13 °C Budapest

A diszkontok nagy trükkje: ezért tarolnak Magyarországon

2017. december 18. 05:44

Már csak néhány hét van karácsonyig, így lassan ideje megtervezni a nagy ünnepi bevásárlást. A családoknak az egyik legnagyobb kihívás ilyenkor mindent a lehető legegyszerűbben és a legjobb áron beszerezni. Ezt a kereskedők is tudják, így az adventi időszakban a teljese gőzzel működő hipermarketek, diszkontláncok és webshopok az utolsó pillanatokig komoly akciókkal várják a vásárlókat. De hol érdemes igazán vásárolni? Segítünk eligazodni az ünnepi bevásárlási lehetőségek útvesztőiben.

A bevásárló utcák már megteltek ünnepi standokkal, a boltokban tombolnak az adventi akciók, így minden adott ahhoz, hogy már most letudjuk a nagy bevásárlást. A Cofidis Hitel Monitor 2017-es adataiból kiderült, hogy az év végi túlzott vásárlást az emberek négyötöde el akarja kerülni az idei évben. Sokaknak fontos a tudatos pénzköltés mellett a nagy hajsza elkerülés is, ezért most megnézzük, hol érdemes vásárolni annak, akinek a jó ár, a minőség és a kényelem is fontos.

Változnak a magyar vásárlók

Az előző évhez hasonlóan a lakosság 78 százaléka vesz ajándékot karácsonykor, de az erre szánt összeg a tavalyi 31 500 forintról 41 300 forintra emelkedhet - derül ki a Cofidis felmérésből. A túlköltés ellen az egyik legjobb módszer a karácsonyi nagybevásárlás megtervezése, és ennek részeként érdemes jól átgondolni, hogy hol vásárolunk.

A kutatás szerint a magyar vásárlók többsége, csaknem 62% továbbra is a bevásárlóközpontokba jár karácsony előtt - ezek részesedése tavaly 55% volt -, a hiper- és szupermarketekbe (amibe a diszkontláncok is beletartoznak) 48%, a szaküzletekbe 47% látogat el az ünnepek előtt.

A magyar webshopokról 42% vásárol - ez az arány tavaly 34% volt-, míg a külföldi internetes áruházaké 13%-ról 23%-ra nőtt. Idén várhatóan többen lesznek azok, akik magyar és külföldi webshopokból egyaránt vásárolnak majd. Látszik tehát, hogy egyre nagyobb a verseny a különféle üzletek között, amelyek számos szempont alapján lehet összehasonlítani: például árak, kényelem és gyorsaság. A magyar vásárlók egyre jobban odafigyelnek, és az alacsony ár helyett a kedvező ár-érték arány kerül előtérbe, illetve a korábbinál fontosabb szempont lett a kényelem is. Lássuk, hogy három népszerű lehetőség - hipermarket, diszkont, webshop - melyeknek mik az előnyei és a hátrányai, kinek melyiket érdemes választania.

Melyik mit tud?

Hipermarketek/bevásárlóközpontok

A hipermarketek magyarországi felfutása az elmúlt 20 évben pont annak a tulajdonságuknak köszönhető, hogy kiemelkedően széles a kínálat. Mire eltoljuk a bevásárlókocsit a bejárattól a pénztárig, mindent megtaláltunk, amire szükség van, így más boltokba már el sem kell menni. Szinte bármilyen termékkategóriából válogathatunk egy helyen: a pékáruktól kezdve, a lakberendezési termékeken és a kutyaeledelen át az elektronikai cikkekig. Ezt a boltok hatalmas alapterülete teszi lehetővé, amely meghaladhatja a 10 ezer négyzetmétert, ráadásul most már több nagy bevásárlóközpontra jellemző, hogy éjjel-nappal nyitva tartanak.

A hipermarketek egyik legnagyobb hátránya, hogy csak a nagyobb városok külső részein épülnek, így autó nélkül szinte lehetetlen megközelíteni őket. Mivel jellemzően több tíz kilométeres körzetből vonzzák a vevőket, egy átlagos bevásárlás akár másfél-két órába is telhet, illetve a tömeg miatt is számolni kell a kasszánál kígyózó hosszú sorokkal is. A rendszeres átrendezett polcok közötti bolyongás pedig nemcsak időrabló, de anyagilag sem feltétlenül éri meg. A vevők ma már egyre inkább a hatékonyságot, a jó árakat és a minőséget keresik, ráadásul mindezt egy helyen várják el, de ez a három szempont kevés bevásárlóközpontban tud egyszerre teljesülni.

A budapesti bevásárlóközpontok megtelnek az adventi hetekben (Forrás: Shuttertsock)

Diszkontláncok

A diszkontláncoknál általában a promóciók mellett a kedvező ár-érték arány vonzza a vevőket, illetve szintén széles kínálat jellemző. Messze nemcsak élelmiszeripari termékek találhatók, hanem kozmetikumok, elektronikai cikkek és háztartási szerek is vásárolhatóak. A kínálat gerincét pedig a saját márkás termékek adják, amelyek minősége gyakran vetekszik az ismert, nagy múltú márkákkal, de a sarki zöldséges, vagy pékség helyett is érdemes idejárni, hiszen itt minden nap kötelezően friss zöldség és gyümölcs érkezik, a pékáru zömét pedig helyben sütik. Az ünnepi kínálat a diszkontláncoknál is kiemelt figyelmet kap: már szeptembertől elérhetőek az édességek, októbertől megjelentek a dekorációs kiegészítők, novembertől kicsiknek és nagyoknak szánt játékok is kaphatók, decemberben pedig az ünnepek alatt kedvelt ételeket és italokat, különböző haltermékeket, ajándékcsomagokat, magas minőségű borokat és pezsgőket is árulnak.

