Mennyire vagyunk lemaradva a sorozatokból?

Erre a kérdésre úgy tíz évvel ezelőtt (vigyázat: akkor a Lost már egy éve ment az ABC-n) mindenki kapásból rávágta volna, hogy alaposan. Joggal, hiszen a két nagy kereskedelmi tévé pár amerikai sorozaton kívül leginkább saját gyártásra, filmekre, német és török szériákra, szappanoperákra és az alkalmi sportközvetítésekre épített. Nem volt még AXN, AMC, FOX vagy Paramount, a Cool tévét csak azért ismertük, mert ott ment a Való Világ kísérőműsora, a magyar nyelvű kínálat nem haladta meg az ötvenet sem, az HBO-nak pedig esze ágában nem volt az amerikai vetítéssel egyidőben adni a prémiumtartalmat.

Ma 130-140 magyar nyelvű adó közül választhatunk. Ezt nem árt egy kicsit jobban megrágni, hiszen a magyarnál ötször nagyobb lengyel piacon sincs 200-nál több adó, azaz egy szavunk nem lehet a kínálatra. Ha filmet akarunk nézni, minimum olyan 12 adó közül válogathatunk, amin magyarul szólal meg Hollywood és a világ filmgyártásának legjava és a zsékategória olyan gyöngyszemei, mint a Mars-kommandó (23:10, csütörtök, július 2., film+2) vagy a Megacápa a Kolosszus ellen (21:20, csütörtök, július 2., Universal Channel). A kereskedelmi tévék kábelportfóliójának növekedésével egyre több új csatorna indult, melléjük a nagy amerikai stúdiók és tévék is megjelentek a piacon (Paramount, Sony (AXN), AMC, CBS Reality, FOX, Universal), és csak úgy ontják a tartalmat magukból.

Az a helyzet, hogy ha az amerikai nézettségi lista első 50 helyezettjéből kivesszük a sportközvetítéseket és azokat a reality műsorokat, amiknek nincsen hazai megfelelőjük, a legnézettebb network, azaz szabadon fogható és kábeles műsorok közül szinte minden drámát láthatunk mi is, magyarul, legfeljebb egy évados lemaradással. A vígjátékok terén már nagyobb a lemaradás, de ez betudható annak, hogy itthon a mai napig a Jóbarátok a legnépszerűbb komédia, éa csak nagyon nehezen szokunk rá a Louie-Az alelnök-Szilícium-völgy-vonalra. Pedig nem ártana, ha már itt tartunk.

A megváltozó médiafogyasztási szokások és az évről évre emelkedő ingerküszöb miatt viszont az egy évados lemaradás is soknak tűnhet - ezért lépett merészet először az HBO (még korábban az AXN) és kezdte el pár órával az amerikai premiert követően vetíteni az olyan prémiumtartalmait, mint a Pacific - A hős alakulat, a True Blood, a Trónok harca vagy a True Detective. Sőt, idén már ott tartunk, hogy ha valaki hétfő hajnal 3-kor odaül a tévé elé, akkor láthatja a kiemelt sorozatokat, mint az amerikaiak. 

Ezen az úton halad a FOX is, hiszen a jelenleg legnépszerűbbnek számító The Walking Dead új részeit várhatóan ők is az amerikai vetítéssel egyidőben adják majd. Ami általánosan jellemző a FOX és a tavaly elindított, de sokat erősödő AMC stratégiájára, hogy meglehetősen agresszívak, és saját sorozataikat, azokat, amiket várhatóan szélesebb körben néznek majd, az HBO többi sorozatához hasonlóan mindössze egy napos csúszással, magyar szinkronnal vetítik. És ezzel mindenki jól jár, hiszen feleslegessé válik a letöltés, és felértékelődik a tévéműsor szerinti tévézés - legalábbis addig, míg a tabletes, mobiltelefonos, internetes streamelés át nem veszi a tévé szerepét. Addig még van legalább öt évünk, élvezzük ki minden percét. A tévé előtt.