Tippek, hogy hogyan spóroljunk a villanyszámlán
2016. december 05. írta: Wagner Solar

Tippek, hogy hogyan spóroljunk a villanyszámlán

Ha már az energiatakarékosság a célunk, akkor tegyük ezt környezettudatosan, logikusan végiggondolva, milyen energiapazarló szokásaink vannak és azokon változtatva spóroljunk a jövő nemzedékeinek is. A napsugárzás, a víz, a szél földünk természetes energiaforrásai, használjuk őket tudatosan és akkor takarékossági törekvésünk villanyszámlánkon is egyértelműen megmutatkozik.

A háztartási és elektronikai eszközök ésszerű és célszerű használata

A legnagyobb fogyasztók a háztartási kis- és nagygépek. Amennyiben módunkban áll, válasszunk kezdésként mindjárt a vásárláskor legalább A, vagy A+-os energiaosztályú gépeket, mert ezek energiafogyasztása a hagyományosnál akár 20-25%-al is kedvezőbb lehet, legyen szó akár hűtőről, akár fagyasztóról és figyeljünk oda az ésszerű használatukra is.

energiaosztaly.jpg

Ésszerű megoldás energiatakarékos funkciót használnunk rögtön a háztartási és egyéb elektronikai gépek beüzemeléstől számítva, valamint azon túl is.

Célszerű gépeinket nem magas járaton üzemeltetni, mert ahhoz több energiai szükségeltetik. Vagyis, hűtőbe forró vagy még meleg ételt ne tegyünk, ellenben ügyeljünk arra, hogy minél több hűtött áru legyen a hűtő-, vagy fagyasztó térben, ugyanis a nagyobb mennyiség jobban tartja a hideget, így ajtónyitáskor a beáramló levegő lehűtése kevesebb energiát igényel. 

A sütő előmelegítése bár a szakácskönyvek ragaszkodnak ehhez, takarékos szemszögből nézve energiapazarlás, továbbá a maradékhővel is süthetünk pár percig úgy, hogy a sütemény sem fog neheztelni a 2-3 perccel lerövidített aktív sütési idő miatt. Ez ugyanígy a főzőlapokon rotyogó húslevesre is érvényes.

A készülékek karbantartása is az okosan spórolás része, hiszen az a fűtőszál, ami nem vízköves (pl. a kávéfőző, vízmelegítő, bojler vagy épp mosógép esetén), kevesebb energiát vesz fel ugyanannyi vízmelegítési igény mellett. Valamint a szagelszívó szűrőjének tisztántartása is optimálisabb teljesítményt eredményez.

Szárítógép eredményes ugyanakkor energiatakarékos használata a háztartásban igencsak vitatott, hiszen hasonló funkciójú, gépesített társával szemben a zsinóros szárító fogyasztása például abszolút nulla.

A telefontöltők, tápegységek és szórakoztató elektronikai eszközök még készenléti üzemmódban is vesznek fel áramot, a TV, a házimozi rendszer, a projektor, az alvó funkcióban pihentetett számítógép használaton kívüli összfogyasztása megközelíti a 30 Wattot is. Nos, áramtalanításuk okosan megoldható egy pár száz forintos egyszerű kapcsolós elosztóval. Ha használaton kívül vannak az eszközök, 1 gombnyomással kikapcsolhatók, és amikor szükség van rá, könnyedén bekapcsolható, így nincs fölösleges áramhasználat, akkor, amikor otthon se tartózkodik az ember. 

kapcsolos_eloszto2.jpg

Áram - és energiahasználat okosan, tudatosan

 

Egy hagyományos háztartású családi ház áramszámlájának mintegy 15-20%-át a világítás teszi ki. Amennyiben szeretné energia költségeit jelentősen csökkenteni, alkalmazzon olyan megoldásokat, amelyek költségkímélő energia ellátást biztosítanak. A hagyományos villanykörték mindössze 8-10%os hatásfokával szemben a már elérhető áron beszerezhető LED fényforrások a villamos energia 90%-át tudják fénnyé alakítani. 

Az emelkedő energia árak és a környezettudatos szemléletváltás szempontjából a házak elöregedett anyagainak cseréje, az utólagos hőszigetelés költségesebb, bár igen ésszerű és hosszútávon kifizetődő takarékossági beruházás. Továbbá a hővédelem, a hűtés nyáron energiatakarékossági szempontból nézve épp olyan lényeges momentum, mint télen a helységenként is szabályozható fűtés.

