lekövetni a bütyökprofilt, az egész cuccot egyre kisebb erő tartja össze, és a spirálrugó ilyen erőket generál. Ha még tovább forszírozzák a dolgot, akkor bekövetkezik a szeleplebegés, amikor már nem is zár vissza teljesen a szelep, rossz esetben a be nem zárt szelepet a dugattyú utoléri – az Álmoskönyv szerint ez nem hoz szerencsét.