Ezeket a kérdéseket nem tehetik fel az állásinterjún

2016. december 04. 18:07 - Napi Csárt

Sokan nem gondolnak rá, pedig számos olyan kérdés van, amit nem kérdezhetnek meg egy állásinterjún. Mutatjuk, mire nem kell válaszolnod.

61 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://napicsart.blog.hu/api/trackback/id/tr9512022725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.12.04. 18:49:36

A hány éves kérdés tilalma azért vicces, mert az Europass önéletrajz mintájában is szerepel a születési idő...

Üvege$ 2016.12.05. 09:34:42

Szerencsére a bejelentéshez fog kelleni a születési idő, ha nem mondta meg a korát, legkésőbb akkor kiderül...
A krónikus betegséget nem értem, az jelentősen befolyásolhatja bizonyos pozíciókban az alkalmasságot.

metal · http://electric.blog.hu 2016.12.05. 09:48:29

"Mutatjuk, mire nem kell válaszolnod."

Valóban nem kell rá válaszolni, és ha nem válaszolunk, akkor biztosak lehetünk benne, hogy nem minket fognak alkalmazni!

LondoniTódi · http://greenwichlakas.blog.hu 2016.12.05. 10:05:23

@Üvege$: A krónikus betegséghez a felvételiztetőnek nincs köze, azt az üzemorvossal tárgyalhatja meg a felvételiző.

szgyula 2016.12.05. 10:07:34

Izé, nekem azt tanácsolta valaki (Németország), hogy az olyan kérdésre, amit nem tehetnek fel, hazudj nyugodtan. Ha később kifogásolják, akkor már mehetsz bíróságra...

OkoskaTo:rp 2016.12.05. 10:32:05

Ennek ellenére tipikusan meg szoktak ilyesmiket kérdezni, hiszen te akarod a munkát. Sőt, ennél durvábbakat is (pl. székelési szokásokról), ahol a beteg HR-es ebben véli felfedezni a stressztűrés mérési módját.

Vagy ad absurdum, épp azt vizsgálják, hogy ki áll neki kötözködni, hogy ilyet nem lenne szabad kérdezni. Aki tisztában van a jogaival, és ezt szóvá is teszi, azt nem veszik fel. Inkább olyanokat alkalmaznak, akikkel bármit meg lehet csinálni.

Kong.Kinga 2016.12.05. 10:49:05

én a felvételiztetőtől, leendő főnöktől szeretem megkérdezni, hogy van-e gyereke; az várhatóan megértőbb lesz, ha valami nyűgöm van a gyerekemmel (beteg, fellép, stb).

Tényleg, milyen lenne visszakérdezni?

NAR 2016.12.05. 11:11:52

Lehet, hogy én vagyok naív, de én munkavállalói oldalról megkérdeztem, hogy a "bölcsőde 8-kor nyit, fél 10 előtt csak helikopterrel érnék be, nem baj?" Jobb, ha előre kiderül, hogy ha baj...

vajdasagi 2016.12.05. 11:39:27

@Kong.Kinga: Én gyakran interjúztatok, és kifejezetten örülök, ha megkérdeznek rólam ezt-azt. Hogy hány éves vagyok, hány gyerekem van, meg ilyesmiket. Egy cég az egy közösség: ha ebben többet tudunk egymásról, akkor belátóbbak, toleránsabbak is tudunk lenni egymás iránt.

Persze egy multi lehet embertelen, és akkor nem kérdezi/kérdezheti meg, hogy van-e gyereked. De egy kiscég nagyon is jól teszi, ha tudja ezt. És Te is jobban érezheted majd magad egy kis cégben, mint egy lélek nélküli multiban.

maxval bircaman BircaHang szerk · http://bircahang.org 2016.12.05. 12:00:46

Értelmetlen korlátozás. Kérnek diplomát, melyen ott a születési idő. s kész. S utánad néznek FB-on, stb.

