Ha nem tetszik az iskolád...

Ha nem tetszik az iskolád...

CSINÁLD!

... kellenek az alternatív iskolák

2016. június 28. - dechertpanni

Március 22-én felültem egy hullámvasút első kocsijába - pedig utálom a hullámvasutakat - és azóta csak robogok, és robogok... Hoztam egy döntést: bevállalom, hogy beleülök. És mint minden hullámvasút, ez is olyan, hogy kiszállni persze menet közben nem lehet belőle. Így jártam hát...

Szóval, aki azt képzeli, hogy az iskola alapítás könnyű móka, egyszerű menet, annak jelzem: nagyon téved. Hiába van pénzed, paripád, fegyvered - nekünk persze ezek sem voltak - akkor is verejtékes feladat. Pont ezért felemelő érzés, amikor azt látom, hogy meg tudjuk csinálni!

Kezdem az elején. Rég nem írtam, ezért a mostani cikk célja, hogy összefoglaljam az elmúlt pár hónap történéseit röviden. Március 22-én tartottam az első nyilvános tájékoztatót mindazon érdeklődők számára, akik valamiért más iskolát keresnek gyermeküknek. Nyilvános esemény volt ez, fogalmam sem volt, hogy kik fognak majd regisztrálni, hányan jönnek el. Ezzel kezdődött a toborzás. Sokan voltak, de nem elegen. Ennek ellenére továbbra sem hirdettünk, nem költöttünk marketingre, hittünk a közösségi háló és a projekt erejében. Kíváncsi voltam, mennyire terjed egy új iskola híre a nagyvárosban, frekventált környezetben. 

Március 22-től, 6 héten át tartottunk rendszeres időközönként foglalkozásokat, ahol megjelentek a leendő elsős, harmadikos és ötödikes gyerekek és családjaik. A 6. hét végére összegyűlt az a közel 60 család, akik maguk is iskola alapítóvá váltak mellettünk, hisz hittek és hisznek bennünk, velünk együtt szurkolnak a működési engedélyért. LEÍRHATATLAN ÉRZÉS! 6 hét alatt fejeződött be sikeresen a toborzás, és állt mellénk az első év működéséhez szükséges 60 gyerek, 60 kis gyerekszempontos. 

Új iskolát létrehozni nagy feladat, óriási kihívás, de bátran mondom: hálás vállalkozás. Az igény az alternatív iskolákra óriási, az alternatív iskolákra szükség van, ez nem vitás! Ezzel párhuzamosan, az iskola alapító felelőssége is hatalmas, hisz a szülői bizalmat meg kell tudni nyernie, de hosszú távon meg is kell tudni tartania. A szülő egyet akar: boldognak látni a saját gyerekét! Aztán később, a felvételi közeledtével fontos lesz az is, hogy a gyerek meg tudjon felelni az elvárásoknak, ugyanis a kimeneti követelmény az alternatív iskolák számára is pont ugyanaz, mint a hagyományosban. Meg kell tehát teremteni az egyensúlyt: oltalmazó, szeretetteljes légkörben kell naprakész, korszerű tudás birtokába juttatni a gyereket, aki képes megtapasztalni a tanulás örömét. Ehhez kompatibilisnek kell maradni a a hagyományos oktatási rendszerrel. Nem kell hozzá más, mint a többször emlegetett pedagógiai attitűd váltás, és egy jól átgondolt és kidolgozott koncepció, ami esetünkben a rendszerpedagógia lesz. A rendszergondolkodó képes átlátni és felismerni az összefüggéseket, holisztikus szemlélettel bír. Ez a gyakorlatban, egy iskola esetében azt jelenti, hogy a gyerekek számára világossá kell tenni az egyes témák közötti összefüggéseket, sokrétű pedagógiai módszerek segítségével. Összmunkát igényel ez a tanároktól, és diákoktól egyaránt, de megéri. Hisz így lesz értelme mindennek. 

Elkészült a pedagógiai programunk, amelyben részletesen kifejtem mindezt, bemutatom a gyakorlatban alkalmazni kívánt módszereket, ezek hasznosságát. Készülünk a nyári belső képzésünkre, amelynek során kidolgozzuk a következő tanév projekt témáit, az értékelési rendszerünket, és közösen megfogalmazzuk az alapvető pedagógiai elveket. Ez a dolog szakmai része, ami az én szívemnek oly kedves, és legszívesebben minden időmet erre szánnám.

A "nem szeretem" része az iskola alapítási folyamatnak, ami hosszú és végeláthatatlan, ami miatt az egész "utazás" tényleg az egyszer fent, másszor lent állapotát érezteti az emberrel, az maga az engedélyeztetés. 

Először is: kell egy épület. A legtöbben már itt elakadnak, mert jellemzően nem túl nagy a kínálat. Mondjuk ha van pénzed, az itt jól jön, főleg ha nagyon sok van. A fővárosi, állami tulajdonban lévő FUNKCIONÁLIS épületek - nagyon nagy hangsúly van a funkcionalitáson!! - rettenetes állapotban vannak, teljes korszerűsítést igényelnek, néha még megsaccolni sem merte a szakemberünk, hogy pontosan mennyibe kerülne a felújítás, de az biztos, hogy a befektetett pénz ezen földi életedben nem jönne vissza. 

