HTML

A magazin

Keresse az újságárusoknál!

 15_3_1.jpg

2015 ősz

Magyar sorsok a Gulágon

Előfizetek rá

Facebook

https://www.facebook.com/multkor.tortenelmi.magazin

Címkék

1. világháború (21) 10 tény (10) 19. század (2) 2. világháború (29) 20.század (157) 20. század (47) amerikai elnökök (2) anno (2) atombomba (4) augusztus 20 (2) aukció (2) bizarr (11) Budapest (2) Churchill (2) csokoládé (2) csókolódzás (2) Dél-Amerika (2) diktátorok (2) divat (2) Egyesült Államok (45) egyháztörténet (2) Egyiptom (6) építészet (7) erotika (2) Észak-Korea (2) évforduló (9) fallosz (2) felfedezések (2) film (7) Finnország (2) fogamzásgátlás (2) Forma-1 (2) fotó (4) fotók (31) fotóművészet (9) Franciaország (10) gyilkosságok (2) háború (3) hadtörténet (14) hajózás (7) halálozás (4) Hasfelmetsző (2) hidegháború (4) HItler (2) Hitler (7) Hollywood (2) holokauszt (2) igazságszolgáltatás (2) II. János Pál (2) III.Richard (2) inkák (2) Irak (2) Irán (2) Izrael (4) Japán (5) játék (2) Jeruzsálem (2) Jézus Krisztus (3) kalózok (2) kémkedés (2) Kennedy (3) Kína (4) királyok (3) királysír (2) kivégzések (4) Kolumbusz (3) kora újkor (2) Közel-Kelet (2) Középkor (24) középkor (3) kutya (2) kutyák (2) Lengyelország (2) London (3) Magyarország (6) Marilyn Monroe (3) merénylet (6) metró (2) Mikulás (2) múmia (2) művészet (2) nácik (8) Nagy-Britannia (23) Nagy Britannia (10) Napóleon (5) neandervölgyi (3) Németország (17) népirtás (2) nők (3) ókor (34) olimpia (2) orosz-japán háború (2) Oroszország (3) orvostudomány (3) őskor (8) pápaság (3) Peru (2) piramis (2) polgárháború (2) régészet (12) rejtély (4) rejtélyek (4) repülés (7) rómaiak (3) Római Birodalom (5) sör (3) sport (5) színes képek (3) Szíria (2) Szovjetunió (8) temetkezés (6) Titanic (3) tudomány (2) Tudta-e (23) újkor (63) ünnepek (4) utazás (2) Vatikán (3) Vietnam (2) világbajnokság (2) zene (5) Többi

Friss topikok

2015. szeptember 02. editors 50 komment

Így adta át az atomtitkokat a britekhez beépült szovjet kém

fuchs.jpg

A brit Nemzeti Levéltár titkosítás alól a napokban feloldott iratainak köszönhetően kiderült, hogyan vallotta be egy szovjet kém az MI5 és az FBI ügynökeinek a Wormwood Scrubs börtönben tartott kihallgatások során, hogy milyen technikákkal dolgoztak a szovjet titkos ügynökök. A korábban szigorúan titkosnak minősített iratok – mintha csak egy John le Carré-regényben olvasnánk – rávilágítanak, hogy egy, a brit atomfegyver-kutatási programba beépített tégla hogyan kapott instrukciókat a feletteseitől.

A dokumentumok központi alakja Dr. Klaus Fuchs atomtudós, aki felmérhetetlen károkat okozott nyugati világnak azzal, hogy mind a Manhattan-tervről, mind a brit atomprojektről szivárogtatott titkos információkat a szovjeteknek. Fuchsot 1950-ben – amikor kiderült, hogy az első atombombákkal kapcsolatos adatokat adott át a szovjeteknek – az Official Secrets Act (hivatali titkokra vonatkozó) törvény megsértéséért 14 éves börtönbüntetésre ítélték.

Az MI5 munkatársai által a börtönben tartott kihallgatások során Fuchs elárulta, hogy kémfőnökei utasítása szerint egy férfimagazint kellett átdobnia egy délnyugat-londoni Kew kerületben található kert kerítésén, ha kapcsolatba szeretett volna lépni velük. Elárulta azt is, hogy egy teniszlabdát kellett magánál hordania, amikor a kapcsolattartójával találkozott, aki egy pár kesztyűt kellett viseljen, és egy másik párat pedig magánál kellett tartson, hogy ennek segítségével Fuchs felismerhesse.

Jim Skardon, az MI5 vizsgálótisztje lejegyezte, hogy a kihallgatás egy pontján Fuchs elé rakott egy térképet Kew kertvárosi részéről, és a férfi három olyan pontra mutatott rá a térképen, amely érdekelheti a hírszerzést. Fuchs bejelölt egy, a Stanmore Road és a Kew Road sarkán álló házat, amelynek a kertje a Stanmore Roadon volt. A férfi elmondása szerint az itt az úttal párhuzamosan fekvő négy fából a második és harmadik közé kellett bedobnia a Men Only nevű magazint, amelynek tizedik oldalán szerepeltek a tervezett találkozók meghiúsulása esetén esedékes „randevúkkal” kapcsolatos javaslatok.

