A Brent típusú olaj ára, amely a legnagyobb részben határozza meg a hazai benzinkutak totemoszlopain szereplő számokat, már több mint egy éve lépte át a lélektani 100 dolláros árat, de 2014-ben járt 110 dollár felett is. Ehhez képest idén többször 45 dollárnál is kevesebbért kereskedtek vele. Ez azt jelenti, hogy ára jelenleg a tavalyi csúcs mintegy 40 százalékán áll. Eközben az üzemanyag ára 78-80 százalékára csökkent, vagyis ezt a két (illetve üzemanyagok szerinti bontást nézve három) tételt nézve nagyra nyílt az olló a nyersanyag és a végtermék ára között.

A nagyobb képért kattintson!

Ez első ránézésre nem meglepő, hiszen tudjuk, hogy mind a benzin, mind pedig a gázolaj árának jelentős részét a jövedéki adó viszi el, amely fix. A benzin esetében ez 120 forint, amely tavaly év elején még a teljes ár 28-30 százalékát tette ki, idén novemberben már 36 százalékát. A dízel esetében a 110,35 forint a korábbi 25-26 százalékos részarányról emelkedett mostanra mintegy 32-re. Ha ehhez még az áfát is hozzáadjuk, akkor kiderül, hogy jelenleg a benzin és a gázolaj árának 57-58 százalékát az államkasszába fizetjük be. Többek között emiatt áll fenn az a helyzet, hogy ha valamilyen csoda folytán az olajat ingyen osztogatnák és a kereskedelmi láncban résztvevők is jótékonysági alapon osztanák az üzemanyagot, akkor is ki kellene fizetnünk a jövedéki adót és az arra rakódó áfát.

Ez ugyanakkor csak az érem egyik oldala, hiszen az üzemanyag árában még ott vannak az különböző árrések, amelyek közül hivatalosan csak egyet ismerünk. Nagyon leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy az árban az adók és a nyersanyag-beszerzés levonása után megkapjuk azt a részt, amelyen a finomítónak, a nagykereskedőnek és a kiskereskedőnek osztoznia kell. Ez az összeg láthatóan emelkedett ugyan 2014 elejétől számítva, azonban ennek mértéke közel sem akkora, mint arra az olajár-csökkenésből elsőre gondolnánk.

A leegyszerűsített számításunk alapján ugyanis a benzin esetében ez a szám a 2014 első félévi 50 forintról az elmúlt hónapokban 71-re nőtt, a gázolaj esetében pedig 68-ról 78 forintra. Vagyis ez a teljes összegre vetítve igen csekély összeg marad a Molnál, illetve a kiskereskedőknél.

A nagyobb méretért kattintson a képre!

Drucker György, az energiainfo.hu vezető elemzője a Napi.hu-nak azzal árnyalta a képet, hogy ez az összeg még nagyobb is lehet, hiszen a finomítók nem a tőzsdei áron, hanem annál 8-10 százalékkal olcsóbban szerzik be a nyersanyagot. A Mol finomítói árrése, amelyet a cég minden hónapban közzé tesz, emelkedett az elmúlt egy évben. 2014 elején még a hordónkénti 3-4 dollár körüli szintről idén augusztusra 9,4 dollárra emelkedett, majd ősszel 6,5, illetve 4,7 dollárra szelídült (Mol+Slovnaft).

Az elmúlt évek tehát azt mutatják, hogy bár a feldolgozók és a kereskedők is növelték árrésüket (amely teljesen érhető piaci magatartás), az üzemanyag árának további csökkenését inkább a magas adók gátolják.