Épületet találni nem könnyű. Mondjuk - ismét ha pénzed van - építhetsz is iskolát. Ehhez az OTÉK szabvány kell legyen az új bibliád, ami nem kíméli az iskolát építőt, az is biztos... Persze itt egy újabb kérdés, hogy hol tudsz építkezni?! Lakott területen ugyanis hiába látsz ám szabad telket, nem valószínű olyan település vezetés ma nagyvárosokban, vagy budapesti kerületekben, amely engedélyezné az iskola építését. Hisz  megnövekszik a forgalom a reggeli és délutáni időszakokban aránytalanul, amit nehezen tolerál a lakóközösség, az ebből fakadó elégedetlenkedést pedig nem vállalja a település vezetés. 

Szóval a helyes sorrend, ha legelőször a kiszemelt kerületi vagy település vezetésével veszed fel SZEMÉLYESEN a kapcsolatot, és tisztázod az esélyeidet, és persze bízol a jóindulatukban, a támogatásukban. Vagy mázlid van, és találsz egy magántulajdonban lévő, funkcionális épületet... ( van ilyen, ez tapasztalat.)

Aztán készülj fel - mondjuk ez meg lehetetlen - az engedélyeztetési folyamat bürokratikus útvesztőire, hogy ideje korán elveszel majd a rendeletek sűrűjében, meg hogy a különféle szakhatóságok mást és mást akarnak, és persze mindegyiknek szent meggyőződése, hogy TE mindent tudsz, egymagad. Az eljárás rend a kormányhivatal szerint egységes, de ne hidd, hogy ebből te bármit is érzékelsz majd. Senki nem fog ugyanis a kezedbe adni egy átfogó listát, amiben szépen le van írva, hogy ez, meg ez kell ahhoz, hogy hivatalosan működő iskolád legyen. Ezt találd ki majd te magad!

Na most, ha nincs sok pénzed, csak hited, és kellően elszánt vagy - tudod, mint a mesékben - akkor is VÁGJ BELE, CSINÁLD! Ez az én tapasztalatom. Nem elég keseregni, panaszkodni, ácsingózni a finn oktatási rendszer felé, vagy lelépni innen, mondván: itt nem terem számunkra babér. BELE KELL VÁGNI! Sokan fogják értékelni a kitartásod, ami viszont - szintén csak jó tanács - TÖRETLEN KELL, HOGY LEGYEN, különben idő előtt kikészülsz. Mert rohadt nehéz lesz. Ezzel kelsz majd és ezzel fekszel. Bármit csinálsz is napközben még emellett, azon veszed majd észre magad, hogy mindig ezen kattogsz. Kicsit mintha megőrülnél... Ez van. Ez ilyen.

De cserébe mindezért: LESZ EGY SAJÁT ISKOLÁD!

A bejegyzés trackback címe:

https://sulitalapitok.blog.hu/api/trackback/id/tr628851476

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bloglegelő 2016.06.28. 15:20:40

ez a nagybetűs lelkendezést tessenek alkalmazni magukon, a lenézett állami iskolarendszerben.

vagy inkább hallgassanak, de egyébként ki nem szarja le ? meneteljenek csak a SAJÁT HÜLYESÉGÜKBE.

Dechertné Gelencsér Anna 2016.06.28. 16:01:36

@bloglegelő: Kedves Bloglegelő! Lenézett állami iskolarendszer??! Sajnálom, ha ezt olvasta csupán ki a soraimból...Alternatíváról beszélek. Amit létre tudunk hozni magunk is.

tomcsicsi 2016.06.28. 21:05:18

@Dechertné Gelencsér Anna: Jómagam mostanság szembesülök újra - az egyetem óta -, hogy milyen- illetve milyen nem a magyar állami oktatás, mivel a lányom iskolaválasztás (középsuli) előtt áll. A kérdés csak az, hogy melyik a kisebbik rossz. Végtelenül messze járunk még az alapoktól is, nemhogy a holisztikus tudást adó szemlélettől. Persze vannak kivételek - nem intézményi szinten -, akik a tanári szakmát tényleg hivatásuknak tekintik. Riszpekt Nekik!

bkkzol 2016.06.29. 09:07:55

Persze, legyenek alternativ iskolak is. Kapjanak tamogtast is, de csak annyit , mint minden iskola. A piac majd eldoti, hogy mennyit er. Akinek erre van igenye az jarassa ilyen intezmenyekbe a gyereket. Azutan majd kiderul, hogy mennyire all helyt a Waldorf eretsegi az ELTE-n. :-))

Fenchurch68 2017.02.03. 09:59:28

@bkkzol: Jelentem, elég jól helytállt a Waldorf-érettségi az ELTE-n is meg a SOTE-n is :)
Sajnos az az általános, hogy jóval kevesebb támogatást kapnak, mint az állami iskolák.
süti beállítások módosítása