Litium-Ion vagy klasszikus ólom-savas akku?

2016.08.31. 17:24

Hali!

A dilemma: litium-iont vagy klasszikus ólom-savas akkut tegyek a Yamahámba? A JMT gyártó HJT9B-FP-SI akkumulátorára cserélnem a jó öreg, halott ólmos YT9B-BS akkut.

Elérkezett a lítiumos akkuk ideje? Árban drágább valamivel, de vajon szabad-e bizalmat szavazni neki?

Üdvözlettel:

Tida

Szia!

Pontosan a napokban cseréltem én is akkumulátort, és én is elgondolkodtam ezen a kérdésen. Korábban már versenymotorokban találkoztam Li-ion akkumulátorral, ott a kisebb tömeg miatt használták. A helyzet az, hogy mindkettőnek van előnye a másikkal szemben, a hagyományosnak tekinthető savas akkuk például kevésbé vesztik a kapacitásukat hidegben, és nincs is szükségük előmelegítésre egy hideg őszi napon, míg a Li-ion gyakran kéri.

Li-ion akkumulátor: kisebb és könnyebb, mint a klasszikus ólom-savas telepek
Li-ion akkumulátor: kisebb és könnyebb, mint a klasszikus ólom-savas telepek

Azonkívül egy rajtahagyott fogyasztó, vagy egy bármilyen kis zárat esetén ha a Li-ion akksi teljesen lemerül, akkor jó eséllyel nem használható újra. A töltésre is érzékeny, nagyon jó feszültségszabályzó kell a motorba, és az otthoni töltőnek is egy jól szabályzott okostöltőnek kell lennie. És még ott van az ár is, valamint a nehezebb beszerezhetőség - úgyhogy én a AGM (Absorbing Glass Mat) rendszerű, savat csak felszívott, átitatott formában tartó akkumulátorra s(z)avaztam, ez bevált, jól bírja a rezonanciát és elérhető árú. Ráadásul méretpontos és jól rögzíthető.

Üdv.

Motordoktor