Amikor bedobta a magazint a kertbe, egy jelet kellett elhelyezzen egy Holmesdale Road északi részén található, az út keleti végén álló fával szemben fekvő kerítésen. Ily módon jelezhette a Stanmore Road-i házban lakó munkatársának, hogy új „küldeménye” érkezett. Ha Fuchs úgy ítélte meg, hogy egy találkozó – bármilyen okból – veszélyes lenne, két, a Kew Gardens vasútállomásnál, a buszmegálló közelében található bolt között kellett krétával egy jelet felrajzolnia. Bár Skardon kinyomozta, hogy kik lakják a Kew Road-i házat, a dokumentumokból nem derülnek ki az ügynökök nevei.

Fuchs kihallgatóinak azt is elmondta, hogy amikor 1946-ban visszatért Angliába, a kapcsolattartóját egy zsinórral átkötött könyvcsomagról kellett felismernie, nála pedig egy Life magazinnak kellett lennie. Fuchs azt is elárulta, hogy Jurgen Kuczynski, a Berlini Egyetem professzora, valamint az észak-londoni Hampsteadben élő Hannah Klopstech szervezte be. A Hannah Klopstechhel való találkozóján az észak-londoni Wood Greenben található Nags Head pubban egy Tribune-nal a kezében egy padra kellett leülnie, amely előtt egy asztalt állt, míg Klopstechnek egy vörös könyvet kellett a kezében tartania.

Az 1933-ban a nácik elől az Egyesült Királyságba menekülő Fuchsot végül 1959-ben kiengedték a börtönből, és egyúttal brit állampolgárságától is megfosztották. Az NDK-ba emigrált, és ott is halt meg 1988-ban.

blog_2015_osz_promo.jpg

kémkedés hidegháború 20.század

A bejegyzés trackback címe:

https://mult-kor.blog.hu/api/trackback/id/tr1007753114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HgGina 2015.09.03. 00:40:54

Aha. Tehát egy kommunista, aki -minő meglepő - nem nagyon keresztény. Szívesen megnéznék egy statisztikát arról, hogy az angol, német, amerikai, szovjet és egyéb titkosszolgálatok tagjainak milyen volt az etnikai, vallási eloszlása 1990-ig. Erős a gyanúm, hogy a szovjet és csatlóselvtársak döntő része a kelet-európai gengszterváltásokat követően Palesztinában folytatta a hazaárulást és a keresztény világ elleni sz.rkeverést Moszad-mezbe bújva. Amelyik meg itt maradt, jó eséllyel a ballibsi oldalt erősíti ma is valamilyen sajtó-környéki zsírosbödön vagy húsosfazék mellett.
az angoloknak simán fel kellett volna kötniük ezt is, ahogy az amcsik a szintén bizonyára ősi keresztény felmenőkkel büszkélkedhető Rosenberg-házaspárt. És ahogy Radó is csak ezt érdemelte volna nálunk.
De a polirika mindig is szívesen alkalmazta újra és újra a korábbi rendszer lebukott sz.rkupacait. Ahogy ma is ugyanez a helyzet itt a Kárpát-medencében ennek a balliberális, magát jobbközépnek nevező rothadó narancs bandának az uralma alatt.

Attila64 · www.sagaontour.ca 2015.09.03. 00:47:52

Önként dalolt volna? Nem hiszem, valamivel meggyőzték...

recirkulációs kör 2015.09.03. 01:00:15

"a szintén bizonyára ősi keresztény felmenőkkel büszkélkedhető Rosenberg-házaspárt"

Annyira biztos voltak keresztény felmenőik, mint az atombomba körül sertepertélő Tellernek, Szilárdnak, Oppenheimernek, Wignernek, Ferminek.

A keresztények - meg bármilyen más vallás hívői - mind hozzád hasonló, gondolkodásképtelen, agyatlan barmok, akik csak úgy tudnak létezni, ha megmondják nekik, mit tegyenek. Pont mint a kommunisták, csak nálatok a párttitkárt papnak nevezik.

Bicepsz Elek77 2015.09.03. 01:18:18

Nem károkat okozott, hanem igazi hős volt, hogy megakadályozta az atomfegyverek monopolizalasat.

Kard 2015.09.03. 01:52:31

@Bicepsz Elek77: Fene tudja. Ha mondjuk nem 1950-re van a ruszkiknak atomjuk hanem mondjuk 57-re akkor lehet 56-ban ide se vonulnak ám be. Akkor talán a nyugat is szívesen segített volna nekünk. Így viszont féltek.

pervie but hot (törölt) 2015.09.03. 02:53:42

@Bicepsz Elek77: így van, atomot mindenkinek!

