A Vedomosztyi című orosz napilap internetes változata pénteken ismertette Alekszandr Jakovenkónak az orosz nagykövetség honlapján elhelyezett magyarázatát. A misszióvezető közölte, hogy nem érti Nagy-Britannia aggodalmát, mivel az orosz légierő két TU-95-ös típusú hadászati vadászbombázója rendszeres őrjáratot teljesített az Atlanti-óceán felett, szigorúan betartva a nemzetközi szabályokat.

A Forbes című amerikai lap orosz nyelvű internetes változata szerint a két orosz bombázót a La Manche csatorna mentén, a brit partok közelében, Bournemouth várostól délre fedezték fel szerdán. Az eset miatt riasztották a brit légierő Typhoon típusú elfogó vadászgépeit, amelyek a brit határ vonaláig kísérték a két vadászbombázót. Mint Igor Klimov, az orosz légierő 9sajtószóvivője a RIA Novosztyi orosz hírügynökség jelentése szerint közölte, az orosz katonai légierő szóban forgó gépei csütörtökön sikeresen befejezték 1 órás átrepülésüket a Barents-tenger, a Norvég-tenger és az Atlanti-óceán vizei felett.

London aggodalmát fejtette ki amiatt, hogy az orosz katonai repülőgépek megzavarták a brit szigetek polgári légi közlekedését. A bombázók miatt ugyanis polgári repülők útvonalát kellett megváltoztatni.

Egy név nélkül nyilatkozó brit kormányzati forrás nagyon veszélyesnek minősítette az incidenst. Azt mondta, hogy az orosz bombázók transzponderek, vagyis automata válaszjeladókat kikapcsolva repültek, így a polgári radarral nem vették észre őket. Szerinte az orosz katonai légierőnél stratégiát váltottak, mert korábban a gépeik Skóciához közel repültek, s nem ereszkedtek ennyire délre.

A Vedomosztyi emlékeztetett arra, hogy tavaly év végén az Európa Bizottság utasítást adott az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségnek (EASA), hogy vizsgálja ki azokat az eseteket, amikor transzponderek nélkül közlekedő katonai repülőgépek veszélyesen megközelítettek polgári gépeket. Több európai uniós ország tájékoztatta az EASA-t ilyen esetekről, amikor a tagállamokkal határos tengerek fölött repültek orosz katonai repülőgépek, de nem lehetett velük kapcsolatot létesíteni.

Tavaly a NATO több mint 100 esetet rögzített, amikor orosz katonai gépeket észleltek, háromszor többet, mint 2013-ban. A múlt év decemberében a svéd hatóságok közölték, hogy egy orosz katonai repülőgép majdnem összeütközött egy polgári repülővel nemzetközi légtérben, Svédország déli határai felett.