Kevesen vannak tisztában azzal a ténnyel, hogy bizony Magyarországon is elegendő a napsütéses órák száma ahhoz, hogy a nyári időszakban egy családi ház használati meleg víz igényét valamint áram felhasználási költségét akár 80-90%-ban is fedezni tudja pár napelem, vagy napkollektor.

Elektromos áram előállítására fogjunk üzemre napelemes rendszert, akár kombinált megoldásokkal (szél+napenergia), hiszen az alternatív energia használatával érhetjük el a legnagyobb energia megtakarítást, illetőleg a legnagyobb csökkenést a villanyszámla tekintetében.

szel_napenergia.jpg


Energiafogyasztás felügyelete


Energiafogyasztás terén ma már lehetőségünk van otthonunk áramfogyasztó eszközeinek közvetlen, rendszerszintű monitorozására is. Már egy egyszerűbb, sima, digitális kijelzővel ellátott készülékkel is figyelhetjük a fogyasztást, hiszen közvetlenül a hálózathoz csatlakoztatva nyomon követhető és pár beállítással (készülékek leállításával, vagy épp üzemváltással) akár azonnal befolyásolható is az áramfelhasználás.

Drágább monitorozó eszközök esetében már wifivel is továbbíthatjuk az adatokat telefonunkra, táblagépünkre így akár órákra bontva is ellenőrizhetjük, hogy melyik készülékünk, mikor, ténylegesen mennyi áramot fogyasztott, ezáltal nem csak készülékeink hatékonysága és élettartalma növekedhet, de befektetésünkkel akár már fél év alatt jelentkező energiamegtakarítást érhetünk el.

A bejegyzés trackback címe:

https://napelem.blog.hu/api/trackback/id/tr9912024491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Phteven 2016.12.05. 22:10:21

Még soha, senki nem tudott érdemi, kielégítő választ adni arra, hogy hol lehet spórolni a fogyasztás monitorozásával. Arra sem, hogy egy ilyen beruházás mikor térül meg.

halaloszto 2016.12.05. 22:23:47

a ledek elméleti maximális hatásfoka 43%. az izzószálas lámpák hatásfoka 5% alatti. honnan vannak a 10 meg 90%-os számok?

GMS 2016.12.06. 00:57:56

Hat en nem vagyok szakember, meg elektroguru, de annyit tudok, hogy a havi aramszamlam eloszor akkor felezodott meg, mikor energiatakarekos izzokra csereltem, amit csak tudtam a lakasban, masodszor akkor, mikor a stand-by uzemmodokat teljesen kiiktatram es a huto kivetelevel kb semmi nem megy allandoan (igen, a wifi sem). Ez nekem pont eleg bizonyitek volt. A kovetkezo projekt a led-es egok beszerzese lesz.:-)

xclusiv 2016.12.06. 01:41:38

@GMS: Nemtom hány és milyen eszközt használtál standby üzemmódban, de a fenti 30W-tal számolva is havi 900 Ft-ról beszélünk. (A wifi amúgy nem standby-ban ment, hanem aktívan. Amúgy olyan 5W körül fogyaszthat.)

DE! Ez a 30W hatalmas túlzás, akkora hogy már kamunak mondanám. Az EU-ban 2010-ben lépett hatályba az a szabályozás, hogy az eladott új eszközök standby állapotban nem fogyaszthatnak 1W-nál többet, 2013 óta ez az érték 0,5 W. Egy terhelve is kb. 6W-ot fogyasztó telefontöltő (5V 1A, 80% hatékonyság) standby fogyasztása pedig házi eszközökkel kb. kimérhetetlen.

Ettől függetlenül nem hülyeség a kapcsolós elosztó, én is használom sok helyen. De a villanyszámla jelentősebb csökkenését ne várjuk tőle...

Phteven 2016.12.06. 07:53:41

@xclusiv: "Ettől függetlenül nem hülyeség a kapcsolós elosztó, "

Így van! Én is használom, de a kapcsoló üzemű tápok kímélésére. Pl. a tv hetente 1-2 alkalommal van bekapcsolva, a maradék időben mi a fenének dolgozna?!

Terézágyú 2016.12.06. 08:31:17

@zsoci:
"No meg a számítógép is okkal megy, pl. távoli elérés, torrent"

Bizony ezek nyomós okok! folyamatosan el kell érni az otthoni gépet, bizony. és folyton torrentezni kell. Rosszul éreznéd magad, ha egyszer ki kéne kapcsolni a gépet...

