Alkatrészvilág

30 érdekes tény az autókról és az alkatrészekről

2017. január 30. 15:21 - Cromax Autó

52543642_l.jpg

 

·         Gondoltad volna, hogy a ma vezetett autód kiváló forrása lesz a holnap megvásárolt alkatrészeknek? Hiszen a gépjárművek 80 százalékát újrahasznosítják.

·         Tudtad, hogy több mint 1 milliárd autó van napjainkban forgalomban, és cirka 165 ezer újat gyártanak minden egyes nap?

Nos, és ez még csak a kezdet!

Menjünk szép sorban:

1. A napi 165 ezer autó legyártása azt jelenti, hogy évente 60 millió személygépjármű gurul le a futószalagról. A 165 ezerből viszont csak 14 Ferrari.

2. Egy autóban átlagosan 30 ezer alkatrész van, és ide tartoznak az egészen apró dolgok (csavarok például). Nem csoda, hogy az összeszereléshez már gépeket használunk.

3. Minden évben körülbelül 25 millió tonna anyagot hasznosítanak újra a leselejtezett autókból. Ez azt is jelenti, hogy a gépjárművek a legtöbbször újrahasznosított termékek, mások nem is igazán tudnak versenyezni vele. Csak az Egyesült Államokban 25 milliárd dolláros éves forgalmat generál ez az iparág, és az a 16. legnagyobb szegmens a "bátrak hazájában".

4. Az Egyesült Államokban évi cirka 12 millió, Európában mintegy 8 millió autó elemét használják fel ismét. Észak-Amerikában az újrahasznosítás 13 millió új autónak biztosít megfelelő minőségű alkatrészeket.

5. A jelenlegi autóalkatrész-újrahasznosító piac 75 éves múlttal rendelkezik, tehát a benne dolgozó srácok nem ma kezdték.

17. Az autók újrahasznosításakor biztonságosan eltávolított olaj és üzemanyag mennyisége világszerte akkora, hogy az 8 Exxon Valdez-katasztrófát is kitenne. Az újrahasznosítással amúgy 85 millió hordónyi olaj használatát spórolják meg.

18. Minden évben 14 millió újrahasznosított fém érkezik a roncstelepekről. Egy átlagos autó 25 százaléka újrahasznosított fémből készül. Az akkumulátoroknál 98-99, az alumínium esetében pedig majdnem 90 százalék ez az arány. Sőt, lehetőség van a használt autógumik ismételt feldolgozására is.

6. Az autórádiót annak feltalálása után több amerikai államban betiltották, mert az a hatóságok szerint elvonta a sofőrök figyelmét a vezetéstől.

7. A tempomat feltalálója, Ralph Teetor (1890-1982) vak volt, mégis rengeteg találmány fűződik a nevéhez. Ő volt az elnöke amúgy a The Perfect Circle Co. nevű autóalkatrész-gyártónak is. A feltaláló 5 éves korában vakult meg, de felnőttként sosem akart beszélni fogyatékosságáról.

A tempomat mellett sok más dologgal is foglalkozott, így a gépesített fűnyíró, különböző zárrendszerek és a horgászbotok tartóinak is megújítása is érdekelte. Nevéhez egy díj is köthető (Ralph R. Teetor Educational Award, 1963-tól)

8. A nők több autót vesznek, mint a férfiak, és a Cooper Tires pár éves statisztikája szerint 60-40 százalék a megoszlás. Plusz érdekesség, hogy a hölgyek 2013-ban csak az Egyesült Államokban mintegy 300 milliárd dollárt hagytak az autószervizekben. Alkatrész-vásárláskor a férfiak azok, akik inkább az árra helyezik a nagyobb hangsúlyt, míg a nők a biztonságra és az értékre.

9. Egy átlagos ember egész élete során összesen 2 hetet várakozik a piros lámpák előtt. Amennyiben te is azok közé tartozol, akik ez alatt az idő alatt végig a kuplungpedálra tapadtok - lenyomjátok azt -, akkor egy jó tanács: ne tegyétek! Feltéve, ha nem akartok sűrűn a szervizbe járni a kuplung cseréje miatt.

Csak plusz adalékként:

·         egy átlagos amerikai 38 órát tölt dugóban egyetlen év alatt

·         az autók életének 95 százalékát a parkolás vagy a várakozás teszi ki.