Kútmester 2016.12.05. 12:13:24

@maxval bircaman BircaHang szerk: Nem mindenkinek van FB-ja. Ez akkor most hátrány v előny?

agarik 2016.12.05. 12:15:28

@Üvege$: Az orvosi alkalmasságinál/ból úgyis kiderül a krónikus betegség/állapot.

ze11 2016.12.05. 12:20:23

Válasszuk ketté a dolgot...
A kérdések egy része normál személyes adat, előbb, vagy utóbb kiderül - viszont ha ezektől függ, hogy felveszik-e vagy sem, akkor inkébb derüljön ki előbb, mint próbaidő alatt (családi állapot, gyerek, életkor).
A többi viszont különleges adat, és azokhoz a leendő munkáltatónak nincs semmi köze - kivéve, ha törvényi előírás teszi kötelezővé számára bizonyos információk kezelését - amikor a munkaszerződés már megkötésre került (egészségi állapot, várandósság, vallás, nemzetiség, pártpreferencia, szakmai érdekképviseleti tagság, szexuális beállítottság).
Ez utóbbiakat ha megkérdezik, akkor kulturáltan, de határozottan meg kell tagadni a választ - ahol ilyesmit fontosnak tart a HR, ott nem biztos (biztos, hogy nem) érdemes dolgozni.

ze11 2016.12.05. 12:21:38

@agarik: Igen, de csak az orvos számára - a munkáltató csak az alkalmasságról kap igen/nem választ.

ze11 2016.12.05. 12:24:24

@vajdasagi: Ott a pont - a kérdéseket részben lehet helyzettől függően kezelni - persze van, ami mindenképp tabu (különleges adatokra vonatkozó kérdés) - a családi állpaot/gyerekek kérdésköre mutathatja a munkáltató családbarát mivoltát is.

maxval bircaman BircaHang szerk · http://bircahang.org 2016.12.05. 12:33:47

@Kútmester:

Hátrány.

A legtöbb helyen nem vesznek fel, ha nincs profilod valahol a neten.

Ganyé 2016.12.05. 12:41:57

Tényleg nem muszáj válaszolni ezekre a kérdésekre, viszont akkor 100 % hogy nem is fognak felvenni...

darkmirjam_light 2016.12.05. 13:31:54

Így válnak gyermekeim eltitkolt gyermekekké. A hátsó szoba sötét titkává.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.12.05. 13:56:04

@Hujber Tünde: Sose töltenék ki Europasst. Viszont az nevetséges, hogy az egyenlő bánásmódról papoló EU ezt belerakta...

okleveles naiv 2016.12.05. 14:48:03

@OkoskaTo:rp: +1
Igen, a munkáltatók többnyire valóban azokat a droidokat keresik, akik csak végrehajtják az utasításokat, nem kérdeznek (nem okoskodnak, nem törpölnek - bocs :D ).
Konkrétan tudok olyan esetről, ahol egy bank call center osztályvezetője és csoportvezetője azért kérdezte meg a felvételin az interjúalany születési dátumát(ami nem szerepelt az önéletrajzában), hogy elkészítsék a részletes horoszkópját mint munkaalmasság, ui az osztvez kissé túltolta az ezotériát. A srác visszakérdezett, hogy miért érdekes, megmondták neki, hogy horoszkóphosz, nem adta meg nekik az infót, nem vették fel.
Kár, jó kolléga lett volna... :D

boom2 2016.12.05. 16:01:00

Gondoltam szólok, hogy mint munkáltató, ezen kérdések egy részét fel fogom tenni, ha nem válaszol rá akkor megköszönöm a részvételt azonnal. Ha nem azt a választ kapom, amit szeretnék, akkor kedélyesen elbeszélgetünk, és bon voyage. Csak a miheztartás végett.

GyMasa 2016.12.05. 16:48:43

@Kútmester:
Ja, nekem sincs FB-m, akkor ez most baj?

Vitalij 2016.12.05. 18:01:59

Egy meg nem nevezett vállalatnál elédtolnak egy 300db-os kérdéssort, melyben ugyan bujtatottan, de megkérdezik a politikai nézetedet, a kisebbséghez való viszonyod, és vallási nézeteidet is, természetesen 50 kérdésenként ismételve, hátha menetközben változna meg a véleményed.
80ezer forintért.

IamTwo 2016.12.05. 18:31:07

@boom2: És ez így van jól, egyik félnek sem érdeke etetni a másikat, a próbaidő alatt úgyis kiderül egy csomó minden és úgyis útilapu a vége vagy azért mert a munkáltatónak nem tetszik, ami kiderül vagy egyszerűen a hazugság miatt.
Ami krónikus betegségre vonatkozó kommenteket illeti, a dokihoz a felvétel után kerül az ember, nem előtte. (hiába lenne ez a logikusabb)

gyászhuszár 2016.12.05. 19:26:04

Lassan alig van munkaero, nem hinnem hogy ilyeneket kerdezgetnek, orul, ha van, aki dolgozni szetetne..