Terézágyú 2016.12.06. 08:33:13

@xclusiv:
"Ettől függetlenül nem hülyeség a kapcsolós elosztó, én is használom sok helyen. De a villanyszámla jelentősebb csökkenését ne várjuk tőle... "

alapvetően az odafigyelés a lényeg.
ugyanez van a vízzel is: nem az a lényeg, hogy mennyi vizet spórol az ember ha nem önt ki csak úgy egy pohár vizet, hanem az elv. hogy odafigyelek.

Netuddki. 2016.12.06. 08:51:53

@zsoci: Egy háztartásban a számítógép a legnagyobb fogyasztó a maga "kis" 100W-300W -jával, főleg ha éjjel-nappal megy.

Ehhez képest a sütés végi 2 perc lószerszám, amikor valószínűleg csak a légkeverő megy nem a fűtés.

Ezeket sajna ki kellene mind számolni, a nélkül nem működik a dolog.
Ahogy azt is meg kell mérni mi mennyit fogyaszt készenlétben, mit érdemes kihúzni.

devilstrueface 2016.12.06. 08:52:01

na lássuk. az én (nem nagy) lakásom villanyfűtéses, szexi bérházban. most kezdem a harmadik telet amikor úgy egyáltalán nem kapcsolom be a fűtést (havi 12-13 ezer máris megspórolva). hülye vagyok-e? lehet, nemtom. egyedül élek, hajnalban megyek dolgozni, késő du érek haza... megfázni nem fáztam meg eddig. többnyire szabadidőben vagyok, de úgy összességében kibírható.

Beer Monster 2016.12.06. 09:40:21

A hűtőszekrénybe ajtónyitáskor beáramló levegő???
Mennyibe kerülhet lehűteni pár gram levegőt?

Minden relativ mondta Einstein majd 3 evet kapott 2016.12.06. 09:46:20

A villannyal kapcsolatos számolgatások ált. isk. szintű fizikát feltételeznek (P=U*I) mégis szeretik az emberek készen kapni a megoldásokat, amik ráadásul legtöbb esetben sületlenségek.
Ez a tápegység kihúzósdi a kedvencem. Mindenki kiszámolhatja hogy ezekkel mennyit tud spórolni. Gyakorlatilag semmit. Vegyünk egy példát:
mobil töltő: 5V 0.5A Ez a maximum teljesítmény leadás, amikor töltöd a mobilt. 2.5W óránként. Ha éjjel nappal töltöd a mobilt (ami persze lehetetlen mert meríteni is kell, de ettől tekintsünk el) és számolunk 720 órával egy hónapban akkor sikerül elfogyasztanod vele egy hónapban összesen 1,8kW áramot ami kb 80Ft összesen. Ehhez képest a töltő üresjárati fogyasztása szinte értelmezhetetlen értékre jön ki.
A legtöbb adapter 3-12V és 0.3-2A közötti teljesítményű így számottevő spórolással nem számolhatunk sehol. Ha valaki nagyon precíz rámérhet minden tápegységén terheletlen állapotban és látni fogja, hogy nincs értelme a húzkodásnak.
A stand by eszközöknél már van mérhető fogyasztás (általában 0,5-2W) de ez kb a tv-t és hozzá tartozó boxokat jelenti a legtöbb háztartásban. Szóval mindenki eldöntheti, hogy a ki-be kapcsolgatás megéri-e azt a havi spórolást amit így el lehet érni (mondjuk összesen 5W-tal számolva, havonta kb 3,5kW azaz kevesebb mint 150Ft)
A kapcsolós konnektornak lehet értelme, de inkább tűzvédelmi szempontból, bár ha elutazok én inkább lekapcsolom az áramot azokban a helységekben ahol nincs rá szükség, de nem a villanyszámla miatt. Ilyenkor a bojlert is áramtalanítom.
A napelemmel kapcsolatban:
Jópofa dolog a napelem, de inkább a Co2 fóbiás pénzesek játékszere. Konkrétan az én példám:
2 fő 100nm családi ház. Minden létező szirszar kütyüvel amit nem áramtalanítok csak ha elutazom (pl: NAS, mediaplayer, tv, router), háztartásai gépek, villanybojler!!!, barkácsgépek, szellőztető ventillátorok, riasztó, kamera stb...
Na, így összesen a havi villanyszámálám nagyjából 7 ezer forint (a meleg víz is benne van a bojler miatt)
Ez összesen 200kW havonta (a bojler vezérelt mérőn)
Szóval ha napelemmel ki akarom váltani akkor szükségem van éves szinten nagyjából 2500kW-ot termelő napelem rendszerre.
Ez nagyjából 1,5 millió ft-ba kerülne (a napelemes cégek áraira sajnos rá kell számolni kicsit, mert ők általában az ideális beesési szöggel és tökéletes tájolással számolnak, ami max újépítésű háznál lehet adott. Azaz az éves kb 85 ezres fogyasztásommal számolva nagyjából 17 év alatt hozná vissza a most befizetett összeget. Hozná. De pl azzal sokan nem számolnak, hogy egy inverter csere 300-400 ezer forint. Ez a megtérülést kitolja 4-5 évvel. Az inverterekre 5 év garanciát adnak és a 17 év alatt igen jó eséllyel legalább egyszer cserélni kell (voan olyan korrektebb napelemkereskedő le is írja a honlapján, hogy az élettartam alatt legalább egy ilyen cserével számolni kell). A napelem paneleket ha biztosítása további évtizeddel is megdobhatja a megtérülési időt teljesen szétbombázza a megtérülést. Ha viszont nem biztosítjuk akkor egy jégkár, villámkár tönkvrevághatja a befektetésünk. Azért 17 év alatt erre is van ám esély. Arról is kell beszélni, hogy a napelemek teljesítménye csökken az idővel. Nagyjából 10-12 évenként 10%-ot. Szóval vagy ennyivel túl kell méretezni a rendszert kb 20%-kal (kezdeti költségek növekedése) vagy számolni kell vele, hogy idővel nem termeli vissza a teljes fogyasztásunkat. Ezek szintén a megtérülési időt növelik (bár lassan nem lesz hova, mert elérjük az élettartamát a rendszernek. Az energiaárak persze még bekavarhatnak. Ha nő az energia ára az csökkentheti a megtérülést, ha csökken az növelheti. Viszont az is kérdés hogy fog alakulni az átvételi ára a napelemes áramnak. Simán lehet hogy a törvényhozók, túltermelés esetén megvágják a visszatáplálásért kapott díjat (ahogy majd idővel ugrik az elektromos autók ingyenes parkolása, ingyenes töltése, amikor egyre több lesz belőle) Ez esetben a napelem tulajdonos sarokba lesz szorítva, mert annyi befektetése áll majd a rendszerben, hogy nem éri meg kiszállnia, még akkor sem, ha idővel bukik a befektetésen, mert onnantól veszteségminimalizálásra fog törekedni, amibe nem fér bele, hogy a milliós rendszerét kidobja.
A LED-es izzó talán az egyedüli a javaslatok közül ami némi érdemi eredményt ad.
Pl: ha a legrosszabb esetet veszem és valaki 2 db 100W-os izzót éget napi átlagban 2 órát (szerintem ennél többet egy normális ablakos házban nem igazán életszerű) akkor a havi fogyasztása 12kW. Azaz kb 600Ft. Ezt ki lehet váltani 2 db 25W-os LED-del ami leviszi ezt 150Ft-ra azaz havonta lehet spórolni 450Ft-ot
Tehát a LED viszonylag gyorsan megtérülő beruházás, de azért lássuk be nem ebből fogunk nyaralni menni.