10. A Toyota Corollából adtak el a legtöbbet a világon, hiszen 1966 óta 40 millió darab kelt el. A gyártás/forgalmazás/értékesítés háromszög olyan gyors volt, hogy a Toyota nem is tudja, hogy pontosan melyik autója volt a negyvenmilliomodik. A 20 éve értékesített Toyoták 80 százaléka amúgy még az utakon van, vagyis a kocsikat kiváló alkatrészekből szerelték össze, és az utánpótlás is minőségi.

11. Az első biztonsági övet már korábban felfedezték, de az ötvenes-hatvanas években az még csak választható opció volt (például a Fordnál). Az első törvényt az alkalmazásával kapcsolatban 1970-ben hozták létre Ausztráliában, de világszerte igazán csak az 1980-as években lett kötelező a használata.

Az első hárompontos biztonsági övet amúgy a Volvónál találták fel, de a svéd gyártó mindenki számára elérhetővé tette a szabadalmat, így azt a többi autómárka ingyen használhatta fel. A statisztika szerint a találmány minden 6. percben megmenti egy ember életét.

12. Statisztikák szerint a légzsák átlagosan minden 23 esetből 22-szer életet ment, egyszer pedig életet vesz el.

13. Türkmenisztánban 120 liter benzint kapnak az állampolgárok havonta. Magyarországon 2015-ben 1,25 milliárd liter benzint fogyasztottunk el. Ha ezt leosztjuk az összes magyarországi lakosra, akkor az évi 125-130 litert jelent.

14. Oroszországban törvénybe ütközik koszos gépjárművel autózni az utakon.

15. A Nissan 1949-ben létrehozott egy elektromos autót, ami már akkor 200 kilométert tudott megtenni egyetlen feltöltéssel.

16. Németországban megépítettek egy autót, amit a vezető képes a gondolataival irányítani.

19. Az új autók illatát 50 illóanyag keveréke adja.

20. A Brazíliában eladott új autók 92 százaléka etanollal megy, amit cukorból állítanak elő a gyártók.

21. A Rolls-Royce által gyártott autók 75 százaléka még mindig forgalomban van. Gratulálunk!

22. Az esély arra, hogy valaki autóbalesetben hal meg, 5000:1-hez. Az Egyesült Államokban az autóbaleset az első számú halálok a 35 évesnél fiatalabbak között.

Az autóbalesetek világszerte 1,25 millió ember halálát okozzák. Ez amúgy nagyobb szám, mint amennyit a maláriának tulajdonítunk. Sérülést amúgy 50 millióan szenvednek el a közút balesetek miatt.

23. Az autóbalesetek 40 százalékában a vezetők nem használták (vagy nem tudták már használni) a féket.

24. Szerinted mennyit kocsikáztak azzal az autóval, amiben a legtöbb kilométer volt? A rekord 4586630 kilométer, vagyis 2850000 mérföld.

25. Sok új autó annyira csendes, hogy a gyártók hangszórót építenek be, amik hamis motorhangot generálnak.

26. A 20. század elején az autókat zöld megoldásnak tekintették, mivel a kocsikhoz használt lovak által generál környezetszennyezés sokkal súlyosabb problémának tűnt. Ha a mostani népességhez rendelnénk hozzá 1-1 lovat, valószínűleg ugyanolyan rossz lenne a helyzet.

27. Az Egyesült Államokban átlagosan évi 8876 dollárba (2,5 millió forintba) kerül egy autó fenntartása

28. 2012-ben Nevada lett az első állam, amely engedélyezte az önvezető autók forgalomba állítását.

29. A grillezés rajongóinak figyelmébe: el tudnál készíteni egy ünnepi fogást, ha azt nyersen a motortérbe tennéd, és elég ideig furikáznál össze-vissza. Kérdés, hogy meg akarnád-e ezt csinálni, vagy hogy csinált-e már hasonlót a Jackass?

30. A szakaszos ablaktörlő feltalálója, Robert Kearns (1927-2005) sikertelenül próbálta eladni találmányát az autógyártóknak (a Nagy Hármasnak, vagyis a General Motorsnak, a Fordnak és a Chryslernek). Amikor azt mégis felhasználták 1969-ben, akkor Kearns beperelte őket, és nyert.

 

1 komment

A legjobb módszer, amivel tönkreteheted a kuplung kinyomócsapágyat!

