Meeeeeennyiiiiiii?????
Harminc!!!!
Mi harminc??????
Hát mé’? Mi mennyi????
Ugye ismerős mindenkinek ez a régi viccecske? Ez jutott eszembe a mostani témával kapcsolatban. Nagyjából ilyen bizonytalanságot és zavart érzek az erőtérben legtöbbször, ha egy cégben a statisztikai – mérési rendszerről kezdünk el beszélgetni.
A statisztikákról mindig is valamiféle felesleges, bürokratikus, időrabló, vagy éppen ködös és bonyolult dolog jut az emberek eszébe. Például a KSH (Központi Statisztikai Hivatal) szolgáltat adatokat. Aminek a hitelességében általában az a politikai oldal kételkedik, akire nézve negatív eredményeket mutat. Olyan ritkán van, hogy mind a két tábor elismerje az adott adat pontosságát.
Aztán már ilyet is hallottam olyan embertől, aki vakon csak a saját elképzeléseiben hisz, semmi másnak. Attól függetlenül, hogy mit mutatnak a dolgok:
„NE ZAVARJ ÖSSZE A TÉNYEKKEL! MEGVAN A SAJÁT MAGAM KIALAKULT VÉLEMÉNYE!”
Ez az ember még azt sem hiszi el, amit a saját szemével lát!!!
Szóval csak röviden: Öntsünk tiszta vizet a pohárba!
Mit értsünk céges statisztikai-mérési rendszer alatt és miért kell ezekkel foglalkozni egy vezetőnek?
Azzal kezdem, hogy mi NEM a statisztika! Ez NEM egy olyan kimutatás, ami attól függően változik, hogy milyen célból és kinek készíti a cég. Mert ha más statisztikai kimutatásokat állítunk össze ugyanazon dolgokról egy banki hitel vagy pályázati támogatás megszerzéséhez, mást a NAV-nak, ha adót akarunk spórolni és megint mást, ha egy multicégnek vagyunk a képviselői és feléjük kell elszámolni, akkor azt nevezhetjük „célirányos kreatív kozmetikázásnak”, de céges statisztikáknak nem, az biztos!
(Mert erről meg Churchill jut eszembe. Állítólag tőle származik a sokat idézett mondás: ”Csak azoknak a statisztikáknak hiszek, amelyeket én hamisítottam.”)
Szóval a céges statisztikák alatt én egy olyan kidolgozott adatszolgáltató rendszert értek, amely nagyon precízen mutatja a cég összes területének az elért eredményeit, változásait, javuló, stagnáló vagy romló állapotait.
Ez egy vállalkozásirányításban használatos vezetői eszköz!
Olyan, mint repülőgépen a műszerfal! Ha Te egy profi pilóta lennél, akkor ezekből az adatokból hibátlanul elvezetnéd a gépet egy biztonságos légikikötőbe. Még úgy is, hogy nem látsz kint semmit a vaksötétben és a szakadó esőben. Mert a műszerfalon minden szükséges adatot pontosan látsz!
Vagy olyan, mint egy teljes körű kórházi kivizsgálás után egymás mellé téve az összes pontosan elvégzett diagnosztikai eredmény: EKG görbe, vérkép, laboreredmény, vérnyomás, stb., stb… Ezeket végig nézve és elemezve, egymással összevetve még akkor is megfelelő diagnózist állítanál fel orvosként, ha nem látod a beteget. Persze ha igazán értesz a szakmádhoz.
Na, kb. pont ilyen a céges statisztikai rendszer! Úgy készítjük el, hogy:
- logikai sorrendben, területről területre végigpásztázzuk a céget,
- meghatározzuk, hogy melyik területen mivel tudjuk mérni a kívánt eredményeket,
- meghatározzuk, hogy ezeket az adatokat ki, honnan, milyen gyakran gyűjtse össze,
- és nem csak egy Excel táblába, hanem grafikonra is rajzoljuk ezeket az adatokat,
- majd hetente, havonta figyeljük és elemezzük a változásokat, trendeket és ezek alapján meghatározzuk a szükséges tennivalókat.
Lehet, hogy elmondva egyszerűnek tűnik, de azért ezen kell dolgozni, mire beáll az egész. De onnantól kezdve megvan a cég vezetőségének a saját „repülőgép műszerfala”, ahonnan minden szükséges információ rendelkezésre áll a jó döntésekhez.
Jó néhány ilyen rendszert dolgoztunk már ki partnereinkkel közös munkában. És mindig izgalmas látni, ahogy elkezd „láthatóvá”, mérhetővé válni a cég valós működése. És jó látni, ahogy a vezetők egyre tudatosabban használják ezt a vezetői eszközt! Mert ez is tanulható!
Innentől kezdve nem játszik a „NE ZAVARJ ÖSSZE A TÉNYEKKEL! MEGVAN A SAJÁT MAGAM KIALAKULT VÉLEMÉNYE!” állásfoglalás.
Mert a statisztikákon alapuló cégmenedzselés nem vélemények alapján működik!
Szóval dolgozzátok ki a saját céges statisztikai-mérési rendszereteket és vezessétek biztos kézzel a vállalkozást!
__________________________________________________________________________________________
Ha érdekelnének ezzel kapcsolatban további adatok és az, hogyan lehet kiszúrni, hol folyik el a cégben az idő, a pénz és az energia, akkor NÉZD MEG EZT!