Pilotax 2016.12.06. 09:47:55

Gyakorlati tapasztalatom, hogy az energiatakarékos eszközök annyival drágábbak mint a hagyományosak, hogy az árhátrányukat csak nagyjából az élettartamuk végére adják vissza, - ( véleményem szerint egy tízéves élettartamra tervezett háztartási gép, ha nem adja vissza három év alatt az ártöbbletét akkor nem igazán éri meg a különbözetet kifizetni, figyelemmel a menet közben keletkező pl. javítási költségekre) - feltéve ha a garancia lejártát követő harmadik hónapban nem kell őket kiselejtezni mert javíthatatlanul (vagy méregdrágán javíthatóan) elromlanak. A márkás, méregdrága Bosch automata mosógépünk pl. ugyanis ezt játszotta el velünk. Arról nem is beszélve, hogy a reklámozott élettartamukat tíz esetből esetleg kétszer érik el. Annyit dühöngtem már amiatt, hogy a drága energiatakarékos világítótest jó esetben 1000 órát bírt ki a reklámozott 10000 helyett.

Beer Monster 2016.12.06. 09:56:29

Mindenesetre megjegyzem magamnak, hogy ki írta ezt a cikket.

Beer Monster 2016.12.06. 10:11:24

@GMS:
a LED-cserével azért elővigyázatosan. CRI 90 alatti színvisszaadással nem alkalmas tartós használatra.

