A csepeli hév szerelvényeinek harmada használhatatlanná vált, 35%-kal nagyobb a zsúfoltság a ritkább közlekedés miatt.
Ez már a sokadik intő jel: sürgősen meg kell kezdeni a hévek teljes felújítását és fejlesztését.
Mától csúcsidőben jelentősen ritkábban közlekedik az egyébként is zsúfolt csepeli hév, mert a járművek sorozatos meghibásodása miatt harmadával kevesebb hadra fogható szerelvény áll rendelkezésre. A vonal járművei közül az idősebbek 52-53 évesek, de a fiatalabb, NDK-ban gyártott kocsik is elérték a 40 éves kort. Ilyen korú vasúti járművek komolyabb korszerűsítés nélkül nem tarthatók örökké üzemben, a szerelvények meghibásodása pedig egy újabb intő jel, hogy a hévek fejlesztése már nem várhat tovább.
Sorozatosan meghibásodó, 50 éves szerelvények, ritkább közlekedés és zsúfoltság a csepeli hév vonalán. – Fotó: 24
A Miniszterelnökség Budapestért és az agglomerációért felelős új államtitkára az elmúlt hetekben többször hangsúlyozta, hogy egyrészt ki kell alakítani egy 10 évre szóló budapesti fejlesztési stratégiát, másrészt e startégiának része kell legyen a korszerűtlen és kritikus műszaki állapotban lévő hévek fejlesztése. Egyesületünk mindkét törekvéssel maximálisan egyetért, ugyanis a csepeli és a ráckevei hévek ügye immár évek óta csak tengődik: korábbi átfogó tanulmányok eredményei lettek megkérdőjelezve és felülvizsgálva, és többször előkerült az az elképzelés is, hogy gyorsvasút helyett villamos szolgálja a déli hévek által érintett, százezrek által lakott térségeket. És ameddig nem születik meg a döntés, hogy pontosan milyen infrastruktúrán közlekedjenek a majdani új szerelvények, addig tervezni és gyártani sem lehet azokat, a jelenleg futó 50 éves kocsik cseréje pedig csak tovább késik.
Míg jelenleg az aktuális műszaki problémák kezelése, és az utazóközönséget érő kellemetlenségek felszámolása a legfontosabb, a hévek nyújtotta szolgáltatás hosszútávú biztosítására is válaszokat kell adni. Megengedhetetlen, hogy az elmúlt évek indokolatlan időhúzása után egy átgondolatlan alapvetések mentén kidolgozott terv szerint kerüljenek felújításra a hévvonalak. A legjobb, amit az utazóközönség most kaphat, az egy biztos jövőkép: dönteni kell végre a csepeli és a ráckevei hévek sorsáról, és hozzá kell látni a vonalak teljes felújításához és fejlesztéséhez.
Egyesületünk kiáll az alábbi, többek között a BKK által előkészített és a Fővárosi Közgyűlés által 2014 nyarán elfogadott Balázs Mór tervben is megfogalmazott elképzelések mellett:
1.) A Csepel-sziget közvetlen belvárosi összeköttetése csak gyorsvasúttal képzelhető el. A sziget ráckevei hév által kiszolgált részein az elmúlt évtizedekben többszörösére nőtt a lakosságszám, a XXI. kerületben pedig jelenleg 80000-en laknak. Ezen felül a közelmúltban több forrásból is elhangzott, hogy a Csepel-sziget északi végében, illetve a Soroksári-Duna mentén jelentős városfejlesztés van készülőben, ráadásul a sziget új közlekedési kapcsolatokat is kap a 10 éven belül átadásra kerülő új Duna-híd révén. Ekkora forgalmat hosszútávon, folyamatos fejlődés mellett nem reális villamossal kiszolgálni – ráadásul a villamosvonalak belvárosi továbbvezetére született elképzelések is jelentősen hátrányos megoldásokat vázolnak fel. A kritikus állapotban lévő H6-os és H7-es hévvonalak infratsruktúrája teljes rekonstrukcióra szorul, és ezt annak fényében kell kivitelezni, hogy a jövőben is gyorsvasútként szolgálhassák százezres nagyságrendű utazóközönségüket.
A BKK által előkészített és a Fővárosi Közgyűlés által 2014 nyarán elfogadott Balázs Mór terv déli héveket érintő elemei. – Kép: BKK
2.) A hévvonalak el kell, hogy érjék legalább az M2-es, M3-as és M4-es metrókat, és biztosítani kell az átszállást az elővárosi és a távolsági vonatokra egyaránt. A mai körülményekhez képest semmit sem segít, ha a vonalak fejlesztése csak a Boráros térig tartó szakasz helyreállításában merül ki – márpedig az egy évvel ezelőtti bejelentésekben ez az elképzelés szerepel. Nem lehet százezreket izolálni a belvárostól és a közösségi közlekedési hálózat legfontosabb vonalaitól, továbbra is többszöri átszállásra kényszerítve az utazókat. Mind a Csepel-szigeten, mind Dél-Pesten egyre nagyobbak a közúti torlódások, az autók száma pedig csak akkor fog érdemben csökkenni, ha a használóik versenyképes alternatívaként tudnak tekinteni a hévekre. Az elmúlt évtizedekben azonban a kötöttpályás kínálat nem javult: a csepeli hév csak a XXI. kerületet képes szolgálni, és onnan is csak a Boráros térig jár, a ráckevei vonal pedig 40-60 perc utazás után is csak a Közvágóhídig viszi az utasait, ahonnan még mindig bő 20 percre és több átszállásra vannak a metróvonalak és a belváros. Ezeket a körülményeket fel kell számolni: ha nem létesül közvetlen kapcsolat a metrókkal és a vasúttal már az első ütemben, akkor újabb évtizedeket vesztegetünk el, és a csepeli és dél-pesti lakosok jogosan lesznek majd csalódottak.
3.) A fejlesztések első üteme során a teljes járműparkot új, a gyorsvasúti infrastruktúrára szabott járművekre kell cserélni. 50 éves szerelvényektől nem lehet csodát várni, ahogyan az egyetlen hév-szerelvényen alkalmazott esztétikai felújítástól, illetve a 3-as metró szerelvényeinél alkalmazott sufnituningtól sem. A lemaradás óriási: míg az elővárosi vasúton a MÁV-START jelentős részben már felújított vonalakon, klímás, wifi-vel ellátott, korszerű motorvonatokon szállítja az ingázókat, addig a hév vonalak leromlott infrastruktúráin a 60-70-es évek elavult járművei közlekednek.
Eközben a MÁV-START elővárosi vonalain eltelt pár évtized: korszerű és dinamikus FLIRT motorvonatok szolgálják az utazókat. – Fotó: MNO
Az elodázott döntések felelőssége hatalmas: az új járművek megszületése és sorozatgyártása akár évtizedes időtávot is jelenthet, addig pedig a jelenlegi járműállományból kell gazdálkodni, és leromlott műszaki állapotokból adódóan egyre gyakrabban jelentkeznek majd a mostanihoz hasonló, az utasforgalom megbízható kiszolgálását veszélyeztető műszaki zavarok. Az idő egyre sürget: az idei évre beharangozott Budapest-programnak megnyugtató válaszokat kell adnia a déli hévek fejlesztése ügyében, mind műszaki tartalom, mind pedig a megvalósítás határideje tekintetében.
A MÁV-HÉV közleménye a ritkább közlekedésről.
Amennyiben hozzászólnál a bejegyzéshez, véleményedet szívesen fogadjuk a témában írt Facebook-posztunk alatt.