A kiskereskedelemben mind inkább hangsúlyos lesz a vásárlási élmény, amelyet a szereplők rendszerint online-, és mobilos megoldásokkal igyekeznek fokozni. A Tesco ugyanakkor felismerte, hogy az áruházi bevásárlás gördülékenysége kiemelt kényelmi szempont lehet. A felhőtlen vásárlást akadályozhatja, ha a vevő az árakkal matekozik és kényszerű tétovázása miatt a folyamatban "megakad", de a pénztár előtti, majd utáni oda- visszapakolás is bonyodalmas, fárasztó lehet. Ezeket hivatott kiküszöbölni a játékos Scan&Go áruházi rendszer.

A szolgáltatás immár három éve komoly sikerrel fut a Tesco számos nagy-britanniai áruházában és a vállalat most időszerűnek érezte, hogy újítását az árérzékenyebb kelet-közép-európai fogyasztók részére is elérhetővé tegye. A régióban elsőként a budaörsi hipermarketben tapasztalhatják meg a vevők, hogyan lehet egyszerre gyorsan és megfontoltan vásárolni ezzel az eljárással. Az áruházban már 100 szkenner várja a Tesco Clubcard hűségkártyával rendelkezőket, akik a rendszerhez hozzáférhetnek.

Sokféle lehetőség, felhasználóbarát kivitel

A Scan&Go alapja egy kis kézi készülék, amelyet rögtön az áruház bejáratánál helyeztek el, élesíteni pedig a Clubcard vonalkódjának beolvasásával lehet. A szkenner rendkívül egyszerűen kezelhető, a tanulási folyamatot használati útmutató brosúrák is segítik.

A készülék lézersugarával a kiválasztott termék csomagolásán lévő vonalkódra kell célozni, majd a fő gomb megnyomásával a vásárlók saját maguk szkennelik be az árat. Ezután az áru a rendszer virtuális kosárába kerül, ezzel együtt rögtön saját bevásárlótáskánkba is tehetjük, a pénztárnál pedig már nem lesz szükség kipakolásra.

A szkenner jól olvasható képernyőjén az aktuális számlaérték és a várható költés folyamatosan és pontosan nyomon követhető. Részletes bontásban láthatja a vevő, mit vásárolt: a képernyő a termékeket egymás alá sorolva névvel és árral jegyzeteli, így a tételek között böngészve gyorsan dönteni lehet arról, hogy mi fér még bele a keretbe, illetve mi az, amit esetleg inkább a polcon hagyna. A készülék emellett a kosárba rakott portékák összáráról is folyamatosan tájékoztat és szintén jelzi a különböző akciók révén megtakarított összeget is. Ha egy termékből nem csak egy darabot akarunk venni, a készülékkel akár többszörözhetjük is a vételt, s ha meggondolnánk magunkat, lehetőség van a sztornózására is.

 

Forrás: Tesco

További kényelmi funkció, hogy a bevásárlókocsik fogantyújára külön szkenner-tartó is került, így nem szükséges végig kézben hurcolni az eszközt. Végezetül, az önkiszolgáló kasszákhoz érve már csak annyi dolgunk marad, hogy szkennerünket rávillantsuk a beolvasóra, s máris fizethetünk - természetesen a megszokott fizetőeszközökkel. Mindamellett lehetőség van a hagyományos pénztáraknál is - hasonló mód - kiegyenlíteni a számlát.

Előny a családoknál - Senki sem szorul ki

A Tesco tapasztalatai szerint a Scan&Go a 40 év feletti családos fogyasztóknál örvend a legnagyobb népszerűségnek - nem csak a nagyobb költések miatt, hanem azért is, mert az eszköz a gyermekek számára szórakoztató lehet. Miközben a kicsik kasszásnak, vagy árufeltöltőnek érezhetik magukat, a szülőknek is aktívan segíthetnek a vásárlásban. Az eszköz tudatosságra is nevelhet, miközben segíthet feloldani azt a régi szülői problémát, amikor a gyermek akkor is ragaszkodik a kiszemelt áruhoz, ha az már nem férne bele a büdzsébe.

A felmérések alapján Scan&Go felhasználói az átlagosnál nagyobb értékben vásárolnak, Nagy-Britanniában például egyes üzletekben átlagosan 15-20 százalékos forgalomnövekedést mértek a bevezetést követő hónapokban. Ez tükrözi, hogy a legszükségesebb termékek beszerzése könnyebbé válik, így több lehetőség marad "játszva" vásárolni.

A Scan&Go ugyanakkor nem alkalmas arra, hogy a pénztárosok munkáját végleg kiváltsa, miközben működtetéséhez, karbantartásához saját asszisztens - személyzet szükséges. Ezáltal új munkahelyek létrejöttét is támogatja.

(A cikk megjelenését a Tesco támogatta.)