Pilotax 2016.12.06. 10:21:22

Az energiatakarékosság prófétáinak érdemes lenne elgondolkodni azon miért van ennyi szkeptikus ember evvel kapcsolatban. Csak nem az általam az előbbiekben írt gyakori rossz tapasztalataik miatt?
No meg a sok hülye reklám miatt aminek annyian bedőlnek -sajnos többször én is -, miközben az energiatakarékos eszközök meg sem közelítik a reklámozott értékeiket.

horex · http://horex.uw.hu/ 2016.12.06. 11:08:12

@Minden relativ mondta Einstein majd 3 evet kapott:
"2 fő 100nm családi ház. Minden létező szirszar kütyüvel amit nem áramtalanítok csak ha elutazom (pl: NAS, mediaplayer, tv, router), háztartásai gépek, villanybojler!!!, barkácsgépek, szellőztető ventillátorok, riasztó, kamera stb...
Na, így összesen a havi villanyszámálám nagyjából 7 ezer forint (a meleg víz is benne van a bojler miatt)
Ez összesen 200kW havonta "

Meglepsz hogy sok berendezés és csak 7ezer villanyszámlád
5.5ezer körül fizetek havonta, egy szobát lakok most/bérlem/
Megy a PC egész nap és éjjel is, mert tv tuner + egy 22w fénycső, időnként konyha + fürdőszoba 60W égőkkel

Netuddki. 2016.12.06. 11:10:37

@Minden relativ mondta Einstein majd 3 evet kapott: "2 fő 100nm családi ház. Minden létező szirszar kütyüvel amit nem áramtalanítok csak ha elutazom (pl: NAS, mediaplayer, tv, router), háztartásai gépek, villanybojler!!!, barkácsgépek, szellőztető ventillátorok, riasztó, kamera stb...
Na, így összesen a havi villanyszámálám nagyjából 7 ezer forint (a meleg víz is benne van a bojler miatt)
Ez összesen 200kW havonta (a bojler vezérelt mérőn)"

Hazudol. Vagy megbuheráltad a villanyt.
Csak a villanybojler fogyaszt kb. 200kWh-t egy hónapban. Amiből egy 120l-esnek a vesztesége naponta 2kWh, vagyis kb. 60kWh/hó.

horex · http://horex.uw.hu/ 2016.12.06. 12:10:09

@Tibi !:
Csak a villanybojler fogyaszt kb. 200kWh-t egy hónapban. Amiből egy 120l-esnek a vesztesége naponta 2kWh, vagyis kb. 60kWh/hó. "

Saccolással/átalányban az ELMű 93kWh-t feltételezett a vezérelt fogyasztásnak egy hónapra. Meglátom, majd ha megy a havi jelentés később, 120L 1,8kw
Elég nehéz megsaccolni a havi fogyasztását egy bojlernek, mert bár jellemzően 6-8 órát ad a szolgáltató, de nem biztos hogy fűt is a bojler
Az sem mindegy hogy 80 fokra vagy 40 fokra van beállitva a thermosztát

120l-esnek a vesztesége naponta 2kWh,"
Mit értesz vesztességen? Ha nem használom, akkor is annyi hővesztessége van, hogy ujból melegiteni kellene? Nem gondolom.

horex · http://horex.uw.hu/ 2016.12.06. 12:11:28

@MIx: LED lámpák "
LED körték :)

Minden relativ mondta Einstein majd 3 evet kapott 2016.12.06. 12:28:09

@Tibi !: Szia! Hűű most komolyan mi az francot nyernék azzal, hogy ilyen hülyeségekről hazudozom? 1800W-os fűtőszál van a bojlerben. 1,5 óra alatt melegíti fel kb a vizet a beállított hőfokra, ha előtte teljesen hidegre "kifolyattuk" (nincs max hőfokon, csak annyira hogy zuhanyozni meg mosogatni lehessen vele). Szóval ha napi 3kW-tal számolok (szerintem kb 1,5 órát megy maximum egy nap a bojler) akkor az egy hónapban kb 90kW. Teljesen reális. Most direkt előhalásztam egy számlát és láss csodát 84kW volt a vezérlőre bediktálva a nappali mérőre pedig 112kW. Nincs ebben semmi trükk. Ez a számla csak 6200ft volt.
Na, megnéztem még pár számlát és végig 90kW körül van (még jó hogy az asszony a könyvelőm, így megvannak a számláim :). De igazából lényegtelen is a példa szempontjából, mert az egészet a napelemmel való összevetésre hoztam be. Tök lényegtelen hogy nekem mennyi a fogyasztásom, csak valamiből kalkulálni kellett a napelemre. Ha több lenne a fogyasztás, akkor nagyobb napelem rendszer kellene, szóval megtérülés szempontból ugyanott vagyunk.

