Szombattól élt volna a 80 forintos átutalási díj, de mégsem vezetik ezt be, megmarad viszont a pénzküldés minimális, 1 százalékot sem elérő díja.
Egy hét sincs hátra az egyszerűsített bankváltás reformjáig Magyarországon. A Pénzcentrum azonban azonosított néhány problémát, melyek kiküszöböléséig nem várható, hogy tömegek indulnak el egyik banktól a másikhoz. Az egyszerűsített bankváltásról szóló cikksorozatunk befejező részében konkrét példán mutatjuk be, hogyan lehet egy szolgáltatóváltási folyamatot jól szabályozni, ráadásul nem is külföldön, hanem itt, Magyarországon.
A jövő héten új világ jön a magyar bankszektorban. Szombaton ugyanis életbe lép egy augusztusi kormányrendelet, mely tovább hivatott egyszerűsíteni az ügyfelek részére a bankváltás folyamatát. A Pénzcentrum egy banki forrása azonban arra hívta fel a figyelmet, hogy a változások nem orvosolják a folyamat igazi problémáit.
Látszólag egyébként nincs nagy igény az egyszerűsített bankváltásra. Ahogy a témával foglalkozó előző cikkünkből kiderült, a válaszadó bankoknál százas nagyságrendben fordul csak elő, hogy az egyszerűsített bankváltás előnyeivel élve, egy ügyfél a kiszemelt bankját hatalmazná fel arra, hogy régi bankjától áthozza csoportos beszedési felhatalmazásait, állandó átutalási megbízásait és be is zárja a régi számláját.
KATTINTS! Fontos változás jön a bankszámláknál: több millió ügyfelet érint
A Pénzcentrum úgy értesült, hogy az alacsony ügyfélszám egyik oka, hogy a banki tanácsadók nem ajánlják az egyszerűsített bankváltás folyamatát ügyfeleik részére. Azért nem, mert a folyamat nehézkes, az ügyfelek azonosításán gyakran elcsúszik, valamint a régi bank, tartozásra hivatkozva, gyakran nem is szünteti meg az ügyfél folyószámláját.
Mi is változik mostantól?
Ezekből a problémákból látszólag egyet sem orvosol az az augusztusi kormányrendelet, mely október 29-én, tehát szombaton lép hatályba.
KATTINTS! Kifogáscunamival láncolják magukhoz lakossági ügyfeleiket a bankok
Az egyszerűsített bankváltás folyamatát eddig egy bankszövetségi ajánlás szabályozta, és a folyamat a kormányrendelet életbe lépése után sem változik sokat. Mindemellett a határidők rövidülnek, illetve arra is lesz lehetőség, hogy az új bank értesítse az ügyfél munkaadóját, hogy adott időponttól kezdődően ne a régi, hanem az új számlára utalja az ügyfél fizetését.
A Pénzcentrum banki forrása két pontot jelölt meg a folyamatban, melyek változtatásra szorulnának annak érdekében, hogy a folyamat valóban gördülékennyé váljon. Szerinte fontos lenne, hogy a bankok ne akaszthassák meg a bankváltás folyamatát azért, mert kisebb problémát találnak az azonosító adatokban.
Az új bank ugyanis egy meghatalmazás segítségével jár el a régi banknál az ügyfél nevében. Ennek megfelelően, ha a nála lévő dokumentumon az ügyfél aláírása kissé eltér attól, ami a régi banknál mintaként rögzítve van, akkor fontos lenne, hogy mehessen tovább a folyamat, tehát egy bank, kisebb probléma esetén, ne kérdőjelezhesse meg egy másik bank beazonosítási folyamatának eredményét.
A másik fontos változtatni való pont a szabályozásban az lenne, hogy egy bank ne akaszthassa meg a régi bankszámla bezárását, néhány száz vagy ezer forintos tartozásra hivatkozva. Ezeket az összegeket bőven be lehet hajtani egy ügyféltől akkor is, ha már nem ügyfele az adott banknak, a behajtási csoporton keresztül.
Lenne honnan jó példát venni
Forrásunk állítását alátámasztották egyébként a magyar bankok, Pénzcentrumnak elküldött adatai. Bár nem minden megkérdezett közölt pontos adatot, de a bankok válaszából is az derült ki, hogy nem sokan, évi néhány száz ügyfél él az egyszerűsített bankváltás lehetőségével.
Banki forrásunk arra is felhívta a figyelmünket, hogy a lakossági piacon van olyan szektor, ahol gördülékenyen működik a szolgáltatóváltás, és ez a telekommunikáció. Ott évek óta bárki probléma nélkül viheti magával a telefonszámát egy másik mobilszolgáltatóhoz, így elég lenne az ottani szabályokat lefordítani a bankok nyelvére.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az összehasonlítás már csak azért is indokolt, mert a bankokhoz hasonlóan, a váltás érdekében, ebben az esetben is
- az új szolgáltató jár el,
- az ügyfél meghatalmazás alapján,
- a régi szolgáltatónál.
A Pénzcentrum megkérdezte a három nagy mobilszolgáltatót, hogy mennyire gyakori, hogy egy ügyfél számhordozással együtt váltson mobilszolgáltatót.
Sajnos a mobiltelefon-társaságok a bankoknál kevésbé voltak készségesek az ügyben. Ez utalhat akár nagyobb számokra, valamint a bankszektor szintjét meghaladó piaci versenyre is, de nincs értelme találgatásokba bocsátkozni.
Abban, hogy a két váltási folyamat sikerességi mutatóit mégis össze tudjuk hasonlítani, a Vodafone Sajtóosztálya volt a segítségünkre.
- írták meg nekünk.
Ezt miért nem veszik észre?
Így persze könnyű belátni, hogy mitől működhet jobban a folyamat a telekommunikációs szektorban, mint a bankoknál.
A Vodafone-tól származó információk alapján egyébként azt láthatjuk, hogy a problémákban is van hasonlóság a bankváltási és a számhordozási folyamat között. Ugyanis, ha egy ügyfél nem jelentette be okmányainak cseréjét a régi szolgáltatójához, akkor az átadó és az átvevő szolgáltatónál tárolt adatok el fognak térni, és emiatt nem fog végbe menni a számhordozás.
Bár erre csak következtetni tudunk, de
- nagy valószínűséggel a telekommunikációs szektorban tapasztalható azonosítási problémák mégsem mérgezik meg a teljes folyamatot, hisz a bankszektorban tapasztalható 60 százalék körüli mutató, esetükben 90 százalékon áll,
- így a szabályozónak érdemes lenne a mobilszolgáltatók között létező folyamatok alapján hozzányúlni a bankváltási folyamat szabályaihoz, hogy orovosolja a jelenleg létező problémákat.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Kiderült, mi okozta a szúrós szagot a kiürített budapesti iskolában
- Megverték a kukást, mert nem tudtak tőle parkolni
- Ledöntötték Radnóti Miklós szobrát Győrben
- Felmászott a fiatal a vagon tetejére, nagy baj lett belőle
- Jól bevásárolt Waberer’s-ből a Mol
- Gönczi Róbert: a migrációs paktum újra összehozza Budapestet, Pozsonyt és Varsót