@HgGina: igen, a kommunizmusban, bolsevizmusban eléggé vitték a prímet a kaftánosok. A magyarországi Tanácsköztársaság vezetésében is egyetlen nem izraelita volt. Később a Rákosi éra vezető négyesfogatában már egy se.

szazharminchet 2015.09.03. 03:01:43

@Kard: Azért ma már a szovjet atomprogramról is lehet tudni ezt-azt (illetve azért régebben is lehetett tudni, hogy melyik nagy nevű akagyemik volt benne ifjabb korában az atomprogramban (Landau, Kurcsatov, Zeldovics, Szaharov, Khariton), és a későbbi cikkeik alapján megsaccolni a tudásukat), ráadásul sok német tudóst "megszereztek" (Hertz, von Ardenne), és az alapján nem nagyon hihető hogy 51-52-nél később lett volna kész. Egyrészt ott is megvoltak azok a fizikusok, akiknek feltűnt, hogy mikor kezdődött a Manhatten-terv: eltűnt a magfizika az amerikai folyóiratokból, és szóltak is a vezetésnek. Egyébként -a németekkel ellentétben- az oroszok már a háború elején kiválogatták a besorozottak közül azokat -mérnököket, fizikusokat, matematikusokat- akik hadi kutatásokkal többet tehetnek a győzelemért, mint a fronton. A németeknél hosszan lehet sorolni a háborúban közkatonaként elesett nagy tehetségeket. Ha fegyverkezésről volt szó, arra a szovjeteknél is volt pénz (kajára már nem biztos), szóval hamar meglett volna.

Saliko 2015.09.03. 06:21:37

@HgGina: Látod, neked kutatásokat kell végezned. A te írásodból viszont egyértelműen látszik, hogy egy sötét náci vagy.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.09.03. 07:42:57

@Attila64: Igen, pl. halálbüntetés helyett kapott X évet...

chepunk 2015.09.03. 08:13:25

Né első első hozzászólás egyből zsidózás... Innen is tudni, hogy Magyarországon vagyok. Mi lenne a magyar szélsőjobbal ha hirtelen eltűnnének a zsidók? Mert úgy látom nekik nélkülük nem megy.

2015.09.03. 08:35:32

@chepunk: Ne aggódj, találnának mást maguknak.

2015.09.03. 08:36:33

@Bicepsz Elek77: Te rohadt komcsi, pont ezért kellett negyven évet szívjunk az idióta rezsimedben.

csabakirályfi 2015.09.03. 08:50:42

@pityókabor sommelier: Nem, nem ezért. Hanem azért, mert a példaképeid országa 1941. decemberében hadban állt a Szovjetúnióval, Angliával és az Egyesült Államokkal.

aegithalos 2015.09.03. 09:10:56

@HgGina: "De a polirika mindig is szívesen alkalmazta újra és újra a korábbi rendszer lebukott sz.rkupacait." Igen, de ez oda-vissza mukodik. Egyszer lattam egy beszelgetos musort M1-en, ejfel utan, ahol egy olyan tortenet hangzott el, miszerint egy figurat feltoltak egy KZ lager fele tarto vonatra a csendorok aztan amikor tulelte es hazajott, akkor meg kulakvagonnal utazhatott ingyen. A csaattano az, hogy volt egy olyan ember, akivel mindket alkalommal talakozott, csak z nem rab volt, hanem egy or. Ideznem a zarszot: Csőcselék csak egy van.

Mr. Hyde 2015.09.03. 09:29:07

A szovjet ügynökök jelentősen hozzájárultak az atommonopólium megtöréséhez és ezzel az emberi civilizáció haladásának érdekében hoztak áldozatot.

2015.09.03. 09:38:00

@csabakirályfi: Honnan tudod te, kik a példaképeim? Akikre gondoltál, ők pont nem azok.

2015.09.03. 09:38:39

@Mr. Hyde: Te nem vagy normális. Atomfegyver egy véreskezű gyilkos (Stalin) kezébe?

wantirna 2015.09.03. 09:42:02

A (magyarországi) Kommün vezetői és a hivatalnokai közül sokan zsidók voltak…. (Teller Ede édesapja) Max Teller figyelmeztette a fiát, hogy ennek antiszemitizmus lesz az eredménye. Ede édesanyja az aggodalmát még élénkebben fejezte ki. “A hideg ráz attól, amit a népem csinál” – mondta a fia nevelőnőjének aTanácsköztársaság napjaiban. “Amikor ez befejeződik borzasztó bosszú lesz a következménye.”

(Forrás: Richard Rhodes: The Making of the Atomic Bomb (Az atombomba kifejlesztése), Simon and Schuster, 1988, 111-12.old.)