Minden relativ mondta Einstein majd 3 evet kapott 2016.12.06. 12:41:01

@horex: Szia! Az én tapasztalatom alapján reális a szolgáltató becslése. Nekem is 120L-es hajdú bojler van. Érdemes a legkisebb hőfokra állítani ami még elegendő meleg vizet ad egy napra. Ha nappali áramon van, akkor pedig elég beállítani zuhanyzási hőmérsékletre, mert úgyis mindig utánfűt.

horex · http://horex.uw.hu/ 2016.12.06. 12:57:05

@Minden relativ mondta Einstein majd 3 evet kapott:
Bojlerben egyetértünk, 40 fokra van nálam állitva

A többi fogyasztásodat vélem kevésnek, persze ha kevés mosás és nem villanytűzhely...
Nálam egyedül a kábelmodem ami +nak tekinthető a felsoroltakon kívül és megy mindig. Így jön ki 5-6ezerre

Minden relativ mondta Einstein majd 3 evet kapott 2016.12.06. 13:10:54

@horex:
Javarészt laptopot használok. Mindenhol LED izzó van. TV-t alig nézünk. A mosógép ami nagyobb fogyasztó. Nekünk PB palack van, szóval a sütő és a platni is gázos. A villanytűzhely biztosan nagyon megdobná a fogyasztást. A fűtés is gázos (kondi kazán) A többi dolog igazából alig fogyaszt. A NAS is arra jó, hogy alig eszik és nem kell futtatni a PC-t.
Porszívózás heti egyszer. Mikró van, de én nem szeretem, csak azt melegítem benne, amit gázon nem lehet.

hümhüm 2016.12.06. 13:14:31

@Minden relativ mondta Einstein majd 3 evet kapott: kWh nem kW. A kilowatt a teljesítmény mértékegysége, az elektromos energiaszolgáltató számláján kWh van feltüntetve.
Ha neked egy 120 l-es villanybojler minimális hőmérsékleten elég naponta, akkor vagy csak egyedül vagy, vagy nemigen mosakodtok, nemigen mosogattok. (nem tudom, hányan használjátok...)
Abban teljesen igaza van Tibi!nek, hogy ha nem használod, akkor is van a bojlernek hővesztesége: szép lassan kihűl a víz. Ez a veszteség gyártmánytól és a benne tárolt víz hőmérsékletétől és a környezeti hőmérséklettől függ. A 2 kWh naponta sajna, nem lehetetlen, bár ennél valószínűleg kisebb a szokásos veszteség.
Egyébként számolj:
120 l 80 fokra felmelegített vízből 15 fokos hideg vízzel keverve (ez pl. a nyári vízvezetéki víz hőmérséklete, télen csak 10-12 fok) 312 l 40 fokos vizet kapsz (télen kevesebbet).
Ez a 312 l 40 fokos víz normális reggeli és/vagy esti fürdéshez (kb. 8 perces zuhanyozás személyenként) 2 személynek elég, emellett még napközben mosogathatnak is (feltéve, hogy nincs mosogatógép) . Nagyjából el is fogy a 120 l 80 fokos víz.
Ennek a felmelegítéséhez 15 fokról 80 fokra kb. 9 kWh energia szükséges (télen egy kicsit több). Naponta. Azaz havonta 270 kWh + a veszteség.
Normális életvitel és használat mellett.

Minden relativ mondta Einstein majd 3 evet kapott 2016.12.06. 13:47:04

@hümhüm: bocs, de szerintem neked nincs bojlered. 80fokra az életben nem melegítettem a vizet. Nem is tudom lehet-e annyira mert durván forrázás veszélyes lenne. Meg is néztem. A hajdú 120L bojlernél 65 fok a maximum amit be lehet állítani. Gondolom nem véletlen. Kettőnknek elég bőven a mosogatással együtt is a 120L úgy, hogy kb közepes hőfokra van állítva és mindketten naponta zuhanyzunk.
Megnéztem pár HMV kalkulátort: általános igénybevétel esetén 40-60 liter 45 fokos vízzel terveznek a szakik (nap/fő). Szóval a 120L 50-os víz elegendő akár 3 személynek is.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2016.12.06. 14:47:17

Az olcsó kapcsolós elosztók rendszeres ki- és bekapcsolása egy lassú, de jó módszer a készenléti állapotban levő, az áramlökésekre érzékeny elektronikus eszközök véletlenszerű legyilkolására.