RedRum 2016.12.05. 21:03:55

@boom2: Angolhonban azt tette kollégánk az ilyen (több db.) fogalmatlan alakokkal, hogy végigjárta az interjúkat szépen mindet felnyomta az illetékes szaszervezetnél (ugye az a felesleges csúnya EU equality and diversity dokumentum) a bíróság meg szépen kiutaltatta neki az összes céggel az adott állás egyéves fizúját. Lassan lassan azért majd tanulnak a hozzád hasonló #::_#?-ok. Kezdhetnél pl.kis nyelvleckével, mit jelent a "kolléga" azaz "mitarbeiter" kifejezés pl. Nem pedig alkalmazott.

vuvuvu2 2016.12.05. 21:32:46

@vajdasagi: ebben az a szépséghiba, hogy alapvetően a szakmai rész kell domináljon a felvételi döntésben. igen, a munkahely is egy közösség, ahogy a társadalom egésze is az. ez azt jelenti, hogy a vezetőnek képesnek kell lennie a legkülönbözőbb életkorú, családi állapotú stb. kollégákból csapatot kovácsolni. a gond ott van, hogy (tapasztalataim szerint) nagyon kevés vezető alkalmas ma MO-n csapatépítésre. persze ez legtöbbször nem cél, inkább az oszd meg és uralkodjban nyomulnak még mindig magyar "vezetők". szomorú, de 26 évvel a módszerváltás után szinte semmi változás nem látható ezen a téren.

Gyűrött Papír 2016.12.05. 21:35:24

@boom2: Valami űber kemény vídia vezető lehetsz (vagy annak gondolod magad), hogy egy ilyen semmiségen is beveted a nehéztüzérségedet, hogy megmutasd ki az úr a vidéken. :)
Kinek akarod megmutatni?

efi 2016.12.05. 21:35:35

Az utolsó kérdést biztos, hogy nem tehetik fel egy interjúztatott (jövendő) ööö felnőttfilmes (vagy mi) színésznek ?

Gyűrött Papír 2016.12.05. 21:37:38

@maxval bircaman BircaHang szerk: Téged meg azért, mert van :))
(Persze ez csak vicc volt, nagyon jó állásod van és biztos két kézzel kapkodnak utánad, ha úgy akarod.)

CoolKoon 2016.12.05. 21:58:38

@Üvege$: Ja, de kevés főnök akkora barom, hogy akkor szórná ki a jelentkezőt a kora miatt. Az ostoba HR-es szárnyasok viszont előszűréshez előszeretettel használják.

CoolKoon 2016.12.05. 22:00:44

@metal: Hát engem speciel ne is akarjon felvenni egy olyan rabszolgatartó (meg -hajcsár) se, aki ilyesmit akar tudni rólam. Kívánom neki(k) a munkaerőpiac legalját.

Kútmester 2016.12.05. 22:02:04

@GyMasa: Maxval szerint baj. Nem tudnak uttánadnézni, leellenőrizni az FB-on.
Az én véleményem szerint, meg ne az alapján döntsenek már hogy mit teszek ki a FB-ra.

CoolKoon 2016.12.05. 22:03:50

@maxval bircaman BircaHang szerk: Ahol képesek ilyesmire csak azért, hogy az illető korát megállapítsák, ott nagyon nagy bajok vannak (=mérföldekre kerülni kell a helyet).

CoolKoon 2016.12.05. 22:08:33

@okleveles naiv: Na igen, pont az ilyenek miatt hagytam abba egy iső után a bankok megszólítását. Ha tökéletes droidokra vágynak, próbálkozzanak más szerencsétlen(ekk)el. A fenti baromságaik miatt pedig sok esetben amúgy is a selejt jut csak nekik.

CoolKoon 2016.12.05. 22:11:12

@boom2: Tedd. Aztán kapsz majd szépen 8 általánost (2 első + 6 második) végzett, esetleg véglegesen lecsúszott (csöves, alkesz, drogos, elmebeteg/skizofrén) jelölteket. Válogass majd belőlük jóízűen.

CoolKoon 2016.12.05. 22:14:45

@Kútmester: Hát ne is. Legyen nekik elég a LinkedIn, azt nézegethetik napestig. Ha pedig nem elég, keressenek más balekot (már ha maradt még)...