HgGina 2015.09.03. 10:38:39

@recirkulációs kör: veselkedj neki újra! Szövegértésből megbuktál. Ülj le! Egyes.
Először nézd meg a kémek nemzetiségi összetételét, aztán kezdhetsz hivatkozni papokra! Attól, hogy általános jellemzőket tagadni próbálsz, azok még tények maradnak. Ahogy az is, hogy a Magyar Tanácsköztársaság 36 népbiztosa között 1 keresztény volt, a többi izraelita. A ruszkiknál is hasonló volt az eloszlás. Ebből következik, hogy a kommunista, szocialista ideológia kifejezetten izraelita ideológia. Menj még valahova ajvékolni nyugodtan, ha a történelmi tényekkel nem vagy tisztában!

HgGina 2015.09.03. 11:14:30

@Bicepsz Elek77: Biztos vagy benne? Ha Sztálint egy atommal el lehetett volna takarítani, vagy legalább is kicsit lecsendesíteni, akkor nem ölet meg milliókat, nem irtja ki az ukránok felét, nem telpíti ki a szülőföldjükről a tatárokat, más kisebb népeket.

@Kard: jó gondolat, csak sajnos téves. Minket még a háború előtt a nagy támoható Nyugat odadobott a ruszkiknak. '56-ban pedig csak elterelésnek kellettünk a szuezi válság mellé. Akár csak 1 évvel korábban is sokkal jobbak lehettek volna az esélyeink.

@Saliko: mondod ezt te, a nácionista. Dicséretnek veszem. És majd jelentkezz, amikor a nevedet kiáltom, AMD-vel a kezemben.

@chepunk: Elég szomorú, hogy a tényeket szelektíven kezeled. Mellesleg nálunk szélsőjobb sajnos nincs. A jobboldalt csak a baloldal nevezi szélsőjobbnak, hogy a saját szélsőbal jellegét ezzel fedje el. Kicsit tanulnod kéne a szélsőbal-szélsőjobb fogalmát, ahhoz, hogy legalább nagyjából eltaláld, melyik, melyik,

@aegithalos: ahogyan pl. Fekete János (egyébként zsidó) az MNB korábbi elnökhelyettese és Csikós-Nagy Béla (egyébként zsidó) az Árhivatal elnöke, mindketten köztudottan nyilasok voltak, később komcsi vezetők. A csőcselék részei. Két jellemzőjükben is.

@Mr. Hyde: ezzel a szovjeteket, a zsidókat vagy a kommunistákat akarod mosdatni?
Mert amit írsz az tény,, és bizonyos értelemben valóban pozitív kimenetel. De a kommunistákat mosdatni elég necces. És ha ezek döntő része (értsd a hatalommal rendelkező vezetésük) nem zsidó, hanem észak-hottentotta lett volna, akkor az észak-hottetntottákat utálná a világ minden joggal.
Mellesleg háborúban a civilizáció fejlődését emlegetni egy hazaáruilással kapcsolatosan elég merész. Miért nem a japánoknak vagy a németeknek adta ki a titkot? Azzal a szembenálló felek közt lehet egyensúlyt teremteni. Azzal, hogy a szövetségeseknek adta ki, csak az egyik oldalt segítette, Adta volna ki Japánnak! Akkor megelőzi Hirosimát és Nagaszakit. Na ez valóban a civilizáció fejlődését jelenthette volna. Így meg csak egy német születésű kommunista zsidó, aki szovjet kémként amerikai és angol titkokat adott ki. Igazi erkölcsi hulladék, minden szempontból.

@wantirna: a Dunába-lövést is visszakapták. Mert azt amúgy véletlenül sem a nyilasok találták fel. Szamuely Lenin-fiúi a Pesten kifejezetten vallási alapon összefogdosott keresztényeket, igen, kizárólag keresztényeket, az Erzsébet-híd korlátjáról lőttek a Dunába rendszeresen.
Ezért nagyon szeretném, ha a magyar zsidóság az Erzsébet-hídra bronzcipőket helyezne el emlékműként (a saját pénzükből, nem a mi adónkból), és minden évben kötelezően fejet hajtana, koszorúzna. Természetesen levéve a sábeszdeklit, mert a tisztelet ezt megköveteli. Amelyik meg megrongálja, az is üljön pár évet. És aki ezt a sok kivégzést tagadja, az is üljön pár évet emiatt!
No, és persze kötelezően ez is legyen része az iskolai tananyagnak, ahogy a holokauszt is az.
Jaaaa, hogy ez már büdös nekik? Érthető.

