David Lynch esete a tévéreklámokkal

David Lynch - bár nem büszke rá - de több mint harminc reklámfilmet rendezett már életében. Flörtölés egy Barbie-fejjel, patkányok és szürrealizmus, hogy csak a legfurábbakat említsük. A cikkben összegyűjtöttünk pár kisfilmet, amit a nagy rendező készített.

Hétfőn mutatták be a Twin Peaks folytatásátDavid Lynch egy egész generáció életére hatással volt a kilencvenes évek legjelentősebb szériájának megalkotásával. A történetet sok helyen a véletlenek határozták meg, csak egyetlen dolog volt biztos: a kusza sztori és az ijesztgetés. Mi is nagyon sokat írtunk a sorozatról, az érdekességekről és kritikát is írtunk az új évad első részeiről.

Van azonban Lynch-nek egy még a Twin Peaksnél is "sötétebb oldala": több reklámfilmet is rendezett, és hát valljuk be, nem mindegyik érte el a Twin Peaks vagy egyéb filmjei színvonalát, vannak azonban hasonlóan szürreális darabok is! De ne legyünk igazságtalanok, ő is pénzből él, és itt is el lehet sütni az ismert panelt, miszerint van az a pénz, amiért az embernek korpásodik a haja. Egy 2008-as interjúban Lynch ki is mondja kerek-perec:


„A pénzért csinálok reklámokat, de mindig tanulok belőlük valamit: a közlés hatékonyságát és új technikákat.”

Ahhoz képest, hogy a rendező „bullshit”-nek gondolta a termékelhelyezést, azért csak csinált több mint harminc reklámfilmet karrierje során, és van köztük, ami még a filmjeinél is elborultabb. Lássuk, mivel kereste meg a kenyérre valót a Veszett a világ, a Radírfej, a Kék bársony vagy a Dűne rendezője!


1. Obsession By Calvin Klein (1988)

 

A parfümhirdetés négy verziója a Kék bársony (1986) után, de még a Twin Peaks (1990) előtt készült, és a reklámok igen népszerűek és közkedveltek lettek: a négy különböző verziónak egy-egy világirodalomból vett idézet adta a gerincét F. Scott Fitzgerald, Ernest Hemingway, D.H. Lawrence és Gustave Flaubert műveiből. A Fitzgerald-idézethez tartozó reklámban a figyelmesebbek két színészre is ráismerhetnek, akik ebben az időben még csak modellkedtek: Heather Graham és Benicio Del Toro csókolják meg egymást.

2. Georgia Coffee (1991)

 

 

Ezek a kávéreklámok csak Japánban kerültek képernyőre. Az országban hatalmas siker lett a Twin Peaks – nem is csodálkozunk rajta – és ezt a népszerűséget lovagolták meg a hirdetők is. Lynch így nyilatkozott a reklámról: „Elvben nagyon ellene vagyok. De olyan jó mulatság volt elkészíteni őket, és csak Japánban sugározzák, úgyhogy ez nagyjából rendben van.” Négy fejezet készült a kávéreklámból.


3. ‘We Care About New York’ PSA (1991) (Törődünk New Yorkkal)

 

1991-ben készítette el a New York-i köztisztasági vállalat felkérésére ezt a reklámot, amelyben a szemetelés ellen hirdetett harcot a megrendelő és persze a rendező. A reklámon felismerhetjük Lynch kézjegyét, kezdve a nyomasztó és feszültségkeltő zenén át a furcsa, de semmiképpen sem szimpatikus férfire közelítő kamera képéről. Aztán még ehhez jönnek a patkányok is, amiket az elején még csak pár tizedmásodpercre villant fel a reklám, ami épp elég arra, hogy a nézőn a hideg kezdjen el futkosni. Én a New York-iak helyében – ezt a reklámot látva – soha a büdös életben nem dobnék el még egy cseresznyemagot sem.

4. Clear Blue terhességi teszt (1997)

 

Egy „kedves” kis történet kapcsolódik ehhez a reklámhoz: Lynch a reklámban szereplő hölggyel csináltatott egy terhességi tesztet, hogy „hangulatba kerüljön”. Ez nem is tűnik akkora gyökérségnek egészen addig, amíg megtudjuk, hogy a rendező kicserélte a tesztet egy olyan ott dolgozó nő tesztjével, aki valóban terhes volt a film forgatásakor. Kérdés, hogy a reklámban szereplő nő hogyan reagált Lynch egyáltalán nem ártatlan csínyére.


5. Parisienne cigaretta (1998)

 

Ahogy azt mi is megírtuk egyik cikkünkben, a Twin Peaks rejtélyes vörös szobájában visszafelé mondták a színészek a szövegüket. Lynch több filmjében is alkalmazta a visszafelé mozgást, a Lost Highway-ben például visszafelé ég a ház. A rendező stílusjegye köszön vissza a Parisienne cigarettes 1998-as reklámjában is, melyet Svájcban sugároztak. A márka több nagy rendezőt is felkért egy-egy reklámfilm leforgatására, így Jean-Luc Godard, Emir Kusturica és a Coen fivérek is leforgatták saját változataikat. A megbízók szabad kezet adtak a filmeseknek, ezért is lehet az, hogy ez az egyik legelszálltabb reklámja Lynch-nek.

6. Nissan Micra (2002)

 

Igen, autóhirdetést is rendezett Lynch: a Nissan reklámszlogene így hangzott: ‘Do you speak Micra?’ vagyis „Beszélsz Micrául?” illetve „Beszéled a Micra-nyelvet?” A rendező ezt elég komolyan vette, és a hatalmas kék száj susogó-suttogó hangon beszél a nézőhöz. Valószínűleg Micrául. Lynch azt nyilatkozta erről a reklámról, hogy a szürrealista művészetekből merített ihletet: „Azt hiszem, Magritte volt az, aki szájakat festett az égboltra – kicsit olyan érzés ez, mint amikor azok a hatalmas, gyönyörű ajkak abban a szupermodern városban beszélnek.”


7. David Lynch’s Signature Cup Coffee (2011)

 


Egy Barbie baba feje már önmagában is elég félelmetes tud lenni, ezt – mint egy ötéves kislány édesanyja – elsőkézből tudom, viszont amit Lynch művel a babával, az minden képzeletet felülmúl. Tényleg félelmetes, ahogy a rendező flörtöl egy Barbi baba fejével, „elbeszélget” vele jelenlegi munkájáról, a hirdetett kávéról, és közben a néző végig azért szurkol, nehogy a végén letörje a fejét. Négy percen keresztül beszél az agyon nyomorgatott fejhez, miközben mi, nézők egyre kellemetlenebbül érezzük magunkat. Mindenesetre figyelemfelkeltőnek figyelemfelkeltő, az egyszer biztos. A Mattel (a Barbie babák gyártója) nem örült a reklámnak, és levetette Lynch weboldaláról.