George Clooney Amerikából jött

A világ legsármosabb színésze amerikai, így logikus, hogy ő lett Az amerikai című művészkrimi főszereplője, aki egy festői olasz faluban húzza meg magát két bérgyilkosság között.

A történet úgy szól, hogy George Clooney lehetett volna James Bond, mert felkérték a szerepre, de ő olyan jófej és annyira szerény volt, hogy nemet mondott, mert a 007-esnek muszáj angolnak lennie, ő pedig ugyebár amerikai, és mintegy kárpótlásként eljátszhatta Az amerikai című film főszerepét egy elegáns bérgyilkosról szól, aki két munka közben valahol Európában húzza meg magát, és közben gyönyörű nőkkel találkozik.

Az amerikai a holland fotós és kliprendező Anton Corbijn munkája, akit korábbi munkái is arra predesztináltak, hogy ne elsősorban a történettel, hanem a látvánnyal, a hangulattal és úgy általában az összhatással foglalkozzon. Az összhatásért ezúttal egy apró – és valódi – középkori olasz városka felel, lakóinak száma 123, ahol hősünk, az ízig-vérig amerikai Jack egy balul elsült svédországi akció után meghúzza magát. Hősünk megfogadja, hogy a következő munka lesz az utolsó, ehhez várja a megfelelő információt és persze a fegyvert, közben pedig hol kiélvezi a kisváros vendégszeretetét, hol átadja magát a foglalkozásával járó, gyakran indokolt paranoiának.

Corbijn, aki Rowan Joffe  forgatókönyvéből dolgozott, nem sieti el a dolgát – ezt érdemes jó előre tudni, különben csalódást kelthet a film. Jack/Clooney szép lassan megismeri a várost, bensőséges beszélgetésbe bonyolódik egy pappal és szerelmi viszonyba keveredik egy helyi szépséggel, de érzékeli azt is, hogy valaki figyeli. Egy veszélyes árnyfigura is a nyomában van, és talán titokzatos megbízója sem teljesen az, akinek látszik. Az amerikai egyszerre főhajtás a Bond-filmek világa, a régi spagettiwesternek életérzése és Alfred Hitchcock munkássága előtt – utóbbira utal a gyönyörűre sikerült filmplakát is, a tévében pedig nem véletlenül megy a Volt egyszer egy vadnyugat -, ugyanakkor mégis saját „nyelvet” beszél. Centire kimért, tökéletesen megszerkesztett, nem mozzanataiban, hanem egészében izgalmas filmnyelvet.