Kard 2015.09.03. 11:18:08

@HgGina: 53-ban lettek volna esélyeink utoljára. Szerintem akkor még beleállt volna az USA egy háborúba ahogy Koreában is beleállt.
Viszont 53 után már voltak ballisztikus rakétájuk az oroszoknak amitől már félt mindenki. 5 év múlva Kubában is kijött, hogy már nem mertek belekezdeni egy olyan háborúba amibe 10 évvel korábban még simán.

phaszfej 2015.09.03. 13:20:48

@recirkulációs kör: Zsidó és magyar között a fő különbség, hogy a magyar neveletlen és képzetlen, de okos és teremtő, a zsidó pedig jólképzett, de alapvetően buta és csak követő.

s 2015.09.03. 13:25:41

@Kard: Butaság. Az oroszok már azt megelőzően több évtizede dolgoztak ezen és legkésőbb 1953-ra maguktól is összerakták volna a bombát. Az 1956-os nyugati részről történő magyar be nem avatkozás oka nem a nyugatiak félelme volt, hanem egyéb politikai alkuk során az egyik tétel. Bomba nélkül sem jöttek volna.

s 2015.09.03. 13:28:25

@chepunk: Cigányoznának. Kérdés?

s 2015.09.03. 13:33:45

@pityókabor sommelier: Sztálin atombomba nélkül is milliókat tett el láb alól. Teljesen mindegy, hogy van -e bombája. Az egy elmebeteg fasz volt, de nem kérdés, hogy a nyugat sem tudott már akármit megtenni ezek után. Szerintem pont jó volt. Elbasztunk egy valag pénzt a fegyverkezésre, de legalább senkivel nem szaladt el a ló.

s 2015.09.03. 13:45:44

@HgGina: Azt tudtad, hogy Teller kifejezetten kommunista ellenes volt? Meg azt, hogy mit műveltek a japánok a leigázott területek lakóival? Ha nem lenne szentségtörés, kimondanám - simán megérdemelték az atombombát. Mind a kettőt. Elnézést a civil áldozatoktól, de egy kibaszott brutális nép fiai mind. Nem is amiatt hagyták egyébként abba a háborút, hogy rájuk baszták ezeket a bombákat. Ez csak így simán nem volt elég. Az oroszok távol-keleti hadba vonulása miatt tették le a fegyvert végül.

has 2015.09.03. 16:00:49

@s: A státuszkó (status quo, ha valaki bele akar kötni) Jaltán eldőlt. 56-ban a nyugatiak Szuezzel voltak elfoglalva. Hasonlítsd össze a politikai és gazdasági értékét a két területnek! A kóreai háború is a világháború folyamodványa. Mint tudjuk mai napig tart.

has 2015.09.03. 16:05:00

@s: Amerikai részről nyomós érv volt a bomba bevetésére, hogy minél előbb kapitulációra kényszerítsék a japánokat, mielőtt az orosz henger túl nagy befolyási övezetet szerzett volna. A Kuril szigeteket így is lenyúlták.

Mr. Hyde 2015.09.03. 16:35:13

@pityókabor sommelier:

A szovjetek sohasem vetettek be atomfegyvert, ellenben az amerikaik igen. A véreskezű diktátor akire gondolsz: Harry S. Truman

2015.09.03. 16:35:20

@s: Én jobban örültem volna, ha megmarad a Nyugat atommonopóliuma (még úgy is, hogy sokáig a vasfüggöny másik oldalán éltam). Sokkal kisebb lett volna a komcsik arca, és sokkal alacsonyabbak lettek volna a fegyverkezési ráfordítások. Persze nyilvánvaló hogy ezt a monopóiumot nem lehetett volna a végtelenségig fenntartani.

Mr. Hyde 2015.09.03. 16:36:50

@HgGina:

Azért, mert a ll. VH lezárásakor a szovjethatalom képviselte a társadalmi, gazdasági és a történelmi progressziót egyaránt. A jókat felfegyverezni a gonoszak ellen, a legtöbb amit az emberiségért tenni lehet.

2015.09.03. 16:37:53

@Mr. Hyde: Ez lózung. KUtass egy kicsit, hány élet ment volna rá arra, ha nem veti be azt a két bombát. A ruszkik pedig csak azért nem vetették be, mert rájöttek (Hruscsv), hogy a vele való fenyegetőzésnek sokkal nagyobb a hatása, mint a tényleges használatnak. Megnyugtatlak, ha éles lett volna a helyzet még Trumannál is kevesebbet gondolkodtak volna, konkrétan csak annyit, hogy hol is van a piros gomb?

Mr. Hyde 2015.09.03. 16:41:33

Ez nem változtat azon, amit leírtam.

Mr. Hyde 2015.09.03. 16:43:42

Az amerikaik azért vetették be az atomfegyvert mert gyávák voltak szemtől szembe harcolni a japánok ellen és tudták, hogy akkor sem győzhetnék le őket a szovjetek segítsége nélkül.

