Míg a nagy hatósugarú és teherbírású utasszállítók építésében két versenyző uralja a világpiacot, az Airbus és a Boeing, egyre élesebb a verseny a középkategóriában (130 utasig és 3000 kilométeres hatótávolságig) a kanadai Bombardier, a brazil Embraer és a francia-olasz ATR között.

Jelentkeznek azonban új játékosok is, mint Mitsubishi Regional Jet, amely ezen a héten hajtotta végre első repülését, és váratlanul beszálltak a versenybe a kínaiak is. Azonban némi előnnyel már több mint egy éve igyekszik a piacra ebben a szegmensben a Szovjetunió bukása óta első orosz polgári gép, a Szuhoj Superjet 100-as is.

A gépből már több mint 200-ra sikerült megrendelést is szerezni, közülük 50-et az Aeroflottól. Ebből az idén 21-et leszállítottak, ami elenyésző a 125 Airbushoz és a 25 Boeinghez képest, de az arányok gyorsan változnak. A közepes gépkategóriában a vezető orosz légitársaság összesen csupán 29 nyugati repülőgép megvásárlását tervezi, szemben 50 hazai gyártású Irkut MS-21-essel - leánykori nevén Jakovlev Jak-242-essel.

Újjáéled egy új terv

A Handelsbaltt beszámolója szerint emellett úgy döntöttek, hogy újjáélesztenek egy régi tervet és megkezdik a regionális gépnek szánt Iljusin Il-114-es gyártását is. Ennek kizárólag hazai elemekből történő építését 2019 végén, 2020 elején indítják. Ez a turbólégcsavaros modell 1990-ben hajtotta végre első kísérleti repülését, de nem volt pénz az ország összeomlása közepette, így 2012-ig - amikor leállították a gyártását - mindössze 18 példány készült el belőle Üzbegisztánban.

Most Dmitrij Rogozin miniszterelnök-helyettes bejelentette, hogy Nyizsnyij-Novgorodban gyártják majd az orosz médiában ünnepelt típus. A 64 személyes gép ára 16-17 millió dollár lesz, legközelebbi vetélytársa az ATR-72-es, 25 millió dollárba kerül - igaz, az 74 utast képes szállítani. Valódi előnye azonban a jóval kisebb fogyasztása mellett, hogy bármilyen kemény felület szolgálhat számára leszállópályául. Újjászületéséhez azonban a szükséges korszerűsítés mintegy 500 millió eurós beruházást igényel.

Ritkább mezőnyben is próbálkoznak

A zsúfolt középmezőnyben induló új orosz gépekkel ellentétben ritkább mezőnyben startolhat a négymotoros Iljusin Il-96-os. A gyártás újraindításával párhuzamosan ugyan 1995 óta használt hat darab Il-96-300-as gépet az Aeroflot épp kivonni készül az  utasforgalomból - a gépek korával és gazdaságtalanságukkal indokolva a döntést -, ám az elnöki flotta gépei még továbbra is ezekből a modellekből állnak.

A gépet egyébként annak idején a Boeing 747-es vetélytársának szánták, ez volt az oroszok első széles törzsű távolsági utasszállítója. Megbízható, egyszerű és biztonságos a pilótái szerint, első repülése (1993) óta egyetlen egy sem zuhant le közülük. A Boeingekkel és az Airbusokkal azonban nem bírta az üzleti versenyt, ezért a gyártását 2009-ben felfüggesztették és az utasszállításból kivonták meglevő példányait. Eközben azonban az ország vezetőinek rendelkezésére álló nyolc darabos elnöki flottában továbbra is helyet kaptak ezek a modellek, sőt, ez év végén két további géppel bővül a flotta, ami reklámnak sem jöhet rosszul a tömeggyártás újrakezdéséhez, hiszen ha az oroszok Putyin elnök életét is rá merik bízni...