A külföldi befektetéseket intéző lengyel ügynökség (PAIZ) nem hivatalos tájékoztatása szerint jó esély van rá, hogy a Krakkóhoz tartozó Nowa Hutában, az ország legnagyobb - jelenleg a szintén indiai ArcelorMittal tulajdonában levő - acélműve területén épülhet fel a Tata Motorshoz tartozó Jaguar Land Rover (JLR) autógyártó üzeme. (Fotó: jaguarlandrover.com)

A lengyel lap nem említi Magyarországot

A Gazeta Wyborcza beszámolója szerint az indiai vállalat Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában méri fel a terepet, és még távol áll a döntéstől, azonban Varsó bízik sikerében a helyben levő szakképzett munkaerő és alapanyaggyártás miatt. Az ArcelorMittalnak is érdeke, hogy ott hozzák létre az új gyárat, mert a telkén belül hatalmas kihasználatlan terület van, amit nem tud hasznosítani, de adóznia kell utána. Kétségessé tesz azonban egy ilyen megállapodást, hogy a Tata a konkurense.

Az új autógyár akár 5000 új munkahelyet jelenthet, ami különösen fontos a térség számára, elsősorban mert az acélmű jövője kérdésesnek látszik.

Hátránya a helyszínnek az infrastruktúra hiányossága: nem épült még meg az S7-es gyorsforgalmi út (csak 2022-re tervezik befejezését) és a várost elkerülő körgyűrű szükséges szakasza, így hiányzik az összeköttetés az északi autósztrádával.

A brit lap meg nem említi Lengyelországot

Egészen más kép rajzolódik ki egy brit tudósításból. A Birmingham Post eközben az ügyhöz közel álló forrásokra hivatkozva arról írt, hogy a Jaguar Land Rover inkább Törökországot vagy Ausztriát preferálhatja, vagyis inkább ott terjeszkedne Észak-Amerika vagy Nagy-Britannia helyett - igaz, az elmúlt években több ezer brit munkahelyet is létrehozott.

Abban, hogy az expanziós tervek fókuszába a kontinentális Európa került az is közrejátszhatott, hogy tavaly ősszel béremeléssel került pont a cég és a szakszervezetek között sztrájkfenyegetésekkel is tarkított bértárgyalások végére, még drágábbá téve a brit munkaerőt. Mindenesetre a lap forrása szerint egyelőre nem született döntés a beruházás helyszínéről, ehhez még hetekre van szükség. Az azonban bizonyosnak látszik, hogy első körben Európa esélyesebb, mint Amerika, potenciálisan Ausztria és Törökország jöhet szóba. A nagy-britanniai költségek ugyanis nagyon magasak, így egy sokkal olcsóbb országot választana a cég, illetve olyan helyszínt, ahol nem olyan erős a szakszervezet.

A Jaguar Land Rover megduplázta termelését azóta, hogy 2009-ben a Tata tulajdonába került: 2014-ben globálisan 462,7 ezer autót adott el, a további növekedési terveket pedig az új modellek és a munkahelyteremtési programok fémjelzik.

A korábbi értesülések szerint Georgia állam kormányzója egy lehetséges gyárépítésről tárgyalt a cég képviselőivel, más találgatások pedig egy dél-karolinai, évi 200 ezer darabos kapacitású üzemről szóltak.

A JLR szóvivője is hasonló értelemben nyilatkozott: a jövőbeli termelési helyszínek kapcsán még nem született döntés, folytatjuk a termelés jövőbeli növelésének lehetőségeinek kiértékelését. Hozzátette: a járművek nemzetközi gyártása új piacok és új vevők elérését teszi lehetővé.