Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

BMW-t a népnek? - teszi fel a kérdés a CNBC arra utalva, hogy a közös európai valuta gyengülésének köszönhetően a dollárban vásárló amerikai vevőknek kevesebbe kerülhetnek az Európából importált autók, mint korábban. Az európai autógyártók, ezen belül elsősorban az exportáló cégek szépen kereshetnek a gyenge eurón, hiszen külföldi valutában keletkező profitjuk nagyobb lehet a korábbinál, miután átszámolják euróra.

A legnagyobb európai autóexportőrök a német luxusautó-márkák - a BMW mellett a Mercedes és az Audi - gyártói. Különösen kedvező számukra, hogy az Egyesült Államok a legnagyobb exportpiacuk - fejtegetik a Moody's elemzői, akik áttekintették, mely ágazatok nyernek, illetve veszítenek a közös európai valuta gyengélkedésén.

Nyertesek

Az előbbi csoportba kerültek az autógyártókon kívül a vegyipari és az idegenforgalmi vállalatok. Ez a három ágazat az euró gyengülésének legnagyobb nyertese. A recept egyszerű: azoknak a cégeknek jó, amelyeknek Európában keletkeznek a költségei és a világpiacon a bevételei.

A szektorokat látva nem meglepő, hogy a Moody's a német gazdaságot látja a gyenge euró legnagyobb nyertesének. Példaként hozzák a K&S-t és a Lanxesst, amelyek termékei, az agrárvegyszerek és a szintetikus gumi tipikus amerikai exportcikkek.

Összességében a gyengébb euró javítja az európai exportágazatok versenyképességét, ami jó a gazdaságnak, ugyanis a kivitelből származik az európai GDP negyede. Ezzel egyidejűleg persze növekednek az importárak is, s ezzel drágulnak a külföldről bevitt termékek - állapítja meg a nyilvánvalót a Moody's közleménye.

Vesztesek

Ezek eredőjeként a nem élelmiszereket áruló kereskedelemre kissé negatív hatása lesz a gyenge árfolyamnak, míg a légitársaságok kifejezetten rosszul járnak. Az utóbbiak akár nyerhetnének is az ügyön, hiszen az olcsóbbá váló európai valuta élénkíti az idegenforgalmat, ám a külföldieket nem az európai légitársaságok fogják ideszállítani. Eközben az európaiak külföldi utazásai a megdrágulnak, s emiatt kevesebben ülhetnek repülőgépre. A gyengülő valuta ellensúlyozza az üzemanyagár-zuhanás kedvező hatását is, így a költségcsökkenést sem tudják kellően kihasználni a kontinens légitársaságai.

Az euró az év eleje óta 12,5 százalékkal, 0,73 fontra gyengült a brit valutával, és 19 százalékkal, 1,11 dollárra az amerikai valutával szemben. A Moody's rontotta a közös európai valuta teljesítményére adott előrejelzését is. Eszerint az euró/dollár árfolyam az 1,10-es szinten maradhat 2015-ben, majd 1,13-ra mehet fel 2016-ban. A hitelminősítő nem vár jelentős erősödést 2017 előtt.