2016. november 15. 15:12 - Cromax Autó

42161341_l.jpg

Nem szeretnél súlyos tízezreket fizetni olyan javításokért, amelyeket normál esetben elkerülhetnél?

Mi sem, de hát ki az, aki nevetve perkál a szervizben azokért a dolgokért, amiket egy kis odafigyeléssel elodázhat, mondjuk 1-2 (vagy akár több) évvel. Olyan ez, mint amikor vigyázol a legjobb öltönyödre, hiszen nem szeretnéd azt évente cserélni.

A kuplung kinyomócsapágy azok közé az alkatrészek közé tartozik, amik viszonylag gyakran elromlanak, de ezért legtöbbször nem is a gyártót kell okolnunk, hanem a hibás vezetési szokásainkat.

Képzeld magad elé a következő helyzetet:

Ha 10 évig birtokolsz egy autót, akkor lehet, hogy csak kétszer kellene cserélned ezt az alkatrészt. Még szerencsésebb esetben egyszer, vagy még ennyiszer sem (ez azért függ a megtett távolságtól is).

Ezzel szemben elég csak egy jellegtelennek tűnő, mégis helytelen vezetési stílus, és a szám akár meg is feleződhet. Vagy még rosszabb, a csapágy harmadannyit sem bír el, mint amennyire normál esetben képes lenne.

Mielőtt lerántanánk a leplet a hibáról, amit sokan közülünk elkövetnek, nézzük, mit is csinál autódban a kuplung kinyomócsapágy.

Keményen dolgozik!”

Igen, mégpedig piszkosul keményen. Ezért is olyan szomorú, ha te nem akarod megbecsülni a munkáját.

A kinyomócsapágy a kuplungszerkezet egyik fontos alkatrésze, és feladata, hogy

a kuplungpedál benyomásakor eltávolítsa a tárcsát a lendkeréktől,

a kuplungpedál felengedésekor pedig közelítse azokat.

A csapágy emellett a kuplungtárcsát is mozgatja annak forgása közben. Segítségével oldható és zárható kapcsolat jön létre a motor és a tengelykapcsoló között. Az alkatrész és a kuplungpedál között ma már általában egy hidraulikus rendszer közvetít, de előfordul még bowdenes megoldás is.

A csapágy amúgy egy rendkívül nagy teherbírású alkatrész, de szüksége is van arra, hogy állja a strapát, hiszen a kuplungpedál minden lenyomásakor (sebességváltáskor) nagy nyomatéknak van kitéve.

Nem véletlen, hogy a tengelykapcsoló rendszerének második leggyakrabban elromló alkatrészéről beszélünk. Valamennyi lenyomás nyomot hagy ugyanis rajta, vagyis a kuplungpedál minden egyes használatával kopik, és ezek a sérülések idővel hozzájárulnak a csapágy teljes amortizációjához.

Vagyis jöhet a csere. A kérdés, hogy mikor? Nos, rajtad múlik, hogy a lehető legkésőbb. De mindjárt rátérünk erre is.

Mik a jelei a kinyomócsapágy meghibásodásának?

A mindennapos működés és a hibás vezetési szokások miatt a kinyomócsapágy tartóssága is veszélybe kerülhet. De vajon mik a tünetei ennek?

Lássuk:

A kuplungpedál lenyomása után zörgő, búgó hangot hallasz a motortérből.

A váltás nehezebb, sőt, zakatol az egész rendszer. Nem kellemes élmény, és még a kevésbé rutinos ember is érzi, hogy baj van.

Induláskor (amikor kiengeded a kuplungot, és gázt adsz) rángatni kezd az autó.

Fémes súrlódó hangot lehet hallani, amikor járó motornál benyomod a kuplungot. A furcsa hang csúsztatott kuplung esetén erősebb, teljesen kinyomott pedálnál viszont elhalkul.

