2017. nov 22.

Trump sikere a média kudarca?

írta: Klausz.Melinda
Trump sikere a média kudarca?

hqdefault_1_1.jpgKanadában már átláthatók a politikai hirdetések, emiatt az elmúlt néhány cikkünkben a közösségi média közéleti vonatkozásaival foglalkoztunk. Az amerikai elnökválasztások kapcsán megvizsgáltuk az álhírek és Facebook algoritmusának szerepét valamint azt, hogy az hírfolyamunkban megjelenő hírek befolyásolják-e véleményünket vagy beengedünk ettől eltérő véleményeket is.

Most ezt a sorozatot folytatjuk, hiszen bebizonyosodott, hogy sem az álhírek, sem az algoritmusok, sem a visszhangkamra nem idézte elő Trump sikerét. Jay Rosen, a New York-I Egyetem kutatója [[i]] úgy találta, hogy a média nem alkalmazkodott az új jelölt kommunikációjához, inkább a “kattintásvadász” tartalmaknak dőlt be, Trump pedig igazán a média számára olyannyira szórakoztató és megosztó tartalmakat gyártott, ami igazán nagy elérést produkált minden médium számára.

am.png

  1. 2. ábra: Elnökjelöltek tartalom megosztása (Buzzsumo)

 

Ha megnézzük a fenti diagramot [[ii]] is láthatjuk, hogy az elnökjelöltekről megjelent hírek felhasználók általi továbbosztása a közösségi médiában igencsak aránytalan volt a jelöltek között. Amíg Trump több, mint 200 millió megosztást kapott, addig Sanders 153, Clinton pedig csupán 107 millió megosztást kapott. 

Érdemes megvizsgálni a tartalmak érzelmi bázisát is. Annak ellenére, hogy Donald Trumpról többségében valóban negatív tartalmak készültek, mégis ő nyerte a választásokat. Van Jones, a CNN munkatársa [[iii]]már 2015-ben megjelent cikkében kifejtette, hogy Trump mennyire jól használja a negatív válaszokat és negatív kommunikációkat és ez eredményezheti akár választási győzelmét is.

A negatív tartalom pedig olyan tartalom, amiről lehet beszélni, sőt mémet [[iv]] lehet belőle készíteni, így Trump kapcsán rengeteg tartalmat találunk az interneten a választási kampány idejéről, a Google keresője mintegy 350 millió(!) tartalmat ad meg, míg Hillary Clinton nevére keresve csupán 155, Ted Cruz nevére 267, Bernie Sanders nevére keresve pedig 116 millió találatot kapunk.

 

Mi lehet tehát a siker titka?

Nem az algoritmus, nem az álhírek, hanem a személyes kommunikáció. Bár az előbbiek némi ráhatással tudnak lenni a megjelenő hírekre, azonban az érzelmi töltet, az ami az olvasók számára azonosulást vagy beszédtémát eredményez a jelöltről. Obama közösségteremtő, együtt gondolkodó tartalmaival, Trump pedig állandó érzelmi kirohanásaival olyan tartalmakat hozott létre, amit aztán számos helyen és módon továbbosztottak. A személyes hangnem mindennél fontosabb része a hitelességnek.

 

Források:

[[i]] Lila MacLellan: A Trump presidency is forcing an entire generation of journalists to rethink what “journalism” even means, 2016. november 10., letöltés: 2017. 10.10., https://qz.com/833465/a-donald-trump-presidency-is-forcing-an-entire-generation-of-journalists-to-rethink-what-journalism-even-means/

[[ii]] Susan Moeller: 8 must-know secrets of Donald Trump’s social media success, Busssumo, 2016. március 16., letöltés: 2017. 10.10., http://buzzsumo.com/blog/donald-trump/

[[iii]] Van Jones: Trump: The social media president?, CNN, 2015. október 26., letöltés: 2017. 10.10., http://edition.cnn.com/2015/10/26/opinions/jones-trump-social-media/index.html

[[iv]] Merkovity Norbert: Trump! A mémek mint a figyelemalapú politika kiszolgálói. Apertúra, 2016. ősz. URL: http://uj.apertura.hu/2016/osz/merkovity-donald-trump-es-a-figyelem-a-memek-mint-a-figyelem-alapu-politika-kiszolgaloi/, letöltés: 2017. 10.10

 

Szólj hozzá