A tömegpusztító fegyverek a gyávák eszközei.

s 2015.09.03. 16:50:49

@pityókabor sommelier: Történelmietlen felvetés a "mi lett volna ha . . . ", ezt bizonyára te is tudod. Ennek ellenére biztosan állíthatjuk, ha a Nyugat atom monopóliuma megmaradt volna, a dolgok nem így alakultak volna. A fölényt kihasználták volna, ameddig még lehet és ez talán véresebb összecsapásokat eredményezett volna (atomfegyver nélkül, pusztán a fölény kihasználása okán), mint amiket egyébként így átélt a világ. Nem tudom. Én magam az egyensúly híve vagyok, mert annak megbomlása minden fél számára ugyanazt a kockázatot jelenti.

HgGina 2015.09.03. 16:52:30

@Kard: egy ballisztikussal nem ér semmit egy ilyen szűk harctéren mint Európa. Épp az a lényege, hogy felmenjen olyan magasra, ahol a lefelé tartó íven már semmit nem lehet kezdeni ellene (az akkori technikával). De a tetőpontig még támadható. A ruszkiknak valahonnan az Uraltól kellett volna fellőniük, hogy európai célra lődözzenek. Amerikára pedig - kubai válság ide vagy oda - eszükbe sem jutott volna lövöldözni Kamcsatkából a nyugati partra, mert felesleges, A keleti partra meg messze van. Kuba meg túl közel.
Amit tehettek volna, hogy valamilyen tengeralattjáróról, az Atlanti-óceánról megcélozzák íz USA keleti partját. Épp nemrég olvastam, hogy egyetlen olyan ruszki tengeralattjáró volt, ami ezt megtehette volna, és egy esetet kivéve még esélyük se volt rá.
A Nyugatnak egyszerűen Magyarország egy feláldozható semmi volt. Talán egyedül az angolok, esetleg a franciák segíthettek volna '55-ben, de ezt is kétlem, '56-ban meg ugyanúgy csak Szuez volt a fontos. De nekünk pl. ballisztikus rakétától nem kellett félnünk. Igazából '55-ben akkor tudtuk volna a ruszkikat kizavarni (irtózatos véráldozat mellett), ha a németek, osztrákok, csehszlovákok, lengyelek egyaránt segítenek, közös erővel. De egy ilyen együttműködés egyértelműen csak fantazmagória kategória.

HgGina 2015.09.03. 17:09:36

@s: és vajon azt tudod, hogy a csehszlovák csapatok 1918-1920-ban mit követtek el a megszállt magyar területeken? Nos, kb. ugyanazt, mint a japánok Mandzsuriában. Élveboncolás, hasfelvágás-besózás-visszavarrás... Hadd ne részletezzem, elég volt nekem ezeket a titkos hadijelentéseket olvasnom a hadtörténeti levéltárban. Az atomfegyver oroszoknak való kiadása vagy megakadályozása nem teremtett semmilyen egyensúlyt, hanem újabb konfliktust teremtett. Az egyensúly a németeknek vagy japánoknak való kiadás lett volna.
Ahogyan Izrael-Palesztina ügyben is egyetlen lehetőség lenne a megnyugvásba, ha a palesztinok is kapnak ugyanolyan fegyvert, mint amilyen az izraeli megszállóknak van.

@Mr. Hyde: "Azért, mert a ll. VH lezárásakor a szovjethatalom képviselte a társadalmi, gazdasági és a történelmi progressziót egyaránt. A jókat felfegyverezni a gonoszak ellen, a legtöbb amit az emberiségért tenni lehet."
Ez viccnek is gyenge. a szovjethatalom sok minden volt, de nem progresszív, ellenben agresszív.
Amint az kiderült, az emberiségért annyit se tettek mint Torquemada.

... vagy azok eszközei az atombombák, akik unják, hogy hülyékkel vitatkozzanak. A kommunisták pont azok, akik kizárólag a pofánverésből értenek. Vajh miért nem az oroszokra dobták? Akkor Sztálin is elpucolva, és a japánok is megértették volna. Kevesebb halott és rend a következmény, És egyensúly!

HgGina 2015.09.03. 17:20:59

@s: azért egyensúlyteremtőnek lenni nem veszélytelen. Szerencsés esetben túlélhető. Az elfogott kémek ritkán halnak 90 évesen, végelgyengülésben.
Litvinyenko sem élte túl, de Snowdennek sincs sok esélye, akármennyire is dugdossák az oroszok. Előbb-utóbb az amcsik vagy a Moszad, MI5, 2eme Boureau... valamelyik levadássza. Éppen háborúban kisebb a veszélye ennek. Háborúban kell az egyensúlyt megteremteni. Mert a béke maga a törékeny egyensúly. Ott egy ilyen lépés éppen hogy felborítja azt. És az egyensúlyteremtés nem azt jelenti, hogy az egyik szövetségestől a másikhoz kerül az információ, hanem, hogy az ellenfélhez. Ebben az esetben pont a szövetségesek közti egyensúlyt borította fel. Sőt, a harcoló két fél (szövetségesek-tengelyhatalmak) közöttit tolta el még erősebben. HA a japánok vagy németek kezébe jut a titok, akkor jóval kevesebb áldozattal és jóval hamarabb lett volna béke.
Na persze akkor az USA és a ruszkik megszállási övezete, érdekszférája nem alakult volna ki. És nekik ez fájdalmas lett volna.
Pl. a ruszkik nem hordhatták volna tőlünk potom pénzért a bauxitot és az uránércet. Meg mellé párszázezer kényszermunkást ingyen málenkij robotra.