A probléma olyan sajátos hanggal (és egyéb tünetekkel) jár, hogy nehéz felette elsiklani, és azt nehéz összetéveszteni bármi mással.

csapagy.jpg

Önmagában a kinyomócsapágy cseréje még nem egy vészes költség, de gyakori, hogy vele együtt más alkatrészek is cserére szorulnak a kuplungszerkezetben. És sajnos nem mindegy, hogy milyen modellhez keresünk ilyen alkatrészt. Az alkatrészpiacon általában a gyári kinyomócsapágy:

egy régebbi Opelhez (mondjuk Corsa B) pár ezer forint,

nincs baj akkor sem, ha egy francia modell, valamint Suzuki vagy Skoda a felújítandó autó,

de van, hogy több tízezerbe is kerülhet az alkatrész beszerzése. Az Opel Omega B esetében egy hidraulikus kinyomócsapágy bő 40 ezer, Opel H-Astránál 60 ezernél is több lehet a költség, bár pl. a Cromaxnál olcsóbb. Az 1998-2005 közötti Ford Focusnál: 45-50 ezer forint, a Cromaxnál azonban ez is jó áron található.

És akkor ott vannak az 1994-1998 között gyártott Ford Scorpiók: 140 ezernél is több ropogós magyar pénzegység.

Erre azért is lehet szükség, mert a szervizeknél nem feltétlenül oldható meg a régi kinyomócsapágyak ellenőrzése.

A helyzet fordítva is igaz: a tárcsa cseréjekor például nem árt, ha a régi kinyomócsapágyat is lecserélik.

Jöjjön a lényeg! A hiba, amit sokan elkövetnek

Fogadunk, hogy mindenkinek van legalább egy ismerőse, aki a jogosítványhoz szükséges gyakorlati oktatás után kis híján idegösszeomlást kapott az oktatója miatt.

Valószínűleg nincs annyi Xanax a világon, amit egyesek bevennék egy végigordibált óra után. Egy kicsivel labilisabb oktató pedig konkrétan dührohamot is kaphat, ha észreveszi, hogy a vezetésben még képzetlen tanuló várakozáskor lenyomva tartja a kuplungot.

Az autó szépen begurul a piros lámpához, az ember komfortosan lelassítja az autót, épp úgy, ahogy tanultuk a tanpályán (nem rángatva), és mintha csak egy versenypályán lennénk, rákészülünk az indulásra.

Lenyomod a kuplungot, egyesben a váltó, és szemed a lámpára mered.

Meg fogsz lepődni, de a szerencsés tanulókat ilyenkor jobbról éktelen ordítás téríti magához. A tárgy? Az, hogy enged ki azt a nyüves kuplungot!

Merthogy szép dolog a rajtkészültség, de ez nem a Hungaroring.

Miért feleznéd meg az élettartamot?

Mármint a kinyomócsapágyét? Ráadásul feleslegesen?

A rossz használatnak ugyanis egyenes következménye, hogy az amúgy nagy nyomatéknak kitett alkatrész élettartama megfeleződik (vagy rosszabb). Automata váltót használók most üljenek le egy kávéra, amíg a többiekkel megtárgyaljuk a dolgokat.

A legfontosabb szabály! Hosszabb várakozáskor üresbe kell tenni a váltót, és nem szabad tartósan lenyomva tartani a kuplungot. Ha mégis így teszel, akkor a kinyomócsapágy állandóan és hosszú időre megkapja a terhelést, és itt legtöbbször nem is a mennyiséggel van baj, hanem az időtartammal.

Képzelj egy 20-30 másodperces várakozást a piros lámpa előtt, miközben a kinyomócsapágynak maximum 1-2 másodpercig kellene dolgoznia. Ne feledd, amikor felengeded a kuplungot, akkor a kinyomócsapágyat érő terhelés is csökken.

Hasznos tanács még:

a kuplungot kis fordulaton csúsztassuk

a motort és a váltót csak közvetlenül megállás előtt függetlenítjük egymástól,

valamint lábunk vezetés közben ne érjen hozzá a kuplungpedálhoz. Ennek az az oka, hogy a kuplung így állandóan feszített állapotba kerül, ergo az élettartam ezzel is csökken.

Utóbbihoz: nem véletlenül van lábtartó az autókban, amin a gáz nyomásakor pihentetjük váltásban megfáradt bal lábunkat.

A megfelelő használattal megelőzhetjük azt, hogy a kinyomócsapágyat idő előtt kelljen cserélni, és hogy a kelleténél gyakrabban kelljen feleslegesen pénzt kiadni az alkatrész megvásárlására.

Amennyiben érzékeled a tüneteket, vagy rendellenességet tapasztalsz a tengelykapcsolónál, gondoskodj arról, hogy az autód mihamarabb eljusson a szervizbe. Minden késlekedés növeli az esélyét annak, hogy a baj nagyobb, a kiadás pedig még fájóbb lesz.