A karácsonyi szezonban az ünnepi menühöz szükséges alapanyagok folyamatosanalacsony áron elérhetők, mindemellett új, innovatív termékeket is bevezetünk, például almás és fahéjas töltelékkel töltött ostyacső is kapható lesz az ALDI üzletekben, illetve a megváltozott táplálkozási igényű vásárlóinknak is gondoskodunk diabetikus szaloncukorról

 - tájékoztatta a Pénzcentrumot a diszkontlánc, amelynek minden üzlete az adventi vasárnapokon nem 8, hanem reggel hét órakor nyit ki. Aki pedig az utolsó pillanatokra hagyja az ajándékok és bejgli beszerzését, az az ALDI-nál ezt december 22-én este 21-ig, illetve egyes üzletekben 22 óráig teheti meg.

A hipermarketekhez képest általában könnyebben megközelíthetők a belváros különböző pontjain elhelyezkedő diszkontláncok. Ugyanakkor azok a vásárlók, akik a klasszikus, jól megszokott márkákat keresik jellemzően kevesebb ilyet találnak ezekben az üzletekben. A gyors kasszarendszernek köszönhetően viszont a legtöbbször kimondottan rövid a sorban állási idő, ami a vásárlók szempontjából is hatékonnyá és tervezhetővé teszi a bevásárlást és az sem elhanyagolható, hogy a bevásárlóközpontokkal szemben itt az év minden napján ingyenes a parkolás.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Kevesen tudják - pedig az ajándékvásárlásnál is fontos szempont -, hogy több diszkontláncál van lehetőség a termékek cseréjére, illetve az ALDI például pénzvisszafizetési garanciát biztosít az élelmiszerekre elégedetlenség esetén, minden más terméknél a vásárlói blokk ellenében visszatéríti a teljes vételárat, illetve tartós fogyasztási cikkek esetében 3 évre vállal jótállást, amihez nem szükséges külön online regisztrációt elvégezni.

A diszkontláncok legnagyobb előnye a jó ár-érték arány


Webshopok

Nem véletlen, hogy a karácsonyi vásárlási őrületben egyre nagyobb szerephez jutnak a magyar és a külföldi webshopok. Szinte minden elérhető az otthon kényelméből, néhány kattintással, ráadásul az árakat is könnyű összehasonlítani. Bizonyos terméktípusoknál már magasan vezet az internetes rendelés, de egyre több árucikk esetében kúszik felfelé az arány, hiszen az emberek próbálják elkerülni a decemberi hétvégéken jellemző tumultust. Bár számos előnye van az online rendelésnek, ez leginkább azoknak való, akik előre gondolkodnak. Gyakori ugyanis, hogy a kiszemelt árucikk nincsen raktáron, és csak 1-3 hetes szállítási idővel juthat el hozzánk.

Arra is érdemes figyelni, hogy bár az internetes üzletek gyakran kedvezőbb áron kínálják az árut, ehhez még hozzájön a posta vagy futár költsége is, és lehet, hogy így már elveszik az elsőre vonzónak tűnő árelőny. Az online rendelés csapdája lehet még az is, ha nem megbízható áruháztól rendelünk, vagy nem tájékozódunk a fizetési és szállítási lehetőségekről. Azt sem árt tudni, hogy bár 14 napos elállási jog vonatkozik a neten rendelt termékekre, vannak olyan terméktípusok, amelyeknél ezzel nem élhet a vásárló, például egyedileg, saját kérésre előállított termékeknél (például saját fotókkal ellátott ajándékok), vagy gyorsan romlandó termékek esetében (virág, torta). Ha tehát a webshopos rendelést választjuk, érdemes előtte tájékozódni a részletekről, nehogy kellemetlenség érjen az amúgy is stresszes ünnepi időszakban.

Egyre több magyar rendel webshopokból karácsonyi ajándékot

Hogyan döntsünk?

A döntés az egyedi igényektől is függ, illetve az adott termékkategóriától is, hiszen például könyvet még mindig értelemszerűen könyvesboltban, ékszereket pedig ékszerboltban érdemes venni. A karácsonyi sütés-főzés és evés-iváshoz szükséges kellékek beszerzéséhez azonban már érdemes a fentieket mérlegelni. Karácsonykor egyértelműen az édességek teszik ki a vásárlásaink jelentős részét: az adventi naptárak, csokoládéfigurák és táblás csokik, és egyéb szezonális édességek egy ponton mindannyiunk bevásárlókosarában felbukkannak. Ezeket bárhol beszerezhetjük a fenti három lehetőség közül, de

a Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint a bevásárlóközpontok és a diszkontok lekörözhetetlenek. Ezek a termékeket boltválasztás tekintetében a magyar fogyasztók közel fele (49%) a nagy, 2500 négyzetmétert meghaladó üzletekből szerzi be, a szupermarketet és diszkontot magába foglaló 401-2500 négyzetméteres üzletek a szezonális eladások 33%-át teszik ki.

Ezekben a boltokban már októbertől óriási az édesség-választék, és az utolsó pillanatokban - amikor a kereskedők szeretnének ezektől megválni - nagyon kedvező ajánlatokkal találkozhatunk.

A cikk megjelenését az Aldi Magyarország támogatta.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem