Töltsön egy hetet Steven Spielberggel!

Mostanában sokszor emlegettük Steven Spielberget: vagy azért, mert megbukott a legújabb filmje, A barátságos óriás, vagy azért, mert a Netflix új sci-fi sorozata, a Stranger Things pont olyan lett, mintha ő forgatta volna le egy Stephen King-regényből, 1982-ben. A rendező markáns stílusa, valamint a kalandos-háborús témák iránti vonzalma nemcsak azokban a filmekben érhető tetten, amiket ő maga forgatott, hanem ott is, ahol csak producerként segítette a következő filmes nemzedéket. 

Hétfő: Super 8

J.J. Abrams kultikus sci-fijére öt évvel ezelőtt mindenki azt mondta, hogy olyan, mintha Spielberg forgatta volna a fiatal éveiben. Pedig csak producerként volt jelen a forgatáson, valamint a cége, az Amblin Entertainment finanszírozta az 50 millió dolláros büdzsé egy részét. Abrams már tinédzserként is besegített Spielbergnek a korai, Super 8-as szalagokra felvett kisfilmjei megtisztításában, és persze ő is az E.T.-n a Harmadik típusú találkozásokon és a Kincsvadászokon nőtt fel, így a Super 8 a címével a hangulatával és a sztorijával is bevallottan Spielberg életműve előtt tisztelgett.

A film főszereplője egy csapat ohiói gyerek, akik 1979-ben véletlenül tanúi lesznek egy vonatszerencsétlenségnek, miközben a Super 8-as kamerájukkal épp filmet forgatnak egy álmos kisváros mellett. Hamarosan kiderül, hogy a szerelvény az 51-es körzetből jött, és a Légierő valami nyagon fura dolgot szállított volna benne. Az eset után a környéken pedig egyre szaporodni kezdenek a megmagyarázhatatlan jelenségek, amikkel a helyi seriff nemigen tud mit kezdeni, így a gyerekek is nyomozni kezdenek.  

Kedd: A létezés határa

Spielberg már a karrierje kezdetés is tévésorozatokkal kezdte: rendezett Colombo-epizódot, és az Amazing Stories szériát is olyan barátokkal hozta össze, mint Clint Eastwood, Joe Dante, Robert Zemeckis és Scorsese. Több évtizednyi mozifilmgyártás mellett mindig szakított időt sorozatok támogatására: az Animániától Az elit alakulaton át A bura alattig és a Terra Nováig több szériát is producerként jegyez.

A létezés határa sajnos csak két évadot élt meg, pedig egy igen izgalmas sci-fi sorozat. Halle Berry egy olyan asztronautát alakít benne, aki 13 hónapos küldetést teljesített egyedül egy űrbázison, ám ott 13 órára megszakadt a kapcsolata a Földdel. Ezalatt meglátogatta őt egy fura alak, akitől a nő ráadásul terhes lett - miközben odalenn a Földön várta a tökéletes robotgyerek kifejlesztésén dolgozó férje (Goran Visnjic). A rádióösszeköttetés megszakadása ügyében vizsgálat indul, az állapotos főhősnő azonban egy idő után már nem tudja, kiben bízhat, és ki az, aki csak egy titkos kormánykísérlet alanyaként tekint rá.

Szerda: Flintstones 2. - Viva Rock Vegas

Valamiért gyerekkorom óta az ragadt meg bennem, hogy az 1994-es Flintstone családot Spielberg rendezte Steven Spielrock néven - pedig ennek a filmnek is csak a producere, és persze az Amblin Entertainmenten keresztüli finanszírozója volt. Mivel a két kőkorszaki szaki (John Goodman és Rick Moranis) dilizése 341,6 millió dolláros bevételt hozott össze (ez még ma is egész tisztességes pénz lenne, 22 évvel ezelőtt pedig álomösszeg volt), természetesen az Amblin a folytatásra is adott pénzt. 

Goodman és Moranis helyett viszont csak Mark Addyt és Stephen Baldwint siekrült leigazolni főszereplőnek, így a történet is korábban játszódott, mint az első film: Frédi és Irma megismerkedését mesélte el a Las Vegast parodizáló Rock Vegasban. A lábbal hajtott kocsik és házimunkára befogott dínók világa azonban hiába nézett ki ugyanolyan jól, mint az előző részben (hiszen ezek is Jim Henson bábműhelyében készültek), másodjára már jött be a nézőknek az ősemberes őrület. Azért persze egyszer érdemes megnézni, bár tényleg nem olyan vicces, mint a Romhányi-szövegű, szinkronos Frédi és Béni.

Csütörtök: Tintin kalandjai

2008-ban sajnos nem mindenki örült a negyedik Indiana Jones-filmnek, ezért Spielberg óvatosságból inkább úgy döntött, hogy a következő XX. század eleji kalandfilmjét már nem az öreg Harrison Forddal forgatja le, hanem kipróbálja a motion capture technológiát, és emléket állít gyerekkora kedvenc képregényhősének, Tintinnek.

A nagyszabású tervhez összeállt a motion capture technológia legnagyobb rajongójával, Peter Jacksonnal, aki már a King Kogot és A Gyűrűk Ura-trilógiát is pöttyökkel telerajzolt, kezeslábasba bújtatott Andy Serkisszel készítette el. A ma már kicsit csúnyácskának ható animációtól eltekintve a Tintin-mozifilm egész kellemes "szegény ember Indiana Jonesa"-típusú történet lett, amiben a közkedvelt belga riporter a kiskutyájával, egy balfék detektív ikerpárral és a részeges Haddock kapitánnyal ered egy Vörös Rackham nevű kalóz kincse nyomába.

 

Péntek: A végsőkig

Spielberg persze nemcsak sci-fiken, kalandfilmeken és tévésorozatokon dolgozott többévtizedes pályafutása alatt, kedvelte a történelmi témákat is. A 2012-es Lincoln mozifilm megrendezéséért ugyan nem kapott Oscart, de ez nem tántorította vissza attól, hogy betársuljon producerként az HBO Johnson elnökös sorozatába.

A végsőkig az Egyesült Államok 36. elnökének, Lyndon B. Johnsonnak az életét mutatja be, attól a naptól kezdve, hogy az 1963 november 22-én történt Kennedy elleni merénylet után ünnepélyesen beiktatták. Nem volt sétagalopp az 1969-ig tartó mandátuma: erre az időszakra esett ugyanis a vietnami háború eszkalációja, a feketék polgárjogi küzdelme és az 1964-es elnökválasztás is - ezeket veszi sorra a az HBO tévéfilmje.