Elsőként a sorban? Figyelj, és légy udvarias!

A kuplungpedál benyomása várakozáskor kerülendő, de ez a tanács nem jelenti azt, hogy a pirosnál várakozva nem kell felkészülnünk a váltásra. Főleg, ha elsők vagyunk, és mögöttünk még tucatnyi sofőrkolléga vár arra, hogy átjusson velünk az adott zöldhullámon.

Csak halkan súgjuk meg, de készülünk egy frappáns kis autóvezetői etikai kódexszel, amiben benne lesz ez is:

Figyelj oda, és mindig légy koncentrált!

Nemcsak azért, mert ez megmentheti az életedet az úton, hanem azért is, mert ez a jófejség megalapozza mások kellemes napját. Ehhez pedig elég az, hogy ők is átjutnak a zöldön, és nem kell még súlyos perceket várakozniuk ott.

 

 

 

1 komment

Bedöglött az ablaktörlő?

2016. október 25. 12:32 - Cromax Autó

Opel Astra ablaktörlő házi barkács fotókkal

Vannak hibák, amik egy adott típus szinte minden példányánál előfordulnak, így van ez a 3 és 5 ajtós Astra F-ekkel is, jó eséllyel utoléri őket a ragályos kór: a hátsó ablaktörlő motorja alulmarad a tengelyén alattomosan csámcsogó korrózióval szemben. Ha egy ilyen autón a hátsó ablaktörlő lassan, akadozva kezd törölni, megáll félúton vagy egyszerűen el sem indul, bizony gyanakodhatunk, hogy mi sem úsztuk meg, bedöglött az ablaktörlő. Az új, eredeti Opel alkatrész ára az eget verdesi, elérhető árú utángyártott termék pedig nincs belőle a piacon, és ezen sajnos még a Cromax webáruháza sem tud segíteni. A bontott ablaktörlő motor a hiba gyakorisága miatt meglehetősen kockázatos választás és ugyanezen okból a még működő példányok sem garantálják a hosszútávú megoldást. A probléma lényege, hogy a motort az ablaktörlő karral egy meglehetősen hosszú házban viszonylag szorosan illesztett forgó tengely köti össze. A tervezők szándéka szerint ide ugyan nem juthatna be víz, de hát az élet ezúttal is felülírja a rajzasztalt. Természetesen a felfelé álló tengely mellett bejut a víz, amely aztán ha már ott van, nem is tétlenkedik. A rozsda kegyetlen foga ezúttal sem irgalmaz, addig rágcsál, míg előbb-utóbb bizony megszorul a tengely. Mit lehet ilyenkor tenni? Az Opel szerint semmit, az egyetlen járható út a komplett csere, de ha egy kicsit gondolkodunk egy kis elszántsággal és ügyességgel 10-ből 9 ablaktörlő motor még megmenthető.

Honnan tudjuk, hogy vajon a miénk a 9 menthető vagy esetleg az 1 menthetetlen táborát gyarapítja -e? Nagy valószínűséggel utóbbi eset áll fenn, ha az ablaktörlő motor hónapok, esetleg évek óta nem működik, ezekről szinte biztosan lemondhatunk. A másik súlyos eset az, ha a tengely valamilyen okból szemmel láthatóan elferdült, rendszerint sajnos az ilyen esetek is a kukában végzik. Nos azonban, ha az ablaktörlő nemrég még működött és nem ferde a tengelye, elég jó eséllyel indulunk neki a mentőakciónak.

Először is, ki kell szerelnünk a helyéről. Érdemes kívülről kezdeni, pattintsuk fel az ablaktörlő kar tövében a kupakot (eltört? Nem baj, van) és szereljük le a kart, majd minden mást is, ami alatta van. Magához a motorhoz a csomagtérajtó felnyitása és annak belső burkolatának leszerelése után férünk hozzá, 01_1.jpgkét csavar tartja a helyén és a vele való komolyabb foglalkozáshoz érdemes a tartókonzoljáról is leszerelni.