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.12.05. 22:20:50

@maxval bircaman BircaHang szerk: hülyeség, mindenhol felvesznek, nincs semmiféle macskásközössegiprofilom, csak linkedinem.

zZZz 2016.12.05. 22:42:16

@boom2: egy pocs vagy, csak a miheztartas vegett.))

paveway 2016.12.05. 23:33:05

@boom2: egy kivagyi bunkó vagy. Meg is érdemled, amit a módszereiddel kapsz. Mi közöd az ezekre a kérdésekre adott válaszokra?
Jól eltűntél, te alfahím!

5perc 2016.12.06. 03:57:24

@paveway:
A szövegalkotás árulkodó, 80%-os női kifejezésmód.

maxval bircaman BircaHang szerk · http://bircahang.org 2016.12.06. 06:22:43

@Gyűrött Papír:

Egyszerű proletár vagyok, nincs semmilyen kiemelt piacképes tudásom.

maxval bircaman BircaHang szerk · http://bircahang.org 2016.12.06. 06:23:51

@enpera:

Tehát VAN profilod. Igen, én is ezt mondtam...

OkoskaTo:rp 2016.12.06. 08:44:03

Személyiségi jogok, meg esélyegyenlőség ésatöbbi szépség.

Azért azt megkérdezném, hogy munkaADÓként miért ne lenne az a racionális döntés, hogy igenis megkülönböztetjük a gyerekes, várhatóan szülni fogó, és a "normális" alkalmazottakat.
Egy gyerekes valószínűleg kisebb termelékenységű a betegségek, óvodai/iskolai programok miatt.

Az pedig a jogszabályok között hatalmas szopás, ha a kedves ifjú kolléganő elmegy szülni. Merthogy a státuszát fenn kell tartani 3-6-9 évig (hiszen gyes után vissza kell venni), viszont valakinek azt a munkát addig is el kell végeznie. És akkor a kismama visszatoppan (sokévnyi kihagyás után, kb. már nulla gyakorlattal), és miatta küldjük el azt, aki az elmúlt években az ő munkáját végezte?

metal · http://electric.blog.hu 2016.12.06. 09:55:08

@CoolKoon: Oké, hogy te nem akarsz egy ilyen helyen dolgozni. Ez a te döntésed. Amúgy én se szeretnék. De arra akartam rávilágítani, hogy ezekben a cikkekben úgy van beállítva, hogy ezekre nem kell válaszolni, és nem fog semmi hátrány érni. Miközben a valóság az, hogy ha nem válaszolsz rá, akkor pont ugyan abba a körbe kerülsz, mint aki nekik nem megfelelő választ ad.

DFK 2016.12.06. 10:49:11

@OkoskaTo:rp: Ez mindig nehéz kérdés, mert egyrészt a munkaadónak ez erős érve, másrészt, ha a gyerekvállalás a biztos munkanélküliségbe vezetne, akkor gyakorlatilag nulla lenne a születésszám (30 év múlva nem lenne munkavállaló). Bár a magyar vállalkozók nem terveznek hosszútávra, tehát neki mindegy mi lesz 30 év múlva.

CoolKoon 2016.12.06. 11:06:05

@metal: Ez nem ennyire egyszerű. Bármennyire is rákérdeznek a patkány vállalkozószerű görények az ilyen dolgokra, a törvény szerint nem tehetnék meg. Ergo ha valaki egyszer végigjárná az ilyen férgek által üzemeltetett cégeket, és az ott készült (rejtett kamerás) hang- és képfelvételekkel elmenne az EBH-hoz (vagy neadjisten a bíróságra), elég nagy szarban lennének az ilyen cégek mind. Most az egy dolog, hogy nálunk ezt érvényesíteni nagyon nehéz (meg sokan nem is akarják, hiszen már Kádár is így "nevelte" őket), de attól még minimum etikátlan a dolog (arról nem is beszélve, hogy jó eséllyel már az interjú alatt felállnék és eltűnnék mint a kámfor, és persze minden ismerősömet is figyelmeztetném a cég praktikáira).

szepi79 2016.12.06. 11:52:45

@efi: elvileg nem. de amúgy ez mindegy is, számos hetero vállal meleg vagy bi jelenetet. darab darab :D (persze gondolom azért csak megkérdezik, hogy mik a preferenciái, kivel biztos nem vállalna jelenetet)

DocBulywood 2016.12.06. 11:56:07

@boom2:

Ezek szerint senkit sem akarsz felvenni, aki nem az általad hallani akart dolgot mantrázza.