Helyette valóban érdemes lenne mérni egyet. A "monitorozás" fölösleges, de egy tájékozódó mérés meglepő eredményeket tud hozni. A villanyóra forgási idejének mérése és az abból végzett számítás is beválik, de könnyebb egy közvetlen mérőeszköz használata. 6-8 ezer forint is lehet egy ilyen háztartási mérő, sajnos, de talán kölcsön kérni is lehet ilyet. Nekem tanulságos volt a hűtőszekrény és a mosógép fogyasztásának megmérése, például kiderült, hogy az áramtakarékos mosógép is megkéri a maga 10 amperjét a fűtés közben, márpedig egy közönséges fali vezeték csak 6 amperre van tervezve, vagyis kötelező hozzá egy 10 amperes vezeték behúzása. Váratlan volt, hogy a UPC set-top-boxa üzem közben 10 wattot fogyaszt, de készenléti módban is elfogyaszt 9 wattot. Ugyanakkor az éjszakai áramtalanítása azért nem igazán ajánlható, mert a programjának a rendszeres frissítésére csak készenléti módban kerülhet sor.

A készenléti módok megmérése segít eloszlatni pár tévedést. Láthatóvá vált, hogy a telefontöltők, laptoptöltők, a DVD-lejátszó és a mosógép készenléti fogyasztása 0,0 watt. Nem tudtam, hogy egy töltő mennyit fogyaszt, ha a konnektorban hagyom, és úgy látszik, semmit. A töltőn hagyott, de feltöltött laptop sem. A kikapcsolt tévénk fogyasztása is 0,6 watt. A bekapcsolt légkondié 800. Azaz ha csak egy perccel tovább hagyjuk bekapcsolva a légkondit, akkor többet fogyasztottunk el, mint a kikapcsolt tévével egész nap.

Tudom, hogy nem szabad csak a pénztárcát nézni az energiatakarékosságban, mert ha a pazarlásunkat ki tudjuk fizetni, akkor is pazarlás, de egy nagyságrendi kalkuláció segít felmérni a meghibásodás kockázatának értékét.

5perc 2016.12.06. 15:37:23

"Szárítógép eredményes ugyanakkor energiatakarékos használata a háztartásban igencsak vitatott, hiszen hasonló funkciójú, gépesített társával szemben a zsinóros szárító fogyasztása például abszolút nulla."
A zsinóros megoldásnál a képződött párát ki kell szellőztetni, nem lehet a fogyasztása abszolút nulla.

Anickbennemendélyezettkaraktertalálható 2016.12.06. 15:55:49

"az a fűtőszál, ami nem vízköves (pl. a kávéfőző, vízmelegítő, bojler vagy épp mosógép esetén), kevesebb energiát vesz fel ugyanannyi vízmelegítési igény mellett" - mert hova a bánatba lesz a többletenergia, amit szerintetek bele kell pumpálni veszteségként? Csak nem hővé alakul? Ja, az nem lehet, mert akkor nem fogyasztana többet...

eßemfaßom meg áll 2016.12.06. 17:09:08

"Szárítógép eredményes ugyanakkor energiatakarékos használata a háztartásban igencsak vitatott, hiszen hasonló funkciójú, gépesített társával szemben a zsinóros szárító fogyasztása például abszolút nulla."

Mondjuk ez télen max ott igaz ahol átalánydíjas a fütés mert egyébként a fizika mai állása szerint a párolgás hőt von el a környezetből amit energiafelhasználással pótol a fűtőrendszer. Mindemellett az a mosásonkénti 2-4 liter viz ami a ruhából a levegőbe párolog nem minden lakásban okoz örömünnepet valamint a szárítogépnek egyéb előnyei is vannak a fregolival szemben.

Hajrá szárítógép!

Netuddki. 2016.12.06. 17:42:55

@horex: A bojler adatlapjában benne van mekkora a vesztesége ha egy bizonyos fokra felfűtöd, mivel tökéletes szigetelés nem létezik. Ha nem fűtöd akkor bizony ki fog hűlni benne a víz.
Valóban, ha kevesebbre fűtöd fel, akkor kisebb a veszteség is, de 40°C-ra felfűtve egy 120l-es bojlert, pillanatok alatt kifogy szerintem. Persze ha valaki 1 héten 1-szer fürdik... ;)

Netuddki. 2016.12.06. 17:45:04

@eßemfaßom meg áll: "Tökéletesen" szigetelt házban párátlanítót kell használni. Akkor már inkább a kondenzációs szárítógép. Arról nem is beszélve, hogy abban szárítva, utána könnyebb a vasalás is.