Ha már a kezünkben van az alkatrész láthatjuk, hogy roncsolásmentesen sajnos nem lehet szétszedni, az egyetlen megoldás az összetartó szegecsek óvatos lefúrása. 02.jpgHa mindegyikkel végeztünk egy vékony lapos csavarhúzó segítségével a fedél lepattintható, 03.jpgha kellően óvatosak vagyunk, akkor még a gyári papírtömítést is megmenthetjük. 04.jpgAz aranysárga gyári gépzsír tartósságról árulkodik, láthatjuk, hogy ez az alsó rész újszerű állapotban vészelte át az elmúlt 23 évet, sem szennyeződés, sem látható kopásnyom nincs. Megpróbálhatjuk kihúzni kézzel a hosszú tengelyt a házból, de igazából nem érdemes komolyan gondolni, előre szólok, hogy nem fog menni, ennél bizony drasztikusabb módszerekre lesz szükség. Akkor járunk el jól, ha ezzel az alsó résszel lefelé felfektetjük valamire a motort úgy, hogy lefelé legyen hová kicsúsznia a tengelynek. 05.jpgEbben a stádiumban érdemes csavarlazítóval, esetleg WD-40-nel befújni a tengely tövét és állni hagyni így egy kicsit, negyedóra áztatás sokat segíthet. A menetes végére csavarjuk vissza az anyát úgy, hogy minél több meneten legyen rajta, de a tengely vége semmiképpen se lógjon ki belőle. Az intézkedés célja, hogy megóvjuk a tengelyt a rövidesen rá váró behatásoktól, de még így sem javaslom közvetlenül kezelésbe venni a kényes alkatrészt. 06.jpgÉrdemes még valami puhább dolgot pl. egy deszkát rátenni, ezen keresztül már bátrabban püfölhetjük a kalapáccsal: mert bizony most ez következik. Kezdjük óvatosan, aztán ha nem enged, fokozatosan növelhetjük a csapást, de ne ragadtassuk túlzottan el magunkat, mert egy pillanat alatt reped el a ház és akkor bizony minden igyekezetünk hiábavalóság, onnan már csak a szemétbe vezet az út. Na, szóval óvatosan, inkább kisebb lépésekben operáljunk, ha ment egy kicsit, üssük vissza a másik oldalról, aztán megint mehet, megint vissza… A jelszó „győzelem vagy halál”, addig kell folytatni a játékot, amíg ki nem tudjuk húzni a tengelyt a házból, vagy végleg tönkre nem teszünk valamit. Ha idáig eljutottunk és nem törtünk el semmit, nyert ügyünk van. 10.jpgA tengelyt alaposan le kell csiszolni, egészen addig, ameddig fényes, tökéletesen rozsdamentes felületet nem kapunk 09.jpgés ne hagyjuk ki a tengely házát sem. Ne feledjük, minden megmaradt rozsdapötty melegágya az újbóli elfertőződésnek. Ha úgy gondoljuk, hogy már elegendő, na akkor csiszoljunk át még kétszer mindent, úgy talán már tényleg jó lesz. 12.jpgHa ez is megvan, tisztítsuk meg az összes alkatrészt és már nincs is más feladatunk, mint összerakni remekül felújított ablaktörlő motorunkat. A szétroncsolt szegecsek pótlására többféle lehetőségünk is van, vághatunk menetet a helyükre, esetleg szegecselhetünk is, én az átmenő csavaros megoldást választottam. 11.jpgEhhez a szegecsek helyét teljesen át kell fúrni, elárulom, 3-as fúró az ideális hozzá. Aztán jöhet pár megfelelő hosszúságú, belső kulcsnyílású M3 csavar (ennek elég kicsi a feje, hogy elférjen) és természetesen a hozzá való önzáró anya. 13.jpgÖsszerakás előtt kötelező minden mozgó alkatrészt alaposan bezsírozni, különös tekintettel a tengelyre, a ház két illeszkedő fele közé pedig vékonyan vízzáró tömítőpasztát kell kenni. 14.jpgMivel a motor testelését a csomagtérajtó biztosítja, csalódottak leszünk, ha a próbához csak az elektromos csatlakozót dugjuk rá a motorra, így ugyanis garantáltan meg sem fog nyikkanni: célszerű visszaszerelni a helyére és úgy kipróbálni. 15.jpgHa működik, szereljünk szépen minden apróságot vissza a helyére, állítsuk be az ablaktörlő kar megfelelő helyzetét, aztán költsük el valami értelmesre a megspórolt tekintélyes mennyiségű pénzt.

 

szerző: Czinderi Barnabás

3 komment
süti beállítások módosítása