A valódi viták otthona

Reflektor

Így ingáznak mások

2017. június 26. - baum

 copenhagenize-index-2015-_-copenhagen.jpg

Londonban, az unió legnagyobb városában annyian élnek, mint Magyarországon, a világ legnépesebb városában, Tokióban pedig annyian, mint Lengyelországban. A városok szétterülése (urban sprawl) és az ezzel járó ingázás jelentősen hozzájárul a környezeti problémák kialakulásához, súlyosbodásához.

 

A szétterülés folyamata a legtöbb város körül szabályozatlanul, tervezői kontroll nélkül ment végbe, jelentős feszültségeket gerjesztve. A feszültségek egyik forrása a zöldterületek zsugorodása, a másik a népesség kirajzása. „Kirajzáson” azt értjük, hogy a városi népesség tömeges kiköltözésével a munkahelyek és lakóhelyek korábbi viszonylagos területi egyensúlya felborult, mind több munkavállaló kényszerült arra, hogy utána menjen munkahelyének, vagyis ingázzon.

A Massachusetts Institute of Technology (MIT) és a Dalia Research nemrég közzétett közös kutatásában a világ népességének ingázási szokásait vizsgálták. A lakosság 75 százalékát reprezentáló 43 ezer embert kérdeztek meg a világ 52 országból, hogy milyen járművet használnak, mennyit utaznak és változtatnának-e utazási szokásaikon.

 

Az ingázás okozta komplex problémára a megoldások is sokfélék. Hogyan lehet racionálisabban használni a járműveket? Hajlandók lennének az emberek elektromos autóra váltani vagy a tömegközlekedést választani? Valós alternatíva a kerékpáros közlekedés?

 

Az autós közlekedés zsúfoltságot és dugókat okoz a városokban. Az üzemanyag használatból származó szén-dioxid kibocsátás hozzájárul a globális felmelegedéshez és a szállópor koncentráció növekedésével közvetlen egészségkárosodást okoz. Nyáron, az erős napsugárzás, gyenge légmozgás és a közlekedés által kibocsátott szennyezések hatására kialakulhat a fotokémiai, vagy Los-Angeles típusú szmog. A folyamat rendszerint a reggeli csúcsforgalom idején kezdődik, a koncentráció maximumát a déli órákban éri el.

 

Az egyik megoldási lehetőség a már meglevő autók jobb kihasználása pl. autómegosztó alkalmazások segítségével. Legnagyobb arányban Vietnam (57%), Egyesült Arab Emírségek (57%), Szingapúr (59%) ingázói használják ezt a lehetőséget a zsúfoltság csökkentésére.

 

Az elektromos autók hozzájárulnak a városok levegőminőségének javulásához. Vietnamban, Hongkongban és Thaiföldön a jövőbeli autóvásárlók kétharmad része teljesen elektromos jármű vásárlásán gondolkodik, a világ átlagában ez az arány kisebb, mint 50%. Az elektromos hajtású autók pozitív hatáson túl környezeti kockázatot is jelentenek a gyártásuk és hulladékká válásuk során.

 

A tömegközlekedés használata csökkenti a zsúfoltságot, a vonatok pedig jelentősen kisebb környezetterhelést okoznak, mint az autók. Ennek ára van: az ingázók számára a tömegközlekedés általában kényelmetlenséggel és egészen biztosan kötöttséggel jár. Világ átlagban a munkába járók 38 százaléka választja a tömegközlekedést, de vannak országok, ahol ez az arány jelentősen nagyobb: Kenyában az ingázók 63 százaléka, Szingapúrban 69 százaléka és Hongkongban 82 százaléka használ rendszeresen valamilyen tömegközlekedési eszközt. Ugyanakkor nagyon sokan ingáznak buszokkal, aminek a komplex környezeti hatása kevésbé előnyös, mint a vonatnak.

 

Kerékpáros közlekedés rugalmas, költségkímélő, környezetbarát és egészségügyi szempontból is előnyös megoldás.

 

Svédországban annyira népszerű ez a közlekedési mód, hogy a legnagyobb téli hidegben is biciklivel közlekednek. Dániában már az 1800-as években is használtak kerékpárt, most pedig ez a közlekedési mód az egyenlőség egyik legfontosabb szimbóluma: a különböző jövedelmi osztályokból nagyjából ugyanakkora arányban járnak biciklivel munkába. Hollandia az az ország, ahol több kerékpár van, mint ember. De nem csak mennyiségben, minőségben is az élvonalban vannak: ez az egyik legbiztonságosabb ország a kerékpárosok számára. Az eredmények hátterében tudatos közlekedési- és infrastruktúra-fejlesztési munka áll.

 1_1.png

Az ingázás Magyarországon is sok százezer ember mindennapi életének része és a környezet állapotára is nagy hatással van. A pozitív változásokhoz sok mindent kellene tennünk: megbízható tömegközlekedésre, elérhető e-autó töltőkre, sharing economy-t támogató szabályozási környezetre és kiépített kerékpártárolókra lenne szükség. Egy korábbi kutatás eredményei alapján a budapesti agglomeráció lakosai bár sajátjukénak érzik a környezet védelmét, nem vállalnak abban aktív szerepet. A személygépkocsit használóknak mindössze 10-14 százaléka váltana biztosan vasútra, ha az elővárosokban tiszta, kényelmes pályaudvarok és korszerű járművek állnának rendelkezésre.