Netuddki. 2016.12.06. 17:46:20

@Minden relativ mondta Einstein majd 3 evet kapott: Hát, akkor qrva jó szigetelése lehet a bojlerednek, vagy ritkán fürödtök. A bojler adatlapjában megtalálható a vesztesége.

eßemfaßom meg áll 2016.12.06. 17:50:01

@Anickbennemendélyezettkaraktertalálható: A vízkő egy párhuzamos univerzumba teleportálja át a hőt, ennyit se tudsz?

eßemfaßom meg áll 2016.12.06. 18:05:24

@Tibi !: OFF ez egy durva nap, ez már a második blog ahol egyetértek veled

BiG74 Bodri 2016.12.06. 18:31:07

A vízköves fűtőszál a legenergiatakarékosabb, mert igen hamar kiég, oszt nulla lesz a fogyasztása.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2016.12.06. 21:45:45

@eßemfaßom meg áll:

"A vízkő egy párhuzamos univerzumba teleportálja át a hőt, ennyit se tudsz?"

Azért nem teljesen hülyeség, amit a posztoló ír. A fűtőszálhoz ui. általában nagyobb keresztmetszetű kábel vezet. Ha a fűtőszál vízköves, akkor nagyobb lesz a fűtőszál és a fűtendő közeg közötti hőellenállás, így a fűtőszál termelte hő nagyobb része jut a kébel rézvezetékén át nem kívánt helyre.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2016.12.06. 21:49:20

@Minden relativ mondta Einstein majd 3 evet kapott:

Egyes boilerekben van egy ún. anti-legionella funkció. Ennek során bizonyos időközönként - talán hetente egyszer, nem tudom pontosan - kb. 80 fokra felmelegíti a vizet, amitől elpusztulnak a vízben esetleg elszaporodott legionella baktériumok.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2016.12.06. 22:07:48

@Minden relativ mondta Einstein majd 3 evet kapott:

"A villannyal kapcsolatos számolgatások ált. isk. szintű fizikát feltételeznek (P=U*I) "

Így igaz. Na de akkor miért írsz következetesen kW-ot a kWh helyett?

xclusiv 2016.12.06. 23:10:01

@Tibi !: "Valóban, ha kevesebbre fűtöd fel, akkor kisebb a veszteség is, de 40°C-ra felfűtve egy 120l-es bojlert, pillanatok alatt kifogy szerintem. Persze ha valaki 1 héten 1-szer fürdik... ;)"

Akkor 1x fogy ki _szerinted_, és ez a kulcsszó, a szerinted.

Nem ismerem a fürdési szokásaidat, de gyerekkoromban 120 literes bojlerünk volt amiből minden nap négyen fürödtünk, és éppen elég volt. Most is (egyedül élek) egy 120 literes bojlerem van, ami nyilván nincs maximumra tekerve, hanem "csak" meleg víz folyik belőle. Fürdéshez szoktam mellé hideg vizet is engedni, csak azért nem veszem ettől lejjebb mert nem árt ha van némi tartalék.

Egyébként korábban laktam "távhős" lakásban, ott havonta átlag 2 m3 melegvizet fogyasztottam, ez napi átlag 66 liter. Fürdéssel, kézmosással, mosogatással. Az nyilván melegebb volt, ugyanakkor több kihűlt vizet kellett kiengedni mire felmelegett. Szóval szerintem nem lehetetlen a (meleg)víztakarékos életmód.

zsoci 2016.12.07. 19:58:30

@Terézágyú:Látom nagyon érted a torrent lénywgét. Azt, hogy valaki az előző században ragadt, még nem jelenti az, hogy másnak is muszáj. Ugen, el kell érni az otthoni gépet, ahogy a munkahelyi gépemet is.

zsoci 2016.12.07. 20:29:42

Beszéltek folyamatosan fogyasztásról, meg takarékosságró. Hát zlrt van az éremnek másik oldala is. Nem fogok azért fázni, hogy a fűtés olcsóbb legyen. Nem fogok sötétben ülni, hogy spóroljak a villannyal.
Ésa szárítónál sem az a fő szempont, hogy spórol-s vagy sem. Télen egyszerűen nem szárd mega ruha, ha nem szárítasz rá. Arról nem is beszélve, hogy kevés gusztustalanabb dolog van, mint egy lakás, ahhol mindi a ruhaszárító áll a szoba közepén.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2016.12.07. 22:28:05

@zsoci:

Pontosan. Sok takarékosságmániás nem fogja fel, hogy vannak olyan eszközök is, amelyek nem a takarékosságot, hanem az életminőségünk javítását szolgálják.

Kíváncsi lennék, hány takarékosságmániás lenne hajlandó kimenni a patakpartra és ott mosni a ruháit.
süti beállítások módosítása