Mr. Hyde 2015.09.03. 17:33:40

Mert féltek a kommunistáktól.
Most is csak az fél tőlük, akinek van félnivalója.

Mr. Hyde 2015.09.03. 17:35:47

@HgGina:

Az amerikaiak gyávák. Nem mernének valóban nekimenni az oroszoknak soha.
A Szovjetuniót egy nukleáris támadással sem lehetett volna térdre kényszeríteni, ami egyébként a hidegháború kezdetén napirenden volt.

s 2015.09.03. 17:40:31

@HgGina: Sok sületlenséget összelapátoltál ide. Mazsolázok belőle a teljesség igénye nélkül, mert van ennél jobb dolgom is.

1. "Háborúban kell az egyensúlyt megteremteni." Viszont békeidőben kell megőrizni. Az emberiség a történelmének nagyobb részét békében tölti. A történelem könyvek a csatákról szólnak és ez alakítja ki azt a hibás észlelést, hogy az egész emberi történelem harcok sorozata. A valóság más. A béke feltétele pedig az, hogy nem éri meg túl nagy kockázatot vállalni kisebb előnyökért, mert a következmények végzetesek lehetnek. Az atom korszakban tehát a kölcsönös fenyegetettség a béke záloga.

2. "egyik szövetségestől a másikhoz kerül az információ, hanem, hogy az ellenfélhez"
Akik szövetségesek voltak korábban, azok később ellenfelek lettek. Ez nem az atom bomba miatt volt, anélkül is ez történt volna. Már a háború alatt is a későbbi rendezés feltételeiről tárgyaltak, ki mit kap, hol húzódnak majd az érdekeltségi zónák határai. A korábbi ellenfelek jelentősége a győzelemhez közeledve csökkent.

3. "HA a japánok vagy németek kezébe jut a titok, akkor jóval kevesebb áldozattal és jóval hamarabb lett volna béke."
Plusz ezer pontért a faszság olimpiai csúcsát is belökted. Ha ez történt volna, a háború talán még ma is tartana, feltéve, hogy nem változtatják idő közben a Föld felszínét olvadt kőzet óceánná a harcoló felek. Ne menj jósnőnek. Ez határozottan nem megy neked.

HgGina 2015.09.03. 17:49:32

@Mr. Hyde: Valamit elnéztél de nagyon. Nem félünk a kommunistáktól. Csak tudni kell őket kezelni. Első szabály: komcsi csak a pofánverésből ért. Második szabály: ld. első szabály.

Egy 45-ös atommal nem térdre kényszerítés az eredmény, hanem egy kikényszerített béke. Akkor nincs két japán tömegmészárlás, legfeljebb valahol Szibériában párezer rénszarvas vagy jegesmedve. És akkor a ruszkik is erősen meggondolják, hogy fenyegetőzzenek a Cár bombával. Így ma nem lenne lakhatatlan Novaja Zemlja, a Ferenc József-föld, nem lenne a Karacsáj-tó környéke radioaktív halálzóna.

Mr. Hyde 2015.09.03. 18:20:41

@HgGina:

