Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Alig két hete terjesztette a parlament elé a nemzeti fejlesztési miniszter a közúti közlekedésről szóló törvény módosítását, amelyben többek között definiálnák az új gyorsutak fogalmát, de az is kiderül a javaslatból, hogy átalakulnak az autók vizsgáztatásának szabályai. Alig két hét alatt azonban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), illetve a kormány újraírta a javaslatot és olyan dolgok is bekerülhetnek a törvénybe, amit a kormányzati előterjesztés eredetileg nem is érintett.

Tovább puhítja a kormány a reklámtáblák út menti elhelyezésére vonatkozó szabályokat. Az országgyűlés gazdasági bizottsága által benyújtott - kormányzati módosító - indítvány az eddigi gyakorlati tiltás helyett megengedné az utak mentén a "tájékozódást segítő jelzést megjelenítő reklámcélú eszközök" elhelyezését. A bonyolult elnevezés teljesen új kategória, amely sem közlekedési tábla, sem reklámtábla, hanem valahol a kettő között van.

Nem derül ki, miért kellett a módosítás

A definíció szerint az új, kvázi reklámtábla olyan szolgáltatást, kulturális és idegenforgalmi tevékenység helyét megjelölő jelzés, amely segíti annak megtalálását. A tábla tartalmazhat reklámszöveget is. Vagyis konkrét fogyasztási terméket nem lehet reklámozni, de kocsmát, múzeumot szállodát, fürdőt már igen. A törvényjavaslat indoklásából nem derül ki, hogy mi szükség van az újabb módosításra, mivel a javaslat nem is került be a kormány eredeti javaslatába, nem is készült hatástanulmány, érdemi indoklás, hisz papíron az újabb javaslat a gazdasági bizottság képviselőinek kollektív bölcsességéből született, ami "köztudottan" kiváltja a hatástanulmányokat.

Az egész reklámtábla-mizéria nélkülözte a hatástanulmányokat, annak ellenére, hogy a kormány a teljes engedélyezéstől a teljes tiltásig a reklámtáblák baleset-veszélyességére hivatkozva jutott el. (Ezt ugyan soha nem sikerült bizonyítani - mármint az összefüggést a reklámtáblák és a balesetek gyakorisága között -, ennek ellenére az Orbán-kormány második ciklusában eltűntek a villanyoszlopról a hirdetőtáblák.) A szabályozás az utóbbi hónapokban engedékenyebb lett, ami feltehetően még véletlenül sem függ össze az utcai reklámtábla-piacon végbement változásokkal.

Fizetni, vagy nem fizetni?

A most kitalált új szabályok szerint az új típusú reklámtáblákat a már meglevő (villany, telefon stb.) oszlopokra lehet felhelyezni az oszlop tulajdonosának engedélyével. Ugyanakkor az oszlop alatti föld tulajdonosa tűrni köteles a reklámok kihelyezését. A javaslat szerint míg a közönséges reklámtábla kihelyezése akár balesetveszélyes is lehet, addig az új típusú "tájékozódást segítő jelzést megjelenítő reklámcélú eszközök", mivel a közlekedési cél elérést segítik, már nem. A beterjesztő szerint ugyanis ez már a közterület "rendeltetésszerű használatának" minősül. Mivel a használat rendeltetésszerű, így közterület-használati díjat sem kell fizetni - igaz a közútkezelőnek fizetni kell elhelyezési díjat, amelynek mértékét a kormány majd később határozza meg.