 

Valószínűleg Budapest legrosszabb bicikliútjai és a néhány hét alatt lerobbanó és forgalomból kivont metrószerelvények sem csábítják arra az ingázókat, hogy kiszálljanak az autóikból.

 

Szigeti Cecília

 

Te követed már a Reflektort a Facebookon? Nem! Akkor ITT most megteheted! Köszönjük!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://reflektor.blog.hu/api/trackback/id/tr8812621121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Duplaxiii 2017.06.26. 15:20:25

Sokadszorra, ide is és a későbbi többi bloggernek is:
A kerékpár hazánkban nem azért nem terjed, mert nem mehetne sok ember azzal dolgozni, hanem azért, mert az infrastruktúrának csak egy pici szelete a kerékpárút!
Ma a munkahelyek 90%-nál nem megoldott a kerékpárok tárolása és ugyancsak nincs megfelelő tisztálkodási, öltözködési lehetőség.
Értem, hogy a hangos szervezett kerékpárosokok, akik a blogteret is utalják, olyan szabad munkakörökben dolgoznak, hogy tekerhetnek be-ki, felvihetik az irodába a bringát és elvannak egész nap az izzadt cuccaikban.
De a többség, például családanyák, tárgyalmi járók stb., ezt hogya tehetnék?
Ma a hazai állapotok nem erre vannak kiépítve és nem is várható javulás, hiszen még a pósták, bankok, üzltek előtt is alig találunk kerékpártárolókat.
Az ingázók meg végképp nem tartoznak ebbe a körbe, mert itt nem városon belül van ingázás, hanem elővárosokból. Reggel hogy hozzák a gyerekeket óvodákba, iskolákba, hol tekernek a forgalomtól biztonságban 5-10 km, míg egyáltalán elérik a fővárost? És ők tényleg hol tisztálkodnak, öltöznek át?
Nálunk a tömegközlekedés lenne a megoldás, az elővárosokból érkezőknek meg parkolók. De itt a elavult szovjet metrók a menők és az, hogy nem viszik ki a járatokat a városhatárokhoz. Ahol meg lehetne cserélni, ott az önkormányzat akadályoz, lásd Újpest. Angyalföldön is ügyelnek arra, hogy a P+R parkoló helyett inkább irodaház épüljön. És mindenhova parkolóórák.
Ma ez az emberek 80%-át érinti, a kerékpáros dolog pedig talán 5%-ot.
De ők a leghangosabbak, ma mindenki az ellenségeik!!!

Fishtax 2017.06.26. 15:39:16

@Duplaxiii:

A tárolók hiányában egyetértünk, ahol van normáls kerékpártámasz, amihez rendesen lehet lakatolni, ott is kevés van (pl. Kelenföldi pályudvar).

A többi, a kerékpárosokat érintő megjegyzéseden azt érzerm, te nem bringázol, és udvariasan ugyan, de utálod a bringásokat.

Öltönyös munkakörben dolgozom, mégis naponta bringával járok dolgozni, a gyerekeimet bringás utánfutóval hordom óvodába. Lenne ugyan lehetőségem zuhanyozni a munkahelyen, de nincs rá szükség, 6-7 km alatt nem lehet megizzadni jobban, mintha az ember gyalog/tömegközlekedve járna dolgozni.

...és van olyan kollégám, aki a klasszikus ingázók közé tartozik, mégis tud bringával járni, pedig hegyen át kell jönnie.

Hidd el, hozzáállás kérdése az egész, amit te írtál itt, az csak kifogáskeresés.

lezlidzsi84 2017.06.26. 16:01:18

@Duplaxiii: A hazai állapotokat ne keverd a budapestiekkel :)

De igazad van, a bicikli tömegesen nem a 15-20 kilometeres ingázásra van kitalálva, ellenben hasznos kiegészítóje lehet 3-4 kilometers körzeten belül a nagyvárosi tömegközlekedésnek. Ahhoz viszont kellenek tárolók is.

Omnisapient 2017.06.26. 17:03:20

@Fishtax: "6-7 km alatt nem lehet megizzadni jobban, mintha az ember gyalog/tömegközlekedve járna dolgozni."
Ezzel nem értek egyet. Nekem lakástól a gyárkapunál lévő kerékpártárolóig 3,7 km, igaz ebben van néhány 10 méter (valahol talán 30 és 50 m közötti) viszonylag egyenletes emelkedő is. Bár a laptopot mindig a hátizsákomban hordom és úgy bringázom melóba és haza, még nem sikerült legalább minimális izzadás nélkül megúsznom a mutatványt, pedig igyekeztem rendesen. Melóba 18-20 perc alatt tekerek be, hazafelé 12 perc a szintidőm. Ilyenkor viszont többnyire lejt és nem érdekel, ha megizzadok.
Szóval úgy gondolom, hogy a bringaúton kívül a bringatároló és -munkahelyeknél- a zuhanyzási/átöltözési lehetőség nagyon is fontos. Ha viszont az megvan (mint ahogy nekem szerencsére megvan), akkor már komoly kifogást kell találni arra, hogy az ember ne bringával menjen melózni.