Szerintem te még egy kölyök kutyát sem tudnál kezelni :-D

HgGina 2015.09.03. 18:22:37

@s:
1. Az emberiség a történelem nagyobb részét háborúban töltötte, tölti. A háború kiterjedése és nagysága változik csak. Európa valamelyik országa csak 1900-ig visszamenve helyben vagy valakivel háborúban állt rendszeresen. 1900-1905, 1922-1924, 1930-1933, 1947-1952, 1961-1968. Na, kb. ennyi volt a békeév. Ez kevesebb, mint a fele időszak.
2. Épp azért nem lettek volna ellenfelek később, mert nem lett volna mindkettőnek azonos fejlettségű fegyvere. Az érdekszféráról nem a háború alatt, hanem már előtte megállapodtak. És most ne konkrét napokról beszéljünk, mert a Molotov-Ribbentrop paktum sem egy nap alatt készült el, hanem hónapokig vagy évekig tartó egyezkedések nyomán. És ezeknek a tárgyalásoknak bizony része volt a későbbi szocialista tábor területének kialakítása, Lengyelország kiradírozása, a mi beáldozásunk és sok egyéb.
Az USA-Szu ellenségeskedés akkoriban messze nem az volt, mint képzeled. Az oroszok akkor is loptak, amit tudtak az amcsiktól, azok meg magasról tojtak az oroszokra. A szovjet-német ellentét sem az volt, hanem érdekszféra-egyeztető partneri viszony. Háborús ellenségekké akkor váltak, amikor a közvetlen határaikban nem tudtak önmérsékletet tanúsítani. Ruszkik a finnek ellen, baltiak ellen, románok ellen... No ha akkoriban van egy ütős fegyverük a németeknek, akkor a ruszkiknak esélyük nincs ekkora agresszorrá nőni. Nem az USA és az oroszok voltak az ellenségek, hanem a német-orosz páros, akik amúgy akkoriban még messzemenően egyetértettek ezer dologban a többi ország kárára.
3. Éppen azért nem tartana, mert mindkét félnek van annyi esze, hogy tudja, egy háború indítása az maga a teljes vereség is egyben. Állíts szembe két egyszerű embert, akiknek a kezében van egy-egy pisztoly, és egymásra fogják! Egyik sem fog lóni. De ha az egyiknek csak csúzlija van, ráadásul a kezét a háta mögött megkötözöd, na akkor az háború. Ne becsüld le az emberek józan ítélőképességét! A kis kockafejű, WC-kefefrizurás észak-koreai gyerek is csak fenyeget, de nem hülye, még ha annak is látszik. Sztálin, Hitler, Truman, Churchill... pedig kicsit értelmesebb volt mindegyik ennél a ferdeszemű majomnál. És senki sem fogja lerohanni, mert fogalmuk sincs róla, hogy valóban van-e atomja vagy nincs. Senki sem kockáztatja a nagy bummot. Kardcsörtetés, semmi más.
Maradhatunk annyiban, hogy a f-szság olimpiai csúcsában akkor ítélkezz, ha tanultál egy kis hadtörténetet is! Mondjuk, csak szűken az elmúlt 115 évét, hogy ne legyen megterhelő. Pusztán azért, hogy sértegetés helyett észérvekkel vitatkozhass. Másképp csak azt látni, hogy sületlenségekkel vagdalkozol, mert a tudás hiányzik mögüle.
Na, csókótatlak.

HgGina 2015.09.03. 18:24:51

@Mr. Hyde: Nem hiszem, hogy ki kéne próbálnod. Erősen meglepődnél.

Kard 2015.09.03. 19:28:36

@HgGina: Nem Európára lőtt volna hanem az USA-ra. Mellesleg ha picit belegondolsz mitől ballisztikus egy rakéta csak az számít milyen magasra lövöd fel. Azaz simán lehet rövid távra is alkalmazni.
hu.wikipedia.org/wiki/Ballisztikus_rak%C3%A9ta
Ettől függetlenül a lényeg, hogy volt nekik amivel elérhették az USA-t. Kubától meg azért féltek az amcsik, mert míg egy interkontinentális ballisztikus rakétára van idő reagálni (a kilövéstől számítva a becsapódásig több óra telik el) addig egy rövid távú rakétával pikk-pakk le lehetett volna szedni a nagyobb amerikai városokat Kubából. Egy ilyen esetén meg mire észreveszik a kilövést már be is csapódott a bomba.
Pont ezért telepítettek anno az amerikaiak Törökországba bombákat. A Kubai válság pedig úgy oldódott meg/egyeztek meg, hogy az oroszok nem raknak kubába atomot az USA meg visszavonja Törökországból a rakétáikat.

2015.09.04. 08:03:38

@s: No igen, de nem mindegy, hogy kik közötti egyensúlyról beszélünk. Az én szememben a kommunista rendszeregy elpusztítandó lator-maffia rezsim volt. NB: nem az ország, hanem a rendszer. Ugyanúgy mint Hitler, a kommunista vezetők is bűnözők voltak akik túszként tartottak egész országokat, népeket. Ezekkel nem lehet egyensúlyban lenni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.09.04. 12:53:59

@Mr. Hyde: Nem rémlik, hogy bármelyik jenki elnök saját állampolgárainak tízmilliótit irtotta volna ki... Hülyeségedre nincsenek szavak.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.09.04. 12:56:09

@Kard: Az első igazán használható ICBM-ek 1962 táján jelentek még és még azok is problémás folyékony hajtóanyagú rakéták voltak. Még a Kubai rakétaválság idején is tcat nagyságrendben volt a bevethető ICBM-ek száma mindkét oldalon. Az USA területe akkor szitne még biztonságban volt, mert az első szovjet ICBM-ek körkörös szórása 10 km volt. Tehát 50% votl az esélyes, hogy ezen belül ér földet. Az New York szintű város eseén is fennált a komoly mellélövés esélyes és a több Mt hatóerő ellenére is max. a külvárost tartolták volna le.

aegithalos 2015.09.08. 09:14:26

@HgGina: Ahhh, nem vettem eszre a szemellenzodet, ne garagudj. :)
Vissza a főoldalra
süti beállítások módosítása