Mégis, dolgozik nálad valaki? Vagy csak te is ilyen interjúztatok, h menjen az idő emberke vagy? Hogyhogy még megy a céged, ha senki sem jó neked? Gondolom fide$$ közeli lehet, ott nem kell senkit sem felvenni és dőlnek a 10 és 100 milliók. Linkre.

Gukker 2016.12.06. 12:09:39

@OkoskaTo:rp:
"Azért azt megkérdezném, hogy munkaADÓként miért ne lenne az a racionális döntés, hogy igenis megkülönböztetjük a gyerekes, várhatóan szülni fogó, és a "normális" alkalmazottakat."
Senki nem mondta, hogy ne lenne racionális döntés. Hiszen a munkaadó igyekszik minél kisebb befektetéssel minél nagyobb profitot elérni. A legracionálisabb számára az lenne, ha a munkavállaló ingyen dolgozna.
Ezzel szemben a munkavállaló számára a racionális az lenne, ha nem kéne dolgozni, mégis pénzt kapna.
Na ennek e két ellentétes racionalitásnak az egyensúlyban tartására létezik az állam és az érdekvédelmi szervezetek. De szomorú, ha egy munkaadó ezeket nem tudja magától.

@metal:
"De arra akartam rávilágítani, hogy ezekben a cikkekben úgy van beállítva, hogy ezekre nem kell válaszolni, és nem fog semmi hátrány érni."
Hol látsz akár halvány utalást is arra a cikkben, hogy ebből nem érhet hátrány? Én sehol. A cikk arról szól, ami a címe: Ezeket a kérdéseket nem tehetik fel az állásinterjún. És ez igaz is, ezeket a kérdéseket nem tehetik fel az állásinterjún.

sokasebi · http://pacifictime.blog.hu/ 2016.12.06. 12:15:42

En egyszer dobtam egy hátast, mikor egy kulfoldi cegnel megkerdeztek a vallasomat? Mit kezdenek vajon ezzel az infoval?

Csak Norris 2016.12.06. 13:08:36

@boom2: Még jó hogy megtehetem hogy az ilyen fasszopó munkaadókkal eljátszhatom, hogy beszélgetünk, majd alkudozunk kicsit, majd 1 hét gondolkodás után ha ő nem mondja le, akkor majd én. Jól meg is szoktak sértődni, bár nemt tudom miért. Ők Sem szoktak probémát csinálni 1 hónap gondolkozási idő után lemondani a dolgokat...

Csak Norris 2016.12.06. 19:46:55

@OkoskaTo:rp: "Egy gyerekes valószínűleg kisebb termelékenységű a betegségek, óvodai/iskolai programok miatt."

Van benne igazság, és a buta együgyű menedzsereknek itt is a vége a gondolatmenetnek.
De lehet ott folytatni, hogy a gyerekes megbecsüli a munkahelyét, nem ugrál, mert neki fontos a biztonság.
Aki meg egyedül van, lehet mire bedolgozná magát, addigra lép egy jobb ajánlatra mert nem köti le magát.

Én is családtervezés elején, maradok a seggemen, holott 6-7 éve még nem Volt probléma, hogy európaszerte utazni kell, és a mai napig bombáznak az ilyen állásokkal.
Szóval lehet nem olyan termelékeny rövid távon a családos, de nála hosszabb távon kiegyenlítettebb teljesítményre lehet számítani.

fda 2016.12.07. 11:34:44

Gondolom, aki ezt írta, az úgy vesz fel embert a saját cégéhez, hogy nem érdekli az illető neme, életkora, bőrszíne, halálos betegsége, semmi személyes, pl. hogy van-e kisgyereke, vagy épp holnapután szeretne szülési szabadságra menni, hanem a színtiszta szaktudás számít. Egy egyházi állásra, pl. amikor kántornak jelentkezik egy muzulmán, tényleg tök fölösleges rákérdezni a vallási hovatartozására. Amikor pedig hostess-t keresnek egy szálloda uszodájába, jó oda a 230 kilós 65 éves ember is, aljasság lenne kikötni, hogy egy fiatal nőre gondoltam.
süti beállítások módosítása