2017.06.26. 17:28:22

Na ezekből nem lesz semmi Budapesten akár Tarlós a főpolgármester akár nem. Aki még egyszer erre a durungra szavaz az meg is érdemli. Nem mintha más jobb lenne vagy jobb lett volna valaha is.

hidroponi 2017.06.26. 18:07:10

@Duplaxiii: felesleges ellentetet szitani a kerekparosok es a tomegkozlekedok kozott.
a p+r parkolokat bringak biztonsagos tarolasara is kepesse kell tenni es akkor mindenki jol jarna. onnan mehetne mindenki tomegkozlekedve.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2017.06.26. 19:30:52

BUdapest nem kerékpáros város és a következő néhány évtizedben nem is lesz az, hiába az erőlködés.

Azért, mert:
*nincs megfelelő infrastruktúrája
*nem úgy épül fel, hogy lehessen megfelelő infrastruktúrája
*nem olyan a klímája
*nem olyan a kultúrája
*nem olyan az életritmusa
*nem olyan a levegője

Aki Budapesten rendszeresen biciklizik, az polgárpukkasztó punk.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2017.06.26. 19:31:41

@csentecsa: Szerinted a dugódíjtól kevesebb lesz az autó és több a biciklis?
A dugódíjtól egyszerűen több bevétele lesz a fővárosnak és ennyi.

igazi hős 2017.06.26. 23:50:18

@Duplaxiii: "És ők tényleg hol tisztálkodnak, öltöznek át?" Nem tudom, melegvíz a legtöbb irodaházban van. Csak szándék kérdése: egyik bankban nem lehetett használni a zuhanyozót, mert az a biztonságiaké. Aztán jött egy új igazgató, aki bringázik és öltönyt visel és azóta mindenkinek szabad használni a zuhanyokat.
Másik partnerünknél az irodafelújításba belefért, hogy minden szinten legyen zuhanyzó, mert a méregdrága telken (XII. ker.) több parkoló már nem fér el, de egy kb. 10 bringának való tároló simán elfért az egyik sarokban. A munkáltatók többsége nem a saját ellensége: aki bringával jár be, az "elpazarol" 10-20-50 forintnyi melegvizet, cserébe felfrissülve kezdi a napot, szemben azzal aki a 30 fokos metróval vagy idegtépő dugóban araszolással ér be.

igazi hős 2017.06.27. 00:02:43

@p.a: Lássuk sorban:
- "nincs megfelelő infrastruktúrája": marhaság, rengeteg út van, mindenhova el tudsz menni
- "nem úgy épül fel, hogy lehessen megfelelő infrastruktúrája": lásd az előzőt
- "nem olyan a klímája": ritkán van fagypont alatt, szinte sosincs olyan meleg, hogy ne lehetne bringázni
- "nem olyan a kultúrája": Magyarországon is sokkal régebb óra bringáznak, mint autóznak, szóval ez elég furcsa érv. Bár autózni valóban nem lehet BP-en.
- "nem olyan az életritmusa": Szerintem ezt te sem érted. Reggel fél hétkor mentem be, jól lehetett bringázni, este 10-kor jöttem haza, szintén jól lehetett bringázni. Ezekben az időpontokban éppenséggel autózni is egész jól lehet, de a kettő között borzalmas.
- "nem olyan a levegője": Ahol olyan rossz a levegő, hogy nem lehet bringázni, ott autózni sem lehet. Ahol az autód beszívja a kinti levegőt, ott az én térdem van, én egy méterrel feljebb veszem a -nem sokkal, de mérhetően- tisztább levegőt. (Ne gyere a pollenszűrővel és hasonlókkal: az aktív szenesek is csak minimálisan javítanak a helyzeteden.) Nem mellékesen én meg tudom úgy tervezni az utamat, hogy a fele a Népligeten, a Városligeten és a Stefánián haladjon, ez autóval nem megoldható, csak a között választhatok, hogy a Nagykörúton, a Hungárián vagy a Fiumein szagolom a többiek kipufogóját.

igazi hős 2017.06.27. 00:05:21

@Szelid sunmalac: Hát abba a sok-sok ezer P+R parkolóba, amit az eddigi főpolgármestereink és kerületi polgármestereink megígértek. Ja, hogy valóságban éppen megszüntetik őket? (Pl. Pöttyös utca, Békásmegyer, stb.)

MIÉRT NINCS.MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN 2017.06.27. 17:02:34

@igazi hős: Széna téri lengyel piac, ma Mammut, Déli p.u. mellett is volt egy nagy parkoló, Árkád